Kaffebryggare eller pod-kaffemaskin

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Ort
0325-
Hoj
Z750 -04
Dricker 4-5 koppar kaffe i veckan, enbart svart vanligt kaffe, inga kaffe/mjölk blandingar eller dyl.
Valet står mellan en moccamaster bryggare eller nån pod-maskin. Just nu lutar det åt en moccamaster, men någon som provat en pod-bryggare och vet om dom fungerar bra, verkar ju vara väldigt populära för tillfället.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Själv överger jag inte mina bönor men jag överväger attköpa en Citiz som jag kommer mata med självmalet kaffe i Coffeeduck refill-poddar.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om du dricker så lite kaffe så låter det mer ekonomiskt med en Moka-kanna. Går att få för några hundralappar, och den gör riktigt kaffe.

230134059.jpg
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Moccamaster varje dag i veckan. Det är den ultimata bryggaren av vanligt hederligt kaffe. Pods är för pseudolivsstilsmänniskor som inte har vett att handla riktig espressobryggare.

Håller med, bar ner min från vinden inför nyårsmiddan som den stått på sen julen, men sedär det finns visst en massa vatten kvar i den när den bryggt klart och jag har minus på vinden oxå, vad kul.:huvet
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Har kapselmaskin från nespresso. Deras "svarta" är stark som jag gillar, finns svagare lungo också o massor me varianter däremellan.
Nu inne på 4e året o används dagl.:)

(nespresso förlorat sitt patent o därav har x antal s k pods kommit ut på marknaden nu)
Har en vanlig bryggare också men den används främst till irisch coffe.
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Podmaskinen är fantastisk på att göra gott kaffe på en minut utan att behöva kladda och diska.

Lite som en köpmajonäs. Proffsen sågar den alltid men ingen normal människa orkar ju veva ihop en egen varje gång man behöver en klick.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Har både moccamaster och podmaskin.. I ungefär 2 dagar va jag nöjd med det vanliga kaffet i podmaskinen innan jag återgick till moccamastern. Sen använder jag kods podmaskinen flitigt, men inte till vanligt kaffe.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Som nämndes tidigare,en rejäl kaffekanna för stabbigt kokkaffe som man får sila mellan tänderna.
En anna fördel med kokkaffe är att man kan se sin framtid i sumpen:tummenupp
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Maskin har jag för espresso. Skall jag göra kaffe använder jag presso-bryggare. Fick en liten "två-kopps"-presso av mammsen... Perfekt eftersom jag är ensam kaffedrickare här hemma. Får jag gäster har jag en fullstor modell som ger 6 koppar.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Moccamaster! :yoparty
Förvara det öppnade kaffepaketet i frysen om du dricker lite kaffe <1pkt/mån typ...

Moccamastertips: har kokaren stått i en längre tid, kör ett par koppar h2o igenom den. Den "sparar" nämligen lite vatten så att den inte börjar gurgla... (onödigt smakmässigt, men det känns bra :gnissla)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Som nämndes tidigare,en rejäl kaffekanna för stabbigt kokkaffe som man får sila mellan tänderna.
En anna fördel med kokkaffe är att man kan se sin framtid i sumpen:tummenupp

Jag röstar också för kaffepanna om man vill ha gott kaffe, men då jag ofta inte ska ha mer än två koppar så började jag med press-bryggare och vattenkokare, snabbt och enkelt.
 

smorgos

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Ort
0325-
Hoj
Z750 -04
Blir det en bryggare blir det en moccamaster, snygg och tydligen så gör den bra kaffe också så någon perkulator eller dyl är inte aktuellt.
Det jag funderat på med pods är om det går att göra en mugg med kaffe där, dvs inte bara 50-60ml eller nåt, utan tillräckligt så det räcker för o skölja ner ett par bullar o någon kaka.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Blir det en bryggare blir det en moccamaster, snygg och tydligen så gör den bra kaffe också så någon perkulator eller dyl är inte aktuellt.
Det jag funderat på med pods är om det går att göra en mugg med kaffe där, dvs inte bara 50-60ml eller nåt, utan tillräckligt så det räcker för o skölja ner ett par bullar o någon kaka.

Köp en pressobryggare istället om du bara skall göra en slät kopp kaffe till dig själv.
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Moccamaster varje dag i veckan. Det är den ultimata bryggaren av vanligt hederligt kaffe. Pods är för pseudolivsstilsmänniskor som inte har vett att handla riktig espressobryggare.

Håller med nåt så grymt! Termosvarianten :tummenupp
Dessutom är den snabb, du kan bjuda hela festen på Irish coffe samtidigt (nåja) och har dessutom fortfarande 1 kopp varmt kaffe kvar när mobben gått hem... :D

Tjöööp!!! :yoparty
 

Bifogat

  • moccamaster-termos.jpg
    moccamaster-termos.jpg
    38.1 KB · Visningar: 119

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ääääh. Spara en massa pengar och kör med nescafe istället. Det gör jag, även vid större bjudningar, och ingen har vågat klaga hittills.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top