Kaffekonnäsör - se hit!

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Nu har frågan gnagt i mig länge nog, den måste få ett svar:

Varför slår baristan kärlet med skummad mjölk i disken innan han slår upp mjölken i koppen? Har sett det på nästan vartenda ställe och fattar inte varför.

Blir mjölk lättare än sitt eget skum vid uppvärmning så den måste slås ner igen så skummet kommer först när man häller?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
För att stabilisera mjölken och få bort de största bubblorna.

Undrade samma sak för två dagar sen:D

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Det finns ingen anledning alls, det är ett klassiskt fall av tvångsmässigt beteende som är mycket vanligt bland baristor.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag brukar snurra muggen snabbt några varv för att på så sätt centrifugera ut aromerna.
Det förtar lite av beskheten och gör smaken rundare.

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Apropå kaffe, köpte Kopi Luwak till damen på alla hjärtans dag....gör inte det.
"Har du köpt utbajsade kaffeböner på alla hjärtans dag till mig?"
"Jaaa...."
"Det var ju romantiskt....."

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Som redan nämnts, det är för att banka ur dem störta bubblorna och få ett tjockare, krämigare skum.

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Dom gör det för att verka veta något som inte vanliga människor vet. Jag är hantverkare, vi är likadana.:rofl

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Det finns ingen anledning alls, det är ett klassiskt fall av tvångsmässigt beteende som är mycket vanligt bland baristor.

Inte alls. Om man inte lyckas till hundra procent med skumningen så får man större bubblor i mjölken än man vill ha. Då dunkar man kannan mot bänken några gånger för att ploppa bubblorna och få en krämigare, mindre skummig konsistens på mjölken. Fenomenet blir tydligare med s.k. Latte Art-mjölk som har en förmåga att skumma mer och kräma mindre så man får banka mer. Mjölk med högre fetthalt är svårare att får riktigt bra men blir mycket bättre när man lärt sig.

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Inte alls. Om man inte lyckas till hundra procent med skumningen så får man större bubblor i mjölken än man vill ha. Då dunkar man kannan mot bänken några gånger för att ploppa bubblorna och få en krämigare, mindre skummig konsistens på mjölken. Fenomenet blir tydligare med s.k. Latte Art-mjölk som har en förmåga att skumma mer och kräma mindre så man får banka mer. Mjölk med högre fetthalt är svårare att får riktigt bra men blir mycket bättre när man lärt sig.

Jag har en helt annan taktik. När jag inte lyckas med skumningen till hundra procent så bankar jag pannan i bänken några gånger, då slutar man fundera över det perfekta skummet. Om man har ett känsligt huvud kan man skjuta sönder skummet med en hagelbrakare -finns att köpa i alla välsorterade kaffeaffärer.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Exakt samma beteende kan du hitta hos den stolte man som häller upp en perfekt pilsner i Prag.

Sejdeln slås stenhårt i bardisken innan servering.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har en helt annan taktik. När jag inte lyckas med skumningen till hundra procent så bankar jag pannan i bänken några gånger, då slutar man fundera över det perfekta skummet. Om man har ett känsligt huvud kan man skjuta sönder skummet med en hagelbrakare -finns att köpa i alla välsorterade kaffeaffärer.

Jag brukar hjälpa andra att dunka deras huvuden i bänkarna, det är mycket roligare och det förstör inte förmågan att själv förstå saker. Hagelbrakarn funkar dåligt faktiskt, frugan gnäller på att jag byter bänkskiva så ofta så jag fick lägga av med det. Det var roligare att lägga pengarna på riktigt gott kaffe.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping