k&N filter til bandit 600?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ditt originalluftfilter klarar av att föda en motor som lämnar 145 hästar på bakhjulet så att byta till ett K&N gör varken till eller från - annat än problem med bestyckningen av förgasarna eftersom K&N ändrar lite på insugsvakumet.

Ska tilläggas att det är B6'ans luftburk/luftfilter som även sitter på B12'an original.
 

Mr D

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
FZS 600
metal skrev:
var får man tag i k&n filter till en bandit 600? :confused:
Hej !!
Tja jag tror att Touringbutiken har bl.a, annars säljer säkert någon suzuki handlare det. K&N kan vara bra eftersom det går att rengöra dem och olja in dem, men någon effektvinst tror jag inte att man får.. Funderar själv på att skaffa ett till min FZS 600 eftersom det går att återanvända dem..
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Men hojen borde låta lite goare från i alla fall, eller hur blir det på en radfyra?
 

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
Lyssna på Anders, det blir ingen vinst men troligen strul. originalfiltret ger all luft som B6:an kan äta även i trimmad form.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Luftfilterbyte var 1800 mil med rengöring emellan tror jag det är på B6an(i alla fall på B12). Köpte nytt orginalfilter i lördags till B12an för 238:-. Har för mig att ett KN kostar över 600 och då måste man köra mer än 3600 mil över de 1800 som orginalfiltret räcker till dvs hojen har då gått 5400 mil för att tjäna på det. Frågan är om man inte bytt hoj innan dess.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
En kommentar till KN-filter och dess reningsförmåga:
Har nån av er tittat genom ett KN-filter mot en ljuskälla? Man ser rätt igenom "maskorna". Hur bra är då reningen?
Jaja, jag vet att man ska ha luftfilterolja (är en av de få som använder det :banana ) men ändå liksom...
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Robban_C skrev:
En kommentar till KN-filter och dess reningsförmåga:
Har nån av er tittat genom ett KN-filter mot en ljuskälla? Man ser rätt igenom "maskorna". Hur bra är då reningen?
Jaja, jag vet att man ska ha luftfilterolja (är en av de få som använder det :banana ) men ändå liksom...

Jag har tom. läst i en del kataloger och så att dessa filter ska köras torra, men det borde ju bara vara positivt att olja in dom lite. (Inte för mycket som jag gjorde, för då korkar oljan igen små hål i förgasaren och hojen går rätt skumt! :rolleyes: )
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag har läst att dom ska vara inoljade men det finns säkert olika varianter.
Oljemängd: Lagom är bäst? :)
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Finns även filter som inte ska oljas in utan köras "torra". Men som sagt det är olika mellan olika filter, sköt dom så som det står när du köper ditt filter så ska du se att det funkar.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om man orkar köra med K&N och oljar in dem lite rikligt sugs överflödet in vid första fullgaskörningarna. Sen när motorn är riktigt varm blir även luftfilteroljan varm när man ställt ifrån sig hojen - blir rätt kladdigt på motorn.
 

Mr D

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
FZS 600
Anders R skrev:
Luftfilterbyte var 1800 mil med rengöring emellan tror jag det är på B6an(i alla fall på B12). Köpte nytt orginalfilter i lördags till B12an för 238:-. Har för mig att ett KN kostar över 600 och då måste man köra mer än 3600 mil över de 1800 som orginalfiltret räcker till dvs hojen har då gått 5400 mil för att tjäna på det. Frågan är om man inte bytt hoj innan dess.
Ok ! Har iofs för mig att det var mindre skillnad i pris mellan orginalfilter och K&N filter för min hoj. Dessutom skall man rengöra / byta filter med 600 mils intervall på yaman.. Inget hindrar att man gör det oftare ifall man har tvättbart filter..
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Vad jag känner till har B6 -00 och B12 -01 exakt samma luftfilter 13780-31F00 a 238:- för ett orginal på AVA. Touringbutiken tar 688:- för ett KN artnr 66-0400.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top