K1300S sprutar kylvatten

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Senaste turerna har hojen börjat pissa ur sig kylarvätska ur en dräneringsslang, och jag får intrycket av att det blir värre och värre. Jag inbillar mig också att det har kommit mer varvtalsrelaterade vibrationer i närtid också. I övrigt går hojen som den ska, inga effekttapp vad jag kan känna med :arsele

Hojen har gått ca 3300 mil, i vintras kollade jag ventilspelet och den servades med ny olja, stift och kylarvätska. Innan hojen började bli inkontinent har det gått ca 100 mil utan problem efter service. Men då var det också lite svalare ute, den har gått varmare nu. Jag är också ganska säker på att jag hällde i rätt mängd kylarvätska i expansionskärlet, det är lögn att se nivån där, det är inte genomskinligt längre :huvet

Finns det några standardfel på dom här man ska börja med, eller är det kompprov som gäller som första steg? Jag har kollat runt lite på nätet, men det är mest läckage i packningar på utsidan folk har problem med verkar det som.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Locket till kylaren kan vara en felkälla. Sitter inte dräneringsslangen vid det locket?
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Kan inget om den modellen men symptomen är annars typiska för läckande topp-packning. Spår av olja i kylvannet kan vara en ledtråd
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Bilbuttericks har ett testkit för 750.- spänn.

Screenshot_20240724-122215.png


"Lokaliserar ev. cylinderläckage genom att testa förekomsten av avgaser i kylsystemet. Komplett sats med handpump, adapter och indikeringsvätska. Levereras i formgjuten plastlåda."

 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har ingen erfarenhet av just den modellen, så min tanke är av mer generell karaktär.
Min XT660 blev också inkontinent en sommar när den togs fram ur sitt förråd.
Det visade sig vara packningen till locket på expansionskärlet.
Eftersom kylsystemet ibland jobbar med övertryck, och ibland undertyryck, så har locket en ventilreglerande funktion.
När packningen var dålig, så byggde den inget övertryck, och kokpunkten sänktes för kylvattnet, vilket gjorde att den "spottade" vid vissa tillfällen när den blev ordentligt varm.
En ny packning dit löste det problemet.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kanske korkad fråga. Men kylsystemet är riktigt urluftat efter bytet så inga luftfickor som kan spöka?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Har ingen erfarenhet av just den modellen, så min tanke är av mer generell karaktär.
Min XT660 blev också inkontinent en sommar när den togs fram ur sitt förråd.
Det visade sig vara packningen till locket på expansionskärlet.
Eftersom kylsystemet ibland jobbar med övertryck, och ibland undertyryck, så har locket en ventilreglerande funktion.
När packningen var dålig, så byggde den inget övertryck, och kokpunkten sänktes för kylvattnet, vilket gjorde att den "spottade" vid vissa tillfällen när den blev ordentligt varm.
En ny packning dit löste det problemet.
Samma fel hade jag på en Husaberg 650 (ett av oräkneliga fel på den skit motorcykeln)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Locket till kylaren kan vara en felkälla. Sitter inte dräneringsslangen vid det locket?
Kollade tuben efter mitt svar.
Killen kallar kylarlocket plugg och locket till expansionskärlet eller tanken för kylarlocket efter som funktionen sitter där. Likaså dräneringsslangen. Jag tror att det locket har gjort sitt.
Såg en bilgubbe som sa att kylarlock inte håller längre än 3-4 år på BMW. Min Passat har haft samma sedan jag köpte den i alla fall.
Locket har fyllt 25.

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Senaste turerna har hojen börjat pissa ur sig kylarvätska ur en dräneringsslang, och jag får intrycket av att det blir värre och värre. Jag inbillar mig också att det har kommit mer varvtalsrelaterade vibrationer i närtid också. I övrigt går hojen som den ska, inga effekttapp vad jag kan känna med :arsele

Hojen har gått ca 3300 mil, i vintras kollade jag ventilspelet och den servades med ny olja, stift och kylarvätska. Innan hojen började bli inkontinent har det gått ca 100 mil utan problem efter service. Men då var det också lite svalare ute, den har gått varmare nu. Jag är också ganska säker på att jag hällde i rätt mängd kylarvätska i expansionskärlet, det är lögn att se nivån där, det är inte genomskinligt längre :huvet

Finns det några standardfel på dom här man ska börja med, eller är det kompprov som gäller som första steg? Jag har kollat runt lite på nätet, men det är mest läckage i packningar på utsidan folk har problem med verkar det som.
Trodde när det hände en gång på Sprint RS att det var kört med "läckande topplockspackning". Men det var det inte. Sprutet upprepades inte.
Kan du inte se nivån så får du väl skicka ner nivåmätare i expansionkärlet. Det går bra med en vanlig träpinne som man tar upp och kollar vattennivån på. Gbg kommun kör med elektrisk för mäta grundvattennivån. De skickar ner "avklippt 2-ledare elsladd" i grundvattenrören och när motståndet minskar mellan ledarna så har sladden nått grundvattenytan. Med lite flax har du bara fyllt för mycket kylvätska och när det blev varmare måste vätskan ut.
Kanske lämna över expansionskärlet till en kompetent :) diskare ? Så det blir genomskinligt igen. Rubriken är oroande

K1300S sprutar kylvatten​

Du har väl 50 % glykol i kylvätskan ?
Så kylvätskan inte kokar för tidigt ?
Glykolprovare kan man låna på "bättre" bensinstation / bensinstation på landsbygden.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kollade tuben efter mitt svar.
Killen kallar kylarlocket plugg och locket till expansionskärlet eller tanken för kylarlocket efter som funktionen sitter där. Likaså dräneringsslangen. Jag tror att det locket har gjort sitt.
Såg en bilgubbe som sa att kylarlock inte håller längre än 3-4 år på BMW. Min Passat har haft samma sedan jag köpte den i alla fall.
Locket har fyllt 25.

Och jag har fått ett par golf II att sluta koka när jag bytt lock. Inte alltid det man bytte till funkade heller, men kanske nästa.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bara för att du ska göra det:
Kolla hur oljan ser ut, svart och len OK men om den är vitkletig så är det vatten i den.

Men ang vattenutkast, på bilar så sitter det en övertrycksventil i locket och det bör ju göra det på MC med trycksatt kylsystem oxå. Den där ventilen kan ju spöka och enklast är att byta till ett nytt lock såvida du inte hittar nåt annat tok.

Har du vägarna förbi Sugtina så kan vi trycktesta kylsystemet förhoppningsvis så har jag en adapter som passar för ditt kylsystem.
 

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Min KTM var lite inkontinent men blev torr efter byte till nytt kylarlock.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kanske korkad fråga. Men kylsystemet är riktigt urluftat efter bytet så inga luftfickor som kan spöka?
Det ska det vara, jag har kört med en sån där fiffig vakuum-pryl, och hojen har ju som sagt gått en del innan den blev inkontinent. Jag får också intrycket av att den blir mer inkontinent direkt efter att man har stannat, inte när man kör. Och troligen så blir ju kylarvattnet som varmast precis när man har stannat, när det fortfarande leds värme från blocket, men det inte finns någon fartvind som kyler.
Du har väl 50 % glykol i kylvätskan ?
Så kylvätskan inte kokar för tidigt ?
Glykolprovare kan man låna på "bättre" bensinstation / bensinstation på landsbygden.
Japp, det ska vara 49-51%, men det påverkar ju inte nämnvärt. Glykolprovare finns i garaget redan dessutom.
Bara för att du ska göra det:
Kolla hur oljan ser ut, svart och len OK men om den är vitkletig så är det vatten i den.

Men ang vattenutkast, på bilar så sitter det en övertrycksventil i locket och det bör ju göra det på MC med trycksatt kylsystem oxå. Den där ventilen kan ju spöka och enklast är att byta till ett nytt lock såvida du inte hittar nåt annat tok.

Har du vägarna förbi Sugtina så kan vi trycktesta kylsystemet förhoppningsvis så har jag en adapter som passar för ditt kylsystem.
Tack för erbjudandet! Resten av familjen har dock ansett att det här inte har högsta prioritet, och jag fick ju faktiskt egentid när jag körde hoj senast (för att åka och hämta en sko som ena ungen hade sulat ut genom fönstret på bilen utan att frugan märkte det), men så fort jag får en lucka så ska jag gå ner i garaget och undersöka hojen lite mer. Jag tog av locket till expansionskärlet dock, och det ser helt ok ut, inget är uppenbart trasigt, men i 99% av fallen syns det ju inget heller, så det säger inte så mycket.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Oljan ser ut som den ska, så inget vatten där. Jag ringde BMW i Upplands-Väsby, och att locken till expansionskärlet ger upp är ganska vanligt, och dom är dessutom uppgraderade numer. Blott 460kr om jag inte missminner mig :rolleyes: så jag beställde ett. Det ogenomskinliga expansionskärlet är dock oförändrat :huvet Hans förklaring till den designen var att dom inte hade tänkt alls :hihi
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Alla kör ju JIT, så inget finns på lager, men idag var jag förbi och hämtade mitt nya lock, och glad i hågen öppnade jag förpackningen, och inser att jag garanterat har fått fel lock, jag har fått locket till kylaren istället för till expansionskärlet. Eftersom jag har ca 8 mil ToR så tänker jag inte bara svänga förbi och gnälla, i synnerhet som dom inte har något i lager som sagt, men nu får jag inte tag på dom på telefon heller :huvet
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Alla kör ju JIT, så inget finns på lager, men idag var jag förbi och hämtade mitt nya lock, och glad i hågen öppnade jag förpackningen, och inser att jag garanterat har fått fel lock, jag har fått locket till kylaren istället för till expansionskärlet. Eftersom jag har ca 8 mil ToR så tänker jag inte bara svänga förbi och gnälla, i synnerhet som dom inte har något i lager som sagt, men nu får jag inte tag på dom på telefon heller :huvet
Finns locket på nån webbshopp?
Så slipper du ju en mänsklig felaktig mellanhand!
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Alla kör ju JIT, så inget finns på lager, men idag var jag förbi och hämtade mitt nya lock, och glad i hågen öppnade jag förpackningen, och inser att jag garanterat har fått fel lock, jag har fått locket till kylaren istället för till expansionskärlet. Eftersom jag har ca 8 mil ToR så tänker jag inte bara svänga förbi och gnälla, i synnerhet som dom inte har något i lager som sagt, men nu får jag inte tag på dom på telefon heller :huvet
En fråga angående den hojen och det lock som du har fått:
Vilket lock är det som innehåller den tryckreglerande funktionen?
Det finns ju lite olika konstruktioner där.
På Teneren är det till exempel kylarlocket som har den funktionen, expansionskärlet har typ bara en gummiplugg, som inte har med tryckregleringen att göra.
På en del andra är det expansionskärlet som har det tryckreglerande locket.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu fick jag tag på dom, och det visade sig att locket består av två komponenter, lock och skal till lock. Locket har uppgraderats, bra så, men då passar inte det gamla locket, och det visste inte reservdelsmånglarna om, och inte jag heller för den delen :huvet Dom har ju förlorat 2 världskrig av en anledning tyskarna...

Men, dom hade ett lock hemma, och dom lägger det på lådan så slipper jag åka 8 mil ToR tvärs igenom Stockholm igen :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En fråga angående den hojen och det lock som du har fått:
Vilket lock är det som innehåller den tryckreglerande funktionen?
Det finns ju lite olika konstruktioner där.
På Teneren är det till exempel kylarlocket som har den funktionen, expansionskärlet har typ bara en gummiplugg, som inte har med tryckregleringen att göra.
På en del andra är det expansionskärlet som har det tryckreglerande locket.
Jag minns faktiskt inte om det går någon dräneringsslang från kylarlocket, men jag vet att det är från expansionskärlets slang det läcker.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top