Kalle Berg
Ny medlem
- Gick med
- 15 Nov 2022
- Hoj
- 2008 BMW R1200R
Som blivande mc-förare (till sommaren förhoppningsvis) har jag några funderingar. Under mina dryga 45 år som förhatlig bilist, och ännu mer förhatlig trampcyklist (ja, en sån i lycra) hann jag notera att det gäller särskilda trafikregler/praxis för mc-förare.
I de långa, tradiga morgonköerna in mot Stockholm vinglade hojåkarna galant fram mellan bilarna och infartsledens filer, eller ute på vägrenen, för att i bästa fall lägga sig först vid rödljuset (eventuellt i boxen avsedd för cyklister). Heldragna linjer och spärrfält var sällan något hinder, utan betraktades nog mest som en rekommendation om var man inte bör köra.
Minns särskilt en spännande episod i en korsning på Kungsholmen. Jag skulle svänga höger vid ett rödljus. Låg först i kön, i högerfilen, som bara är till för högersvängande trafik. En KTM-hoj kommer i ”fel” fil, tar sig förbi alla bilar och lägger sig jämsides med mig. I vänsterfilen.
Rödljuset slår om. KTM-föraren har slumrat till och är lite långsam i starten. Jag kör i väg i min Volvo, åt höger, och nu kommer MC-föraren i fullt spett. Även han åt höger. Kruxet är att det står en refug i vägen. Han får tvärbromsa, och blir skogstokig. Kör runt mig som ett ilsket bi, tutar, viftar med näven och skriker ohörbara saker.
Eftersom jag vill bli en riktig hojåkare undrar jag vilka beteende jag bör anamma:
• Är det bra att köra mellan filerna för att komma fortare fram i rusningstrafik?
• Spelar det någon roll om man då måste korsa en heldragen linje ett halvdussin gånger?
• Vilken status har spärrfält? Och de ditritade cykelboxarna som ibland finns vid rödljuskorsningar?
• Kan man köra om på insidan, på vägrenen, även när det är heldragen kantlinje?
• Vad gjorde jag för fel vid korsningen på Kungsholmen?
Tacksam för svar
I de långa, tradiga morgonköerna in mot Stockholm vinglade hojåkarna galant fram mellan bilarna och infartsledens filer, eller ute på vägrenen, för att i bästa fall lägga sig först vid rödljuset (eventuellt i boxen avsedd för cyklister). Heldragna linjer och spärrfält var sällan något hinder, utan betraktades nog mest som en rekommendation om var man inte bör köra.
Minns särskilt en spännande episod i en korsning på Kungsholmen. Jag skulle svänga höger vid ett rödljus. Låg först i kön, i högerfilen, som bara är till för högersvängande trafik. En KTM-hoj kommer i ”fel” fil, tar sig förbi alla bilar och lägger sig jämsides med mig. I vänsterfilen.
Rödljuset slår om. KTM-föraren har slumrat till och är lite långsam i starten. Jag kör i väg i min Volvo, åt höger, och nu kommer MC-föraren i fullt spett. Även han åt höger. Kruxet är att det står en refug i vägen. Han får tvärbromsa, och blir skogstokig. Kör runt mig som ett ilsket bi, tutar, viftar med näven och skriker ohörbara saker.
Eftersom jag vill bli en riktig hojåkare undrar jag vilka beteende jag bör anamma:
• Är det bra att köra mellan filerna för att komma fortare fram i rusningstrafik?
• Spelar det någon roll om man då måste korsa en heldragen linje ett halvdussin gånger?
• Vilken status har spärrfält? Och de ditritade cykelboxarna som ibland finns vid rödljuskorsningar?
• Kan man köra om på insidan, på vägrenen, även när det är heldragen kantlinje?
• Vad gjorde jag för fel vid korsningen på Kungsholmen?
Tacksam för svar