Innehallet i ovan recept ar bra men vi maste jobba lite pa tillagningsattet.
1. Bryn alltid loken svagt gyllenbrun forst, innan kottfarsen eller i separat panna. Det ger battre smak.
2. Anvander du burktomater el dyl maste du halla i en knapp matsked socker eller en hel matsked honung for att neutralisera beskan.
3. Blir smaken for vattnig kan du biffa upp det med soja, glutamat eller stark oxbuljongtarning som smulas ner i grytan. Se upp med saltet! Salta alltid det sista du gor.
4. Glom inte SPRIT! Bast ar en torr eller halvtorr sherry
(jag vet. Helt odrickbart o grabbarna kommer att mobba dig nar du koper en liter pa taxfree. Men det ar bara tills de har smakat din kottfarssas, stroganoff, jagarskav eller kramig pasta sas med strimlat flask i.)
Extra ingredienser som champinjoner, rivna morotter(som far koka med sista fem minutrarna) eller skivad kryddig korv ar fint.
Stek loken med chili o paprika pulver, slang i nagra burkar bonor med kottfarsen sa har du en fin chiliconcarne.
Nu vart jag hungrig ocksa.
Ra kottfars haller en dag eller tva. Eftersom den ar malen har den valdigt stor yta som bakterierna kan satta sig pa. Kottfars sas ar lite battre om den ar vattnig o du haller den varm pa burken/lagringskarlet. Men den haller egentligen inte mer en dag i eller tva i kylen. Frys in ar mitt tipps.