Köttfärssås...

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Hur länge kan den stå i kylen? Jag gjorde ett storkok idag som jag tänkte skulle räcka tills på torsdag..

Ska jag frysa in den eller ska den stå i kylen, och i så fall hur länge kan den stå där?

Mvh Den inte så värst nakne kocken.

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
CJ900RR skrev:
2413910 Hur länge kan den stå i kylen? Jag gjorde ett storkok idag som jag tänkte skulle räcka tills på torsdag..

Ska jag frysa in den eller ska den stå i kylen, och i så fall hur länge kan den stå där?

Mvh Den inte så värst nakne kocken.

Tills den är grön och luktar fy. Du lär inte dö av att du får en ynka bakterie i kroppen.

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
fan har ni nåra bra recept på köttfärssås lr, mina polare trackar mej för jag inte vet hur man gör köttfärssås. vad har man i egentligen?

~Settan~

Bjärven -det är jag!
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
flyttat hemifrån
Homo skrev:
2415218 fan har ni nåra bra recept på köttfärssås lr, mina polare trackar mej för jag inte vet hur man gör köttfärssås. vad har man i egentligen?

Sambon gör grymt god köttfärssås, och särskilt avancerad är den inte heller.

Stek blandfärs, i med mycket hackad (gul) lök. Häll på lite vatten (gör inte som jag gjorde en gång och hällde i 6 dl vatten = köttfärssoppa) så det blir lite lagom vattnigt. I med hyfsat mycket vitlök, salt och svartpeppar efter smak (vilket för oss är ganska mycket). Låt puttra ca 10 minuter.

Enkelt och gott! Svårt att ange exakt mängd av allt. Sambon mäter aldrig upp så du får gå på smaken. Efter ett par gånger har man kommit på hur man tycker det blir godast.

TILLÄGG: Glömde ju ketchupen -den ska också vara i! :tummenupp

Last edited:

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Blandfärs 400g, 1 paket krossade tomater, gul lök, vitlök, soya, salt och peppar. Ev ketchup, köttbuljong och färska hackade tomater.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ett paket nötfärs. ca 400-500 g
1 Burk krossade tomater, hela skalade går också bra.
1 röd lök ( mildare smak än den gula)
1-2 vitlöksklyftor
Tomatpuré
1 grönsaksbuljongtärning
Salt, svartpeppar
Basilika
Olivolja och smör till stekning.

Vämr en gjutjärnsgryta och ha i en skvätt olja samt lite smör.
Lägg i hela köttfärsbiten utan att dela den och låt steka så du får en fin stekyta, vänd och upprepa. Du vill undvika att koka köttet så därför ska man steka det så mycket som möjligt innan man rör det för annars rinner köttsafterna ut och du kokar köttet.
Lägg i den hackade gula löken och hackad vitlök i smöret, kör inte på sexan för det blir för varmt. Finfördela köttfärsen och bryn allt.
När löken är mjuk och innan vitlöken brännt så har du i en klick tomatpuré som får bryna i smöret/oljan.
Häll över de krossade tomaterna.
Ha i buljongtärning samt peppra.

Låt puttra en stund, när du ser att såsen börjat bli tjock och lagom reducerad så är den färdig, och smaka av med salt, tänk på att buljongtärningen är salt så ha inte i för mycket, och basilika som du river i bitar.
Glöm inte att smaka innan du kryddar för annars vet du inte vad som saknas. Tex kan man ha i en skvätt socker för att balansera syran från tomaterna.

Viktigt att ha en bra pasta också. Vanlig spaghetti passar bäst till köttfrässås.

henlin

Ny medlem
Gick med
27 May 2003
Hoj
636
Använd inte ketchup, alldeles för lite tomat i den, kommer bara att ge en blaskig och söt smak. Tomatpuré eller passerade tomater istället, vill du sen ha sötman, smaka av med vanligt strösocker.

Alltså:
*Stek köttfärsen, se till att mosa den med stekspaden under tiden så slipper du stora klumpar. Häll över färsen i en större kastrull.
*Fräs hackad gul lök, pressade vitlöksklyftor och hackad färsk röd chili i stekpannan tills löken är mjuk. Häll över i samma kastrull som färsen.
*Tomatdags! Kombinera tomatpuré/passerade tomater och burktomater eller färska. Går du på burkspåret är hela tomater att föredra, krossade är mest en massa skal, färska är bara en bra idé om de verkligen är goda. Använder du tomatpuré kommer du att behöva tillsätta vatten då den är koncentrerad. Häll på någon deciliter från start, låt såsen koka upp innan du avgör om det behövs mer.
*Låt sjuda en stund, smaka av såsen och salta den tills du tycker det smakar bra.

Följ bara instruktionen så kommer det snart vara du som retar polarna för deras köttfärssåser. Tyvärr framgår inte mått eller proportioner av beskrivningen, men ge det något försök så har du snart hittat fram till en bra blandning.

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Hoj
RF600R
Gustav O skrev:
2415294 Ett paket nötfärs. ca 400-500 g
1 Burk krossade tomater, hela skalade går också bra.
1 röd lök ( mildare smak än den gula)
1-2 vitlöksklyftor
Tomatpuré
1 grönsaksbuljongtärning
Salt, svartpeppar
Basilika
Olivolja och smör till stekning.

Vämr en gjutjärnsgryta och ha i en skvätt olja samt lite smör.
Lägg i hela köttfärsbiten utan att dela den och låt steka så du får en fin stekyta, vänd och upprepa. Du vill undvika att koka köttet så därför ska man steka det så mycket som möjligt innan man rör det för annars rinner köttsafterna ut och du kokar köttet.
Lägg i den hackade gula löken och hackad vitlök i smöret, kör inte på sexan för det blir för varmt. Finfördela köttfärsen och bryn allt.
När löken är mjuk och innan vitlöken brännt så har du i en klick tomatpuré som får bryna i smöret/oljan.
Häll över de krossade tomaterna.
Ha i buljongtärning samt peppra.

Låt puttra en stund, när du ser att såsen börjat bli tjock och lagom reducerad så är den färdig, och smaka av med salt, tänk på att buljongtärningen är salt så ha inte i för mycket, och basilika som du river i bitar.
Glöm inte att smaka innan du kryddar för annars vet du inte vad som saknas. Tex kan man ha i en skvätt socker för att balansera syran från tomaterna.

Viktigt att ha en bra pasta också. Vanlig spaghetti passar bäst till köttfrässås.

Detta är en vinnare...jag gör ungefär likadant men har i svamp med. Kalasgod! :tummenupp

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Bryn 800g färs av valfri härkomst, blanda i en burk Dolmio "Al forno" (parmesan-ost och grädde) pastasås, låt puttra ett tag. Blir flötigt men gott o man slipper blanda till massa tjofs :tummenupp

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Här kommer det ultimata.

500g färs.
En hackad gullök.
Några pruttar ketchup.
En burk krossade tomater.
En tärning köttbuljong.
Några pruttar ketchup till.
Pastakrydda.
Ytterligare nån prutt ketchup.
Oså lite vatten om det mot förmodan inte är såsigt nog redan :D

Till detta serverar man smörindränkt Barilla spaghetti. Viktigt med märket där.

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Tss amatörer :p :)

Stekfett
Gullök
Blandfärs
Vetemjöl
Vatten
Krossade tomater
Ketchup
Paprikapulver
Vitpeppar
Salt
Vitlök
Colorit Soya
och till sist STARK fransk senap (inte för mycket.. en stor tesked funkar till några liter köttfärssås)

Det blir den godaste köttfärssåsen ni någonsin har ätit. :tummenupp LOVAR!

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Tillagad mat håller ca en vecka i kylen. Ett jävla meck att hålla på att frysa skiten om den ändå tar slut på tre dagar.

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Innehallet i ovan recept ar bra men vi maste jobba lite pa tillagningsattet.

1. Bryn alltid loken svagt gyllenbrun forst, innan kottfarsen eller i separat panna. Det ger battre smak.
2. Anvander du burktomater el dyl maste du halla i en knapp matsked socker eller en hel matsked honung for att neutralisera beskan.
3. Blir smaken for vattnig kan du biffa upp det med soja, glutamat eller stark oxbuljongtarning som smulas ner i grytan. Se upp med saltet! Salta alltid det sista du gor.
4. Glom inte SPRIT! Bast ar en torr eller halvtorr sherry :tummenupp
(jag vet. Helt odrickbart o grabbarna kommer att mobba dig nar du koper en liter pa taxfree. Men det ar bara tills de har smakat din kottfarssas, stroganoff, jagarskav eller kramig pasta sas med strimlat flask i.)

Extra ingredienser som champinjoner, rivna morotter(som far koka med sista fem minutrarna) eller skivad kryddig korv ar fint.

Stek loken med chili o paprika pulver, slang i nagra burkar bonor med kottfarsen sa har du en fin chiliconcarne. :yoparty

Nu vart jag hungrig ocksa.

Ra kottfars haller en dag eller tva. Eftersom den ar malen har den valdigt stor yta som bakterierna kan satta sig pa. Kottfars sas ar lite battre om den ar vattnig o du haller den varm pa burken/lagringskarlet. Men den haller egentligen inte mer en dag i eller tva i kylen. Frys in ar mitt tipps.

Last edited:

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
tackar. det blir nog köttfärssås ikväll

Aleksander

................
Gick med
6 Jun 2005