Körteknik: grusåka med asfaltsdäck?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Till att börja med, jag kör inte mycket grus, och har alltid fokuserat mc-karriären mot att bomba på asfalt. Dock stöter man ju på en och annan grusväg och jag har mer och mer insett grus inte måste vara så läskigt, ens med gatdäck och att det inte är dåligt att bättra på grustekniken. På det temat snubblade jag nyligen över detta klippet, där man beskriver olika tekniker för grus (bl.a. trial braking, vilket jag aldrig har ens funderat på att testa på grus hittills men ska göra så fort tillfälle ges). Dock funderade jag på det här med att luta kroppen utåt och hojen inåt i kurvorna, alltså tvärtemot hur man gör på asfalt. Jag kan köpa resonemanget att det låter däcken gräva ner i underlaget och därför får bättre grepp, om man har grusdäck, men läser man kommentarerna verkar det även vara en teknik som är användbar med asfaltsdäck. Det låter lite konstigt i mina öron, då gatdäcket snarare flyter över grusytan än att gräva ner sig och betta bättre som grusdäcket gör. Vad säger den samlade grusåkarmaffian här på SH, rätt eller fel?

 

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det finns ~ ∞ antal olika sorters "grus" och det finns ungefär lika många sätt att hantera grus.

Det enda som går att generalisera är universalmedicinen "blicken".
Du hamnar där du tittar. Alltid.
Sök horisontlinjen. Det är bara den som är intressant. Det finns ingenting hitom den att bry sig om.
Allt sådant småskit mellan dig och horisonten plockar det indirekta seendet upp och det processas utan att du behöver fundera eller flaxa med blicken.

Mitt - mitt recept är att du med släta däck på grus måste köra avslappad.
Avslappad på gränsen till loj. Ja, och fort, förstås.
"Farten korrigerar alla misstag" är ett känt Finskt talesätt för grusåka, och det stämmer förunderligt väl.

Med avslappad menar jag att du måste låta hojen hitta sitt spår och inte sitta och krampa varje gång det kasar lite i sidled eller flyter runt lite. Du tar ut den generella kursen med blicken, låt hojen sköta resten och låt den bära sig åt bäst den vill. Den vet vart den skall så länge du håller blicken vid horisonten.

På frågan hänga av från hojen eller bryta ner ner den under sig svarar jag: "Ja!"

Det finns ingen universalmedicin eftersom det inte finns en enhetskurva belagd med standardiserad korngrovlek på gruset.

Men, att bryta ner hojen under sig har en omedveten fördel, även med släta däck.
Pröva själv, och gör det med överdrivna rörelser:

Titta dit du skall. Släng fram innerbenet. Detta move gör att du skjuter fram innerhöften, och det hjälper dig med instyrningen. Följ upp med motstyrning, tryck ner hojen rejält under dig.
Nu sker föjande, omedvetet:
För att "nå styret" som försvinner ner mot marken när du själv sitter upprätt så måste du flytta fram din körposition.
Det räcker inte att bara luta överkroppen - du måste glida fram mot tanken och inta en helt ny körställning.
Denna nya position ger dig ett ökat tryck på framhjulet och en underbar stabilitet - när du lärt dig att lita på den.

Dessutom frigör du vikt från bakhjulet, vilket gör det enklare att gasa dig ut ur knasiga spår. Du styr lättare med gasen när du har bra fäste för framhjulet.

Där har du den enkla mekaniken bakom att bryta ner hojen under sig på löst underlag.
Men, i nästa böj måste du kanske resa upp, hänga av allt vad du kan och närmast frirulla genom böjen för att konservera det lilla fäste som finns just där.

Det finns inget facit. Öva mycket, och kör så fort att du vurpar mycket. Då lär man sig snabbast.
Köp en billig hoj att dra i gruset om reporna retar.


Visst var det Lasse Pärnebjörk som började med "bodyleaning" i skogen på sjuttiotalet?

HISM-81-parnebjork.jpg
Bild från MK Tibros fantastiska bildarkiv!

I dag hade man kallat honom "agil" på hojen, då sade man nog mer "apekatt".
Han hängde av mer än någon annan, även rakt fram. Hans tes var att hålla hojen så upprätt som möjligt och istället styra med kroppsvikten utanför hojens centrumlinje.

Vansinnigt effektivt där det är spårigt och sönderkört, men möjligen mindre relevant på grusväg med släta däck...

Anyways! Det jag vill ha sagt är att det finns ytterst få universalrecept.

Mitt är: kör mycket, vurpa mycket, försök lär dig något från varje vurpa.

Lycka till! :crash
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Rätt.

Detta för att tyngdpunkten behålls ovanför däcken och på så sätt hjälper det till att få däcken att fästa i underlaget.

Skillnaden mellan asfaltsdäck och grusdäck på torrt grusunderlag är betydligt mindre än vad det är på lösare eller vått underlag.

Kör du grusväg med vanlig landsvägshoj med dito däck kan du helt enkelt tänka att det är lite halare bara. Förankring i hojen är synnerligen viktigt, likaså höjd blick och mjuka armar så att inte framhjulets slingrande rörelser förs över till hela hojen.

Slappna av och lägg mil under hjulen. Anmäl dig gärna till någon av SMC-s gruskurser där steg 1 är för vanliga landsvägshojar. Jag törs lova att du både kommer att tycka att det är asroligt och också känna dig betydligt tryggare på lösa underlag därefter. :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
När jag var färsk på hoj i slutet av förra årtusendet lärde jag mig åka grus med gathoj av misstag: Jag var på semester och vi hittade inte riktigt till vår utvalda campingplats. Det blev många mil grus med fulllastad hoj och det skymde vartefter. Strålkastaren var 80-tals usel och så småningom såg vi inte underlaget utan hade fullt upp att titta långt fram för att se vägens sträckning.
Gruskörningen lossnade verkligen under kvällen och vi njöt i fulla drag men när vi åkte vidare dagen efter kändes det stelt, gick långsamt och hojarna betedde sig illa för minsta lilla grop och spår. Vi analyserade det hela över lunchen och kom fram till precis det som Notright inledde med: Blicken är allt och detaljer är din fiende på grusväg. Iaf innan man lärt sig vad man ska titta efter och ännu viktigare; vad man ska ignorera.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Det enda jag kan tillägga, som hjälper mig mycket, är att flytta upp armbågarna och när man svänger försöka sitta kvar "på samma plats" men luta hojen... Alltså det som tidigare beskrivits som att "bryta ner hojen under sig". Det som också händer utöver att man får mer grepp är att tyngdpunkten inte hamnar långt utanför när hojen sladdar ut, vilket skulle introducera ännu mer lutning och det kan kännas som att man inte har kontroll.

Hojens geometri ska heller inte föringas, enligt mig i alla fall. Jag började grusåkat (räknar inte åratal av mx) med en 990 smt på gatdäck och nu när jag provade kompisens 1190 med gatdäck var det som natt och dag. 1190'in är sjukt stabil och har rätt mycket grepp trots inga nabbar..
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är ju inte direkt någon grusfantom, jag har till att börja med väldigt fel hoj för sånt, men fördelen med att köra grusväg är att man lär sig att väglaget är föränderligt. Kör man asfalt så vaggas man lättare in i en falsk trygghet att det alltid är slätt och fint, men rätt som det är så kan vägen vara täckt av rullgrus, sand eller annat mög.

Men i övrigt håller jag med, blicken, mjuk i kroppen, mjuka rörelser (inte hårda gaspådrag, hårda bromsningar eller tvära motstyrningar) och att man får bromsa lite annorlunda, mer bakbroms och i alla fall jag undviker att bromsa i kurva på grus.

Man får ha mer koll på knölar och gropar på grus också, i synnerhet om man har mer asfaltsbetonade hojar som inte har 19/21"-hjul, en halvmeter fjädringsväg och en meter markfrigång :näsblod
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är ju inte direkt någon grusfantom, jag har till att börja med väldigt fel hoj för sånt, men fördelen med att köra grusväg är att man lär sig att väglaget är föränderligt. Kör man asfalt så vaggas man lättare in i en falsk trygghet att det alltid är slätt och fint, men rätt som det är så kan vägen vara täckt av rullgrus, sand eller annat mög.

Men i övrigt håller jag med, blicken, mjuk i kroppen, mjuka rörelser (inte hårda gaspådrag, hårda bromsningar eller tvära motstyrningar) och att man får bromsa lite annorlunda, mer bakbroms och i alla fall jag undviker att bromsa i kurva på grus.

Man får ha mer koll på knölar och gropar på grus också, i synnerhet om man har mer asfaltsbetonade hojar som inte har 19/21"-hjul, en halvmeter fjädringsväg och en meter markfrigång :näsblod
Jag började med att köra grusvägar med gathoj, eftersom det var mindre risk för annan trafik och lagens långa arm där. Långt efteråt (nästan 30 år senare) när jag själv tog A-kortet hade däcken blivit små och breda.

Utan att därför ha tänkt så mycket på saken körde jag varje år ganska mycket grusväg utan att kunna något egentligen. Sporttouring med gatfjädring. Bland annat hände det att jag tappade instrumentpanelen efter några mils körning längs Aursjövägen - den skakade helt enkelt loss. Blicken var det inget större fel på, det flöt på bra i 80-90 men som sagt, potthålen...

Med det sagt så underlättar det förstås med verktyg för ändamålet, men det är inte där man börjar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det enda jag kan tillägga, som hjälper mig mycket, är att flytta upp armbågarna och när man svänger försöka sitta kvar "på samma plats" men luta hojen... Alltså det som tidigare beskrivits som att "bryta ner hojen under sig". Det som också händer utöver att man får mer grepp är att tyngdpunkten inte hamnar långt utanför när hojen sladdar ut, vilket skulle introducera ännu mer lutning och det kan kännas som att man inte har kontroll.

Hojens geometri ska heller inte föringas, enligt mig i alla fall. Jag började grusåkat (räknar inte åratal av mx) med en 990 smt på gatdäck och nu när jag provade kompisens 1190 med gatdäck var det som natt och dag. 1190'in är sjukt stabil och har rätt mycket grepp trots inga nabbar..

Kan tänka mig att 1190n har rätt mycket mer förfinat ABS och TC-system också, vilket väl säkert hjälper till. Plus att det är en tyngre och lugnare hoj överlag, måste ju också påverka positivt?
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Man får ha mer koll på knölar och gropar på grus också, i synnerhet om man har mer asfaltsbetonade hojar som inte har 19/21"-hjul, en halvmeter fjädringsväg och en meter markfrigång :näsblod
Detta.
Mer än en gång man blivit lite överraskad och nästan fått stanna och be om ursäkt till hojen för att man kört för fort över nåt..

Annars är det väl bara att hålla blicken långt fram och inte vara rädd när det kastar och slänger lite mer än på asfalt.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kan tänka mig att 1190n har rätt mycket mer förfinat ABS och TC-system också, vilket väl säkert hjälper till. Plus att det är en tyngre och lugnare hoj överlag, måste ju också påverka positivt?
TC är det första man stänger av men abs'en är faktiskt sjukt avslappnande att tillgå (bara fram, så klart)! Det jag syftade på var dock chassit. 990'in svänger som en vettvilling och kastar runt bakänden så fort den går lös (askul, en stund :p)!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det absolut viktigaste torde vara att stå upp och köra hojen. Detta måste generera en fantastisk körupplevelse med tanke på att alla äventyrsgubbar anammar detta redan från garageuppfarten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det absolut viktigaste torde vara att stå upp och köra hojen. Detta måste generera en fantastisk körupplevelse med tanke på att alla äventyrsgubbar anammar detta redan från garageuppfarten.
Ja, precis - så länge det är "avancerad körning" ger det ju fördelar... ;) Ju mer man sitter, desto tryggare känner man sig med underlaget.

EDIT: Menade tvärtom såklart - ju tryggare man känner sig, desto mer sitter man...
 
Last edited:

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Dito på allt insiktfullt och kunnigt ovan.
Hamnat oräkneliga gånger på grusväg med semesterfullpackad sporthoj (cbr:en), kan vara sträckor på upp till två mil ibland. Det råkar vara dit jag ska, så då får jag ta grusvägen. Skönt har det aldrig varit, men görbart utan problem.
Mitt grundsätt:
-sväng genom att flytta ut rumpan o håll hojen upprätt
-upp en växel eller två mot normalt
-bakbromsa mest
- kan ibland använda lutningen vid kanten för lättare sväng
Typ som de andra säger.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Jag körde nyss smc gruskurs steg 1 och 2. Det är nog en väldigt bra början för dom som känner sig stel och obekväm med löst underlag.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag körde nyss smc gruskurs steg 1 och 2. Det är nog en väldigt bra början för dom som känner sig stel och obekväm med löst underlag.
Jag är själv bara något sånär påläst om deras bankurser så vad lärde du dig under de stegen på grus?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag åker ju grus varje dag med acen och kör som vanligt mer eller mindre skiter i om det är rullgrus eller vad kaser det gasar jag så bak änden släpper o vipps så styr framändan igen.. O med mina Metzeler M9RR gick det köra riktigt fort o bromsa som fasen.

Roadtech 01 Se med mycket mera mönster går det att åka nästan obekvämt fort 100+ i rullgrus med sports går alldeles utmärkt. Det är mest hjärnan som sätter begränsning o gör att man reagerar lite tokigt ibland.. Även jag?
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Jag är själv bara något sånär påläst om deras bankurser så vad lärde du dig under de stegen på grus?
Jadu. Att blicken är allt. Jag har åkt båge typ hela mitt liv. Och jag har fortfarande problem med blicken. Man får nöta rätt mycket acceleration och broms. Samt att göra en kontrollerad stoppsladd.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top