kabinkompressor

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tjena.. jobbar med en snubbe som känner massa folk genom motorintresse. han råka veta av nåra kompressorer som är lämpliga för hojar.. bla har ena snubben en gam kawwa dragrace maskin ståendes. han kalla det kabinkompressor.. nån som vet vad det är? om dom funkar bra?.. ska va skovlar iaf.. de e gammla grejor med kylflänsar o hela baletten. ska även va "självförsörjande" vad gäller olja. undrar mest lite fakta om dom?
 

Gabor

Guest
Det är en "turboliknande" historia., sitter på flygplan. Tillför att få klimatanläggningen i flygplan att hålla en hyffsad temp på hög höjd, ganska kallt där uppe.
Drivs av avtappad luft från gasturbin motorns kompressorsteg, tar in friskluft utufrån, kyls respektive värms med lyft från kompressor eller ytterluft.

Är helt enkelt en turbo. Många finns på civila marknaden, suttit i flygvapnets jetkärror, typ j 35 , j37, sk 60 eller så......

kallas aircyclemachine på flygspråk, sök på google , du skall finna.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Det är en "turboliknande" historia., sitter på flygplan. Tillför att få klimatanläggningen i flygplan att hålla en hyffsad temp på hög höjd, ganska kallt där uppe.
Drivs av avtappad luft från gasturbin motorns kompressorsteg, tar in friskluft utufrån, kyls respektive värms med lyft från kompressor eller ytterluft.

Är helt enkelt en turbo. Många finns på civila marknaden, suttit i flygvapnets jetkärror, typ j 35 , j37, sk 60 eller så......

kallas aircyclemachine på flygspråk, sök på google , du skall finna.

oki.. har sökt lite och hitta lite men vet gärna mer :)
men ska man stoppa den på en hoj ska den drivas med rem vad jag förstått. inte som en turbo :va
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
oki.. har sökt lite och hitta lite men vet gärna mer :)
men ska man stoppa den på en hoj ska den drivas med rem vad jag förstått. inte som en turbo :va

Dom gamla kabinkompressorerna var ofta mekaniskt drivna.
Annars stämmer det Gabor skrev!
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
oki.. har sökt lite och hitta lite men vet gärna mer :)
men ska man stoppa den på en hoj ska den drivas med rem vad jag förstått. inte som en turbo :va

nånstans i mina gamla samlingar ska det finnas en åttitalswheels med en kompressortraja, kompressorn från 35 draken och bakhjulet var ett noshjul från samma kärra...

kompressorn drevs med rem.

jag tänker dock inte leta:)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har fått tag på lite mer svar men om nån har nå mer matnyttigt så säg till bara :tummenupp
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
har fått tag på lite mer svar men om nån har nå mer matnyttigt så säg till bara :tummenupp

Jag har några olika kompressorer Bland annat en SCOT kabin kompressor = roots kompressorer,, rem lr kedje drivna ,,vad vill du veta?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jag har några olika kompressorer Bland annat en SCOT kabin kompressor = roots kompressorer,, rem lr kedje drivna ,,vad vill du veta?

sidor? info? hur funkar dom bäst? hur funkar olja till den? vad för olja används?
vad för tryck kan man få?vad för drivn funkar bäst? kedja, rem? förgasare. bättre med vissa? har hört su gasare. skall förgasarn sitta före? spelar de nån roll? har hört att man ska ha en kammare efter kompressorn innan insugen för blandning av bensin? annat matnyttigt vore nice :)
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
sidor? info? hur funkar dom bäst? hur funkar olja till den? vad för olja används?
vad för tryck kan man få?vad för drivn funkar bäst? kedja, rem? förgasare. bättre med vissa? har hört su gasare. skall förgasarn sitta före? spelar de nån roll? har hört att man ska ha en kammare efter kompressorn innan insugen för blandning av bensin? annat matnyttigt vore nice :)

Det finns en liten kul kabinkompressor som jag tror från början var italiensk sedan uppköpt av GM, den är ivilket fall som helst en mindre variant av GM:s vanliga kompressor som brukar användas på V8:eek:r så leta info på såna så får du säkert en del matnyttiga tips.
 

HCC_Racing

ABECE**
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR600R Kawasaki ZX9R
har fått tag på lite mer svar men om nån har nå mer matnyttigt så säg till bara :tummenupp

Har du inte sett galningen från Gnarp som har byggt en kompressormatad Zûndapp? Han tog tydligen turbinen ur en tryckluftsdriven muttermaskin om jag inte minns fel... Sjukt fränt bygge som dessutom funkade helt ok.

Med lite fantasi kommer man långt! :tummenupp
 

Malmus

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Ort
E-tuna
Hoj
XT 660 X 2005
Här är en bild på en kylturbin:tummenupp Har tenta i flygsystemteknik i morn och där ingår bland annat luftsystemen:)
 

Bifogat

  • DSC00325.JPG
    DSC00325.JPG
    151.3 KB · Visningar: 274

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Här är en bild på en kylturbin:tummenupp Har tenta i flygsystemteknik i morn och där ingår bland annat luftsystemen:)

nice bajs.. hur gammal e den dära? på de bilder jag sett har dom inte ens likna den där? är de en sån fast annan modell? vad heter den? finns nå specar på den?
 

Gabor

Guest
Nä, de jag tänker på sitter i flygplan, typ: aj 37, kallas kylturbiner.
tillverkas av AIRESEARCH, samma företag som tillverkar turbo till bilar.
Finns i alla möjliga storlekar.
 
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
sidor? info? hur funkar dom bäst? hur funkar olja till den? vad för olja används?
vad för tryck kan man få?vad för drivn funkar bäst? kedja, rem? förgasare. bättre med vissa? har hört su gasare. skall förgasarn sitta före? spelar de nån roll? har hört att man ska ha en kammare efter kompressorn innan insugen för blandning av bensin? annat matnyttigt vore nice :)

Jaha,,,
Alla bör hjälpa till här,,, men jag börjar då

Roots kompressorer Är oftast af "Kugghjulstyp" Lr Lober 2 st långa kugghjul med bara 3(!) kuggar som oftast är runda i sig för att skapa ett "ingrepp" så att det kan "massera" luft längs ytterkanterna ( tänk Kughjuls oljepump)

Dessa kompressorer har en oftast en dålig verkningsgrad pga "masseringen" av luften En gammal otät 6x71 ger typiskt inte mer än 40 % adibiatisk verknings grad ( DvS den ger mer värme alltså då tryck som bara är upphettad luft)
Numer finns det effektivare konstruktioner ex Eaton,Magnuson osv som har Glidit över mer å Skruv kompressor typen
Skruvkompressorn ( LR Lysholms) funkar som , ja 2 st skruvar ,ofta Få lober 3-4 på en hane rotor och 4-6 på en honrotor ok båda spiralvridna, suger då oftast igenom gaveln och komprimerar internt ,lämnarav fardig komprimerad luft igenom ena sidan (långt fram emot drivningen) dessa kan genom att man förändrar utloppshålet storlek att ge ett bestämt tryck ( alltså redan I kompressorn ),
Dessa ovan är Rem/kedjedrivna ( själv fördrar jag optibelt LR mulltrib )

för dessa skruv varianter har verkningsgraden upetts til 92% vid 14 PSI ladd så de är hästlängder före den Ga Roots varianten

Sen har roto kompressorer (Turbo = Avgasdriven centrifugal/roto kompressor)
men de kanske du känner till
En variant är de centrifugal/roto kompressor som är drivna av rem ( igenom växelåda för att uppnå de höga varvtal nödvändigt (>80 000) )

Verkningsgrad vet jag inte men 75% än nog ingen orimlig siffra för ett väl anpasat Turbo Agg

MEN
Man skall komma ihåg att ALLA kompressorer "bara" skyfflar luft olika bra = olika effekter går åt att driva dessa
MED en rem driven är det enkelt att mäta hur mycket som går åt,Men för en turbo mer oklart.

Man hör ibland att "En turbo kostar ingen motoreffekt för att driva" det är bull , Avgasturbinen driver sig inte själv ,Även om det bara är värme /Tryck skillnader över turbinen , värmen/trycket bildas nånstans...

Nån annan som vill ta vid


Bränsle

Personligen anser jag Att Insprut "is the shit" vid överladdning , Även om det finns m-lyckade tryckta CV-förgasar anläggningar , att dra soppa igenom en fläkt/kompressor är bara dumt , då det blir lång väg och mycket "droplets/ fallout" kan ske vilket ger sanslösa gasblandningar vid pådrag,

Nån ni andra motorförstörare Fyll på med er Visdom ( inte för att jag har nån)
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jaha,,,
Alla bör hjälpa till här,,, men jag börjar då

Roots kompressorer Är oftast af "Kugghjulstyp" Lr Lober 2 st långa kugghjul med bara 3(!) kuggar som oftast är runda i sig för att skapa ett "ingrepp" så att det kan "massera" luft längs ytterkanterna ( tänk Kughjuls oljepump)

Dessa kompressorer har en oftast en dålig verkningsgrad pga "masseringen" av luften En gammal otät 6x71 ger typiskt inte mer än 40 % adibiatisk verknings grad ( DvS den ger mer värme alltså då tryck som bara är upphettad luft)
Numer finns det effektivare konstruktioner ex Eaton,Magnuson osv som har Glidit över mer å Skruv kompressor typen
Skruvkompressorn ( LR Lysholms) funkar som , ja 2 st skruvar ,ofta Få lober 3-4 på en hane rotor och 4-6 på en honrotor ok båda spiralvridna, suger då oftast igenom gaveln och komprimerar internt ,lämnarav fardig komprimerad luft igenom ena sidan (långt fram emot drivningen) dessa kan genom att man förändrar utloppshålet storlek att ge ett bestämt tryck ( alltså redan I kompressorn ),
Dessa ovan är Rem/kedjedrivna ( själv fördrar jag optibelt LR mulltrib )

för dessa skruv varianter har verkningsgraden upetts til 92% vid 14 PSI ladd så de är hästlängder före den Ga Roots varianten

Sen har roto kompressorer (Turbo = Avgasdriven centrifugal/roto kompressor)
men de kanske du känner till
En variant är de centrifugal/roto kompressor som är drivna av rem ( igenom växelåda för att uppnå de höga varvtal nödvändigt (>80 000) )

Verkningsgrad vet jag inte men 75% än nog ingen orimlig siffra för ett väl anpasat Turbo Agg

MEN
Man skall komma ihåg att ALLA kompressorer "bara" skyfflar luft olika bra = olika effekter går åt att driva dessa
MED en rem driven är det enkelt att mäta hur mycket som går åt,Men för en turbo mer oklart.

Man hör ibland att "En turbo kostar ingen motoreffekt för att driva" det är bull , Avgasturbinen driver sig inte själv ,Även om det bara är värme /Tryck skillnader över turbinen , värmen/trycket bildas nånstans...

Nån annan som vill ta vid


Bränsle

Personligen anser jag Att Insprut "is the shit" vid överladdning , Även om det finns m-lyckade tryckta CV-förgasar anläggningar , att dra soppa igenom en fläkt/kompressor är bara dumt , då det blir lång väg och mycket "droplets/ fallout" kan ske vilket ger sanslösa gasblandningar vid pådrag,

Nån ni andra motorförstörare Fyll på med er Visdom ( inte för att jag har nån)

vet ej märke än men ska likna denna, marshall men utan fästöron.
men den bör väl ge nån effekt iaf? annars e de ju ingen ide.
skall mest va för syns skull på ett coolt bygge men man vill ju inte att den ska dra ner effekten :) insprut blir de icke...
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Har du inte sett galningen från Gnarp som har byggt en kompressormatad Zûndapp? Han tog tydligen turbinen ur en tryckluftsdriven muttermaskin om jag inte minns fel... Sjukt fränt bygge som dessutom funkade helt ok.

Med lite fantasi kommer man långt! :tummenupp
Hoho då va man inte så fel ute när man försökte med samma konststycke på en mt5:a.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
vet ej märke än men ska likna denna, marshall men utan fästöron.
men den bör väl ge nån effekt iaf? annars e de ju ingen ide.
skall mest va för syns skull på ett coolt bygge men man vill ju inte att den ska dra ner effekten :) insprut blir de icke...

Marshall Lr Scott ,De är i stort sett samma typ , Om det är en 4 taktare du ska ladda så tänk på att du ska fylla hela volymen varannat varv = 100% fyllnadsgrad , ger en motoro som är "rak" i registret och väldigt snällkörd , Den kommer att följa "orginal" effekt kurvan men vara starkare på mellanreg, om du
"överladdar" säg 100% dvs fyller på hela cyl volymen varje varv =12-14psi övertryck kommer effekten att nästan fördubblas på hela registret , fortfarande lättkörd men med ett rätt "Rappt" gassvar.

Sätt på skiten o prova , Dreva om kan du ju alltid göra sen och i såfall tryck igenom CVfuggar men för He---te glöm inte å montera in en stöddig dump ventil före förgasarna tebaks till insidan av luftfiltret före kompressor/IC,
:yoparty

Ps spika dit ett MEGAsquirt Lr Microsquirt sår har du tändning o soppa löst oxå
 
Last edited:

Malmus

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2005
Ort
E-tuna
Hoj
XT 660 X 2005
nice bajs.. hur gammal e den dära? på de bilder jag sett har dom inte ens likna den där? är de en sån fast annan modell? vad heter den? finns nå specar på den?


Jadu, har egentligen ingen info om denna. Skulle gissa att den är säkert 30-40 år gammal och har suttit i exempelvis draken eller något ännu äldre. Den här modellen drivs ju av tryckluft från kompressorn. Kan tänka mig att andra modeller för flygplan med kolvmotorer kan ha annan drivning....

Låter som Frölanders skrottenta det där. Kan det till och med vara han på bilden kanske?

:tummenupp Haha! Du har så rätt!! Klart det är gamle Frölander på bilden också:D Är du Machare eller har du gått på Hässlö?
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top