Glöm inte att vattnet i olika delar av landet gör att kaffet smakar olika. Zoegas behöver inte nödvändigtvis smaka bättre än Gevalia. Man får helt enkelt pröva sig fram. Är man kräsen kan man gå till ett lokalt rosteri. De brukar ha väldigt fint kaffe som man även kan ha i sin kaffebryggare. Kaffe är en färskvara. Helst ska ni köpa bönor och mala själv.
. Och 90% av alla färdigmalda udda/annorlunda blandningar verkar vara finmalet för just bryggare.
Eftersom jag är ensam om kaffetycket där hemma så dricker jag mest espresso på bönor som jag maler själv vilket är överlägset.
Jag förutsätter att du maler bönorna mellan tänderna eller i armhålorna.
Modellen heter flickvän alt fru. Kommer i många olika storlekar och former. Dyra i drift.Har funderat ett tag nu på en sån här helautomatisk kaffetjofräsmaskin.
En sån som har behållare för bönor och som maler på beställning. Dom kostar en slant, men enligt vad jag har hört ska det bli förjäkla gott kaffe och man kan ta sig en kopp då och då istället för att brygga upp en full kanna. Nu för tiden finns det ju färska bönor att köpa lite varstans så det är ju inget problem.
Någon som har en sådan maskin och kan rekomendera en spec?
Kalka ur då och då kan även göra underverk.
Länge sedan jag köpte bryggkaffe men har alltid gillat Zoegas.
Nu används sedan tre år tillbaka Nespressos kapslar, enkelt, snabbt och kladdfritt men ska det göras Irish coffe ja då åker bryggaren fram.
Har funderat ett tag nu på en sån här helautomatisk kaffetjofräsmaskin.
Modellen heter flickvän alt fru. Kommer i många olika storlekar och former. Dyra i drift.
Jag dricker Nes snabbkaffe.
Har inte så stor erfarenhet av dem. Har ett par vänner som äger den typen av maskiner och ärligt talat är jag inte särskilt imponerad. Maskinen fyller upp kopparna ojämnt och alldeles för mycket. Ojämnheten mellan kopparna kan man nog inte påverka, men kanske mängden. Mycket möjligt att det är en inställningsfråga delvis. Han skulle inte kunna använda en vanlig expresso kopp som det är nu. Då rinner det över.
Jag hade nog satsat på en manuell maskin där man själv bestämmer över mängden och maler sina bönor i en kaffekvarn. Det går rätt smidigt ändå.
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|