Körtkortexpress - Så funkar det

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Hej Hallå!

Har fått många frågor angående Körtkortexpress efter att jag skrivit i en tråd här att jag tog kortet hos dom precis. Lägger ut min historia om det hela här som förhoppningsvis hjälper er på vägen lite som funderar på att ta kortet på en intensivkurs...

Dag 1: Kom dit på morgonen med tåg, betalade kursen (kan betala med kort), tog på mig utrustning osv.. och sen bar det av till första lektionerna. Körde först 2x60min då vi körde ut till deras bana och där ute fick vi börja med krypkörning. Detta höll vi på med nästan två timmar, tills lektionen var slut. Då åkte vi tillbaks till körskolan igen och åt lunch och tog det lite lugnt. Sedan hade jag 2x60min igen då vi körde lite på bana och sen lite inne i Hallstahammar så de fick se hur mkt trafik man kunde.
Alla var i stort sett helt förstörda på kvällen där efter första dagen, för det var grymt mkt att få in i huvudet och man fick väldigt mkt kritik i örat, men såhär i efterhand var det helt rätt. Finns ingen chans annars att man kan lära sig allt på två dagar annars..

Dag 2: Körde 2x60min med samma lärare på banan fast denna gången var det höghastighetsbanan de hade ställt upp med konor. Höll på med den i cirka två timmar och sen var det lunch och vila, precis som föregående dag.
Sedan slog vi ihop mina sista 2x60min lektioner med en annan elevs så att jag körde landsväg och trafik inne i Västerås och läraren och eleven låg bakom med bil. Sedan efter mina två timmar så stannade vi och fikade och sen bytte plats så då fick jag åka bil bakom i två timmar och kolla vad den andra eleven gjorde rätt och fel.

Dag 3: Gick upp 05.00 helt förstörd och möttes av spöregn. Tänkte hela tiden att detta kommer verkligen inte gå vägen, men hur som helst så åkte vi ut till vägverkets bana och fick 30 min var där att öva igenom de olika banorna och bromstest osv.. Gick även igenom säkerhetskontrollerna en sista gång med vår lärare.
Sedan fick vi köra upp en och en på bana då jag körde upp sist. Inga problem alls egentligen om man håller tungan rätt i mun. I och med att jag var sist ut på banan så var jag även först ut i trafik. Vi körde lite blandat landsväg, motorväg, bostadsområden, rondeller, högerregeln osv.. Bara följa gubbens instruktioner i örat. Sedan tillbaks till Vägverket och där fick jag kortet.

Summan av kardemumman så övningskörde jag första gången på lördagen, hade aldrig kört mc innan. Åkte på kursen på måndagen och på onsdagen hade jag kortet i handen för 6900:-. Så med andra ord är detta ett väldigt snabbt och billigt alternatv för dig som vill ha kortet.

Tänk dock på att efter så få dagar så är man knappast helt grön på hoj (inte jag i alla fall), utan får se det som fler lektioner, bara att man är ute och kör själv.

Lycka till med kortet och om du har några frågor så fråga på :tummenupp
 

hobbes

Snabbast på 2ans växel.
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
848
Antar att du fixat teorin innan? Kunde dom greja billigt boende?

Dom har en lägenhet i samma fastighet som skolan ligger. Jag bodde där i Aug 06 när jag tog kortet. Grymt bra.

För att få gå "super-intensiv" (3 dagars) så måste du ha Teorin klar.

Rekomenderas.

/A
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
är av principskäl emot intensivkurser. Näst efter ett gott omdömme är erfarenhet det viktigaste man bör ta med sig ut, och syftet med en intensivkurs är som bekannt att minimera denna del. Nu har jag uppenbarligen ingen erfarenhet själv av dessa kurser, men jag kan tänka mig att man i en 2,5-dagars kurs koncentrerar sig på hur man klarar kortet, inte hur man överlever i trafiken.

Men om det funkar för er så :tummenupp

/Mini - som övningskörde säkert 35 timmar totalt för 2 mc-behörigheter
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Ännu billigare för mig när jag tog på Körkortcenter i halmstad. 5000:- inkl teori.

Dem har boende för 100kr / natt där nere. Körde dubbelt varje dag också. grymt bra
 

Sgt Liberia

Guest
Jag kan också rekommendera körkortexpress! Dom är grymt bra. Gick samma intensivkurs. Boendet som ligger i samma fastighet som körskolan ingår i priset.

Dom har VÄLDIGT bra lärare!
 

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Antar att du fixat teorin innan? Kunde dom greja billigt boende?

Jopp. Teorin gjorde jag privat.
Boendet i deras elevlägenhet är gratis "om man städar efter sig".
Annars om du vill bo mer för dig själv så fixar dom hotell för en sexhundring per natt, men elevlägenheten fyllde alla behov som jag behövde i alla fall (sovplats, dusch & kök).
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
3048852 Ännu billigare för mig när jag tog på Körkortcenter i halmstad. 5000:- inkl teori.

Dem har boende för 100kr / natt där nere. Körde dubbelt varje dag också. grymt bra
Tog kortet på det "vanliga" sättet.. 3500:- slutade totala notan på.

2st 60min lektioner (trafik), en 30min lektion (repetition) direkt innan uppkörning ,en kväll på inhängnat område (banorna), teoriprovet, hyra av hoj och uppkörningskostnaden.
 

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
är av principskäl emot intensivkurser. Näst efter ett gott omdömme är erfarenhet det viktigaste man bör ta med sig ut, och syftet med en intensivkurs är som bekannt att minimera denna del. Nu har jag uppenbarligen ingen erfarenhet själv av dessa kurser, men jag kan tänka mig att man i en 2,5-dagars kurs koncentrerar sig på hur man klarar kortet, inte hur man överlever i trafiken.

Men om det funkar för er så :tummenupp

/Mini - som övningskörde säkert 35 timmar totalt för 2 mc-behörigheter

Håller med dig i viss mening, lite därför jag skrev texten längst ner.
Känns någonstans att man lurat VV och, precis som du säger, lärt dig hur du skall köra för att klara uppkörningen och inte så mkt mer.

Dels kan jag säga att jag i alla fall tar det jävligt lugnt och försöker lära mig utav situationerna som jag kommer i nu. Spelar ingen roll om jag har en kompis åkandes bakom eller om jag gör det själv. Antar att man lär sig väldigt mkt utav att bara köra.

Sen så kan jag tillägga, precis som Sgt Liberia sa, att de har VÄLDIGT bra lärare och de har inställningen att vi elever skall klara oss bra sedan i trafiken och inte bara klara provet. Detta märktes så de kunde ta upp flera saker som inte tillhörde provet, eller att vi satt och snackade om säkerhet och körning långt efter jag hade kortet i handen.

Så summan är väl att du troligen blir en bättre förare efter att övningsköra/gå på vanlig körskola, och superintensivkurs är en genväg till att få kortet bara. Mig spelar det ingen roll så länge jag tycker att jag tar det lugnt och lär mig nu allt eftersom..
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
kan väll säga att man lär sig nått nytt eller är minst 1 erfarenhet rikare efter varje tur hur länge än du haft A kortet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Den där körutbildningen hade verkligen ingenting med att göra hur det är att köra mc så man kan gott köra en genväg, grattis! :tummenupp
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
När bokade du detta? med tanke på att du fick en sån snabb uppkörning? Jag bokade uppkörning den 3:e juli och fick tid den 6:e september... :(
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Intensivutbildning verkar ruskigt smidigt! Borde man ha nyttjat när man tog bilkortet istället för att tragla på en körskola. Enda fördelen med att ta hojkort några år efter bilkortet är att man slipper körskolorna. Något trevligare att köpa en hoj och lära sig den privat. Trafikbeteende har man redan så god erfarenhet av. 2000 kr för all administration och körkortet är sedan i princip i fickan. Gäller att se det positiva för att försöka övertyga sig om att det inte var fel att vänta med hojkortet :D.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
är av principskäl emot intensivkurser. Näst efter ett gott omdömme är erfarenhet det viktigaste man bör ta med sig ut, och syftet med en intensivkurs är som bekannt att minimera denna del. Nu har jag uppenbarligen ingen erfarenhet själv av dessa kurser, men jag kan tänka mig att man i en 2,5-dagars kurs koncentrerar sig på hur man klarar kortet, inte hur man överlever i trafiken.

Men om det funkar för er så :tummenupp

/Mini - som övningskörde säkert 35 timmar totalt för 2 mc-behörigheter

Erfarenhet har du ivf inte innan du tagit körkort... Det får man med åren
 

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
Erfarenhet har du ivf inte innan du tagit körkort... Det får man med åren

Skämtar du eller? Det är en enorm skillnad på någon som övningskört 4 timmar i trafiken och någon som kört 40 timmar. Du hinner uppleva en hel del om du övningskör regelbundet och inte bara inriktar dig på det som krävs för att klara uppkörningen.
 

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1


Ja det stämmer.

Skämtar du eller? Det är en enorm skillnad på någon som övningskört 4 timmar i trafiken och någon som kört 40 timmar. Du hinner uppleva en hel del om du övningskör regelbundet och inte bara inriktar dig på det som krävs för att klara uppkörningen.

Är nog ganska olika från person till person.
Fanns folk där som tagit 20 lektioner innan kursen, men fortfarande inte var så säkra på det dom gjorde.
 
Last edited:

lechill

Rasta
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Stocktoooooown!
Hoj
Er6n 2009 ABS
Ja det stämmer.



Är nog ganska olika från person till person.
Fanns folk där som tagit 20 lektioner innan kursen, men fortfarande inte var så säkra på det dom gjorde.

Jag ska köra superintensiv i nästa vecka mest för att jag slapp vänta på ny tid så länge, blev kuggad den 5/7 ny uppkörning med X-pressen den 27/7!

Funtar på att inte slagga kvar där vad tar det att brassa till västerås från sthlm är ju knappt nån trafik nu borde väl gå på 1h ?

:tummenupp
 

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Jag ska köra superintensiv i nästa vecka mest för att jag slapp vänta på ny tid så länge, blev kuggad den 5/7 ny uppkörning med X-pressen den 27/7!

Funtar på att inte slagga kvar där vad tar det att brassa till västerås från sthlm är ju knappt nån trafik nu borde väl gå på 1h ?

:tummenupp


Jag tyckte det va skönt att ha tillgång till lägenheten mellan lektioner och så. I och med att vi körde i Goretex-ställ i solsken så var det en rejäl dusch och lite vila mellan varje lektion som gällde. Kan tänka mig att det är segt mellan lektionerna att inte kunna duscha eller ha en säng att vila i, men du gör ju som du vill :)

Till Västerås tar det 1 timma laglig körning, sen till Hallstahammar tar det väl 15-20 minuter eller nått sånt.

Lycka till på kursen!
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top