Kaffe

Rufus555

Ny medlem
Gick med
11 May 2010
Hoj
1977
Funderar på att prova ett nytt kaffe. Alltid druckit Gevalia. Gott och bra pris. Är Gevalia bäst eller skall man prova något annat?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag tolkar det som att du köper ditt kaffe på Ica tillsammans med din Skogaholmslimpa, snusdosan och ditt Aftonblad.

När du står vid kaffehyllan och tittar på dina Gevaliapaket föreslår jag att du vrider huvudet en aning till vänster. En bra och enkel början kan vara att plocka ner ett par paket Zoega av olika sorter. Ta hem ett paket Mollbergs blandning och ett paket Blue Java och jämför med ditt "vanliga" kaffe.

Nästa gång du är i butiken kan du upprepa proceduren men testa något annat.

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
BMW
Zoegas Forza for the win!
Funkar ypperligt om man tycker om starkt kaffe som ska smaka bra men inte bränt. Zoegas Pasion colombia är också schyst att varva med :tummenupp

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Ska man dricka vanligt, svart kokaffe är Gevalia osagbart.

EDIT: Skall, för bästa resultat, kokas i gammal plåtburk över öppen eld.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag dricker Nes snabbkaffe. Har alltid gjort. Mig är det klass på. Tycker bryggkaffe smakar lite som sumpen man kastar efteråt. Jag får jobba på det.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Glöm inte att vattnet i olika delar av landet gör att kaffet smakar olika. Zoegas behöver inte nödvändigtvis smaka bättre än Gevalia. Man får helt enkelt pröva sig fram. Är man kräsen kan man gå till ett lokalt rosteri. De brukar ha väldigt fint kaffe som man även kan ha i sin kaffebryggare. Kaffe är en färskvara. Helst ska ni köpa bönor och mala själv.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Glöm inte att vattnet i olika delar av landet gör att kaffet smakar olika. Zoegas behöver inte nödvändigtvis smaka bättre än Gevalia. Man får helt enkelt pröva sig fram. Är man kräsen kan man gå till ett lokalt rosteri. De brukar ha väldigt fint kaffe som man även kan ha i sin kaffebryggare. Kaffe är en färskvara. Helst ska ni köpa bönor och mala själv.

Kalka ur då och då kan även göra underverk.

Länge sedan jag köpte bryggkaffe men har alltid gillat Zoegas.
Nu används sedan tre år tillbaka Nespressos kapslar, enkelt, snabbt och kladdfritt men ska det göras Irish coffe ja då åker bryggaren fram. :)

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Själv tycker jag kaffe ur vanlig bryggare smakar lite si och så oavsett sort. Och 90% av alla färdigmalda udda/annorlunda blandningar verkar vara finmalet för just bryggare.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
. Och 90% av alla färdigmalda udda/annorlunda blandningar verkar vara finmalet för just bryggare.

...Kan hänga samman med att typ 90% av allt kaffe tillagas i just bryggare.

Eftersom jag är ensam om kaffetycket där hemma så dricker jag mest espresso på bönor som jag maler själv vilket är överlägset.

Inför enstaka kaffebjudningar brukar jag dock slå till på Zoegas Presso för min pressobryggare vilket är mums.

Färskmalet är som tidigare talare säger det absolut godaste.

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
BMW
Har funderat ett tag nu på en sån här helautomatisk kaffetjofräsmaskin.
En sån som har behållare för bönor och som maler på beställning. Dom kostar en slant, men enligt vad jag har hört ska det bli förjäkla gott kaffe och man kan ta sig en kopp då och då istället för att brygga upp en full kanna. Nu för tiden finns det ju färska bönor att köpa lite varstans så det är ju inget problem.

Någon som har en sådan maskin och kan rekomendera en spec?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
En sån som har behållare för bönor och som maler på beställning. Dom kostar en slant, men enligt vad jag har hört ska det bli förjäkla gott kaffe och man kan ta sig en kopp då och då istället för att brygga upp en full kanna. Nu för tiden finns det ju färska bönor att köpa lite varstans så det är ju inget problem.

Någon som har en sådan maskin och kan rekomendera en spec?
Modellen heter flickvän alt fru. Kommer i många olika storlekar och former. Dyra i drift.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Kalka av maskinen är väldigt viktigt. Det tror jag många glömmer. Själv äger jag ingen kaffebryggare. Har aldrig varit förtjust i den typen av kaffe. På sommarstället i Norrland händer det att jag dricker kok kaffe.

Hemma har jag en expresso maskin. Köper hela bönor som jag maler i en kaffekvarn. Ibland skummar jag mjölk och gör en kaffelatte, cappuccino eller caffè macchiato. Har testat en hel del olika fabrikat och bönor. De som fungerar bäst för mig är Mauro, Attibassi, Johan & Nyström samt bönor från ett lokalt rosteri/kaffebar här i stan som heter Koppi. Zoegas och Illy har fungerat mindre bra i min maskin. Man får helt enkelt pröva sig fram.

Nespresso har sin fördel med att det inte blir lika smutsigt runt maskinen. Man får hålla efter mer om man ska mala bönor och kasta sumpen etc. Man har dock inte samma frihet att testa olika kaffebönor även om sortimentet av olika smaker är stort.

Kalka ur då och då kan även göra underverk.

Länge sedan jag köpte bryggkaffe men har alltid gillat Zoegas.
Nu används sedan tre år tillbaka Nespressos kapslar, enkelt, snabbt och kladdfritt men ska det göras Irish coffe ja då åker bryggaren fram. :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Har inte så stor erfarenhet av dem. Har ett par vänner som äger den typen av maskiner och ärligt talat är jag inte särskilt imponerad. Maskinen fyller upp kopparna ojämnt och alldeles för mycket. Ojämnheten mellan kopparna kan man nog inte påverka, men kanske mängden. Mycket möjligt att det är en inställningsfråga delvis. Han skulle inte kunna använda en vanlig expresso kopp som det är nu. Då rinner det över.

Jag hade nog satsat på en manuell maskin där man själv bestämmer över mängden och maler sina bönor i en kaffekvarn. Det går rätt smidigt ändå.

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
BMW
Modellen heter flickvän alt fru. Kommer i många olika storlekar och former. Dyra i drift.

Old news. Dock så är dom billigare i drift här uppe än neråt då det lyckligtvis är brist på dyra affärer här i området (bör du veta)
Men likväl så är dom (oftast) inga hejare på att göra gott kaffe, så svar om en schyst kaffemaskin och icke en kvinna uppskattas.

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
BMW
Har inte så stor erfarenhet av dem. Har ett par vänner som äger den typen av maskiner och ärligt talat är jag inte särskilt imponerad. Maskinen fyller upp kopparna ojämnt och alldeles för mycket. Ojämnheten mellan kopparna kan man nog inte påverka, men kanske mängden. Mycket möjligt att det är en inställningsfråga delvis. Han skulle inte kunna använda en vanlig expresso kopp som det är nu. Då rinner det över.

Jag hade nog satsat på en manuell maskin där man själv bestämmer över mängden och maler sina bönor i en kaffekvarn. Det går rätt smidigt ändå.

Jag vet bara två personer i min närhet som äger en sån maskin, jag har aldrig haft turen att prova en kopp dock. Dom verkar iaf nöjda , är nog som du säger, en inställningsfråga.

Saken är den att jag vill ha gott kaffe, men är för lat för att mala eget. En smått jobbig ekvation :D

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC