Hej Hallå!
Har fått många frågor angående Körtkortexpress efter att jag skrivit i en tråd här att jag tog kortet hos dom precis. Lägger ut min historia om det hela här som förhoppningsvis hjälper er på vägen lite som funderar på att ta kortet på en intensivkurs...
Dag 1: Kom dit på morgonen med tåg, betalade kursen (kan betala med kort), tog på mig utrustning osv.. och sen bar det av till första lektionerna. Körde först 2x60min då vi körde ut till deras bana och där ute fick vi börja med krypkörning. Detta höll vi på med nästan två timmar, tills lektionen var slut. Då åkte vi tillbaks till körskolan igen och åt lunch och tog det lite lugnt. Sedan hade jag 2x60min igen då vi körde lite på bana och sen lite inne i Hallstahammar så de fick se hur mkt trafik man kunde.
Alla var i stort sett helt förstörda på kvällen där efter första dagen, för det var grymt mkt att få in i huvudet och man fick väldigt mkt kritik i örat, men såhär i efterhand var det helt rätt. Finns ingen chans annars att man kan lära sig allt på två dagar annars..
Dag 2: Körde 2x60min med samma lärare på banan fast denna gången var det höghastighetsbanan de hade ställt upp med konor. Höll på med den i cirka två timmar och sen var det lunch och vila, precis som föregående dag.
Sedan slog vi ihop mina sista 2x60min lektioner med en annan elevs så att jag körde landsväg och trafik inne i Västerås och läraren och eleven låg bakom med bil. Sedan efter mina två timmar så stannade vi och fikade och sen bytte plats så då fick jag åka bil bakom i två timmar och kolla vad den andra eleven gjorde rätt och fel.
Dag 3: Gick upp 05.00 helt förstörd och möttes av spöregn. Tänkte hela tiden att detta kommer verkligen inte gå vägen, men hur som helst så åkte vi ut till vägverkets bana och fick 30 min var där att öva igenom de olika banorna och bromstest osv.. Gick även igenom säkerhetskontrollerna en sista gång med vår lärare.
Sedan fick vi köra upp en och en på bana då jag körde upp sist. Inga problem alls egentligen om man håller tungan rätt i mun. I och med att jag var sist ut på banan så var jag även först ut i trafik. Vi körde lite blandat landsväg, motorväg, bostadsområden, rondeller, högerregeln osv.. Bara följa gubbens instruktioner i örat. Sedan tillbaks till Vägverket och där fick jag kortet.
Summan av kardemumman så övningskörde jag första gången på lördagen, hade aldrig kört mc innan. Åkte på kursen på måndagen och på onsdagen hade jag kortet i handen för 6900:-. Så med andra ord är detta ett väldigt snabbt och billigt alternatv för dig som vill ha kortet.
Tänk dock på att efter så få dagar så är man knappast helt grön på hoj (inte jag i alla fall), utan får se det som fler lektioner, bara att man är ute och kör själv.
Lycka till med kortet och om du har några frågor så fråga på
Har fått många frågor angående Körtkortexpress efter att jag skrivit i en tråd här att jag tog kortet hos dom precis. Lägger ut min historia om det hela här som förhoppningsvis hjälper er på vägen lite som funderar på att ta kortet på en intensivkurs...
Dag 1: Kom dit på morgonen med tåg, betalade kursen (kan betala med kort), tog på mig utrustning osv.. och sen bar det av till första lektionerna. Körde först 2x60min då vi körde ut till deras bana och där ute fick vi börja med krypkörning. Detta höll vi på med nästan två timmar, tills lektionen var slut. Då åkte vi tillbaks till körskolan igen och åt lunch och tog det lite lugnt. Sedan hade jag 2x60min igen då vi körde lite på bana och sen lite inne i Hallstahammar så de fick se hur mkt trafik man kunde.
Alla var i stort sett helt förstörda på kvällen där efter första dagen, för det var grymt mkt att få in i huvudet och man fick väldigt mkt kritik i örat, men såhär i efterhand var det helt rätt. Finns ingen chans annars att man kan lära sig allt på två dagar annars..
Dag 2: Körde 2x60min med samma lärare på banan fast denna gången var det höghastighetsbanan de hade ställt upp med konor. Höll på med den i cirka två timmar och sen var det lunch och vila, precis som föregående dag.
Sedan slog vi ihop mina sista 2x60min lektioner med en annan elevs så att jag körde landsväg och trafik inne i Västerås och läraren och eleven låg bakom med bil. Sedan efter mina två timmar så stannade vi och fikade och sen bytte plats så då fick jag åka bil bakom i två timmar och kolla vad den andra eleven gjorde rätt och fel.
Dag 3: Gick upp 05.00 helt förstörd och möttes av spöregn. Tänkte hela tiden att detta kommer verkligen inte gå vägen, men hur som helst så åkte vi ut till vägverkets bana och fick 30 min var där att öva igenom de olika banorna och bromstest osv.. Gick även igenom säkerhetskontrollerna en sista gång med vår lärare.
Sedan fick vi köra upp en och en på bana då jag körde upp sist. Inga problem alls egentligen om man håller tungan rätt i mun. I och med att jag var sist ut på banan så var jag även först ut i trafik. Vi körde lite blandat landsväg, motorväg, bostadsområden, rondeller, högerregeln osv.. Bara följa gubbens instruktioner i örat. Sedan tillbaks till Vägverket och där fick jag kortet.
Summan av kardemumman så övningskörde jag första gången på lördagen, hade aldrig kört mc innan. Åkte på kursen på måndagen och på onsdagen hade jag kortet i handen för 6900:-. Så med andra ord är detta ett väldigt snabbt och billigt alternatv för dig som vill ha kortet.
Tänk dock på att efter så få dagar så är man knappast helt grön på hoj (inte jag i alla fall), utan får se det som fler lektioner, bara att man är ute och kör själv.
Lycka till med kortet och om du har några frågor så fråga på