Vasaloppsdagen...........
2018,SÖNDAGSKALENDERN. Tonys SuperBikeCollection 1988-2002.
9:a. Söndag 04 03 2018
Yamaha YZF750 R7 1999 OW02, en utav de mest extrema hojarna med tanke på hur mycket energi och pengar Yamaha plöjde ner i detta projektet. Vinna WSBK med Haga i sadeln ville man...
Hösten 2004 får jag kännedom om en R7:a till SALU på Mickes Motor i Växjö. Åker ju dit och kollar, mycket fin, helt original som jag då kan bedömma. Men vet ju att hojen har gått på bana härhemma. Vem som körde den minns jag ej, denna måste ju varit åtgärdad för de säljes ju nya i butik rejält nedstrypt,,,,,, typ 100hkr??? å det är ju som en vass 600:a. Servad på Mickes Motor. Men men, de pengarna den kostar har jag ju inte, vill minnas att jag försökte komma överens, men det blev ingen affär. Å så var det ju en Ducati, den första i samlingen som står överst på köplistan.... låter bra: Köplista!
Ebay kollas ju stadigt utav! Å i februari i England dyker en R7:a men riktigt låga mil ut till auktion. Startpris finns, dagarna går, veckorna går och ingen bjuder, mycket pengar! men nu har det ju gått en julhelg efter det att jag kolla R7:an i Växjö. Har sparat lite pengar till. Inga bud på hojen. Jag bjuder startpris! Men det var en "reserv" på denna så startpris räckte inte till köp!
Den kommer ut igen, samma pris men ingen reserv! Börjar en mailkontakt med killen. Får information så jag är nöjd och några bilder! Dagarna, veckorna tickar på. Ingen bjuder? För dyr? Nu i slutet på mars månad. Precis innan tiden för auktionen går ut går jag in med ett bud pyttelite över startpris. Jag är ensam budgivare! Och köper obesett en dyring på E-bay? Ska det här funka. Får ju betala handpenning direkt ingen jättepeng.
PS: letar efter bilderna ifrån Mikes Motor!
Måndag.... Hittat bilderna ifrån Mickes Motor, en changs att se en R7 OW02 i verkligheten.
Sedan! Hojen på E-bay som blev min.
The Yamaha YZF-R7 or OW-02 is a race homologation motorcycle made by Yamaha in limited production run of only 500 units. It was designed to compete in the Superbike World Championship and Suzuka 8 Hours endurance races.
It has a 749 cc (45.7 cu in), DOHC 20-valve (5 valves per cylinder) inline-four engine producing 106 hp (79.0 kW) on the base model for 32k US Dollars. But Yamaha also produced two race kits for the R7 the first for 914.25 US Dollars made 135 hp (100.7 kW) when the other, unused bank of fuel injectors is activated and a pipe and ECU update. The second race kit for 12,190.00 US Dollars unleashed 162 hp (120.8 kW).
The R7 was built for racing 'out of the box', implied by the chassis, which was derived from information and geometry from the YZR500 machines of the period. The R7 was specified with Öhlins suspension components and with titanium valves, titanium conrods, a shortened Deltabox II frame and dry weight of just 189 kg
Mvh Toyman
31318
Tonys SuperBikeCollection WSBK 1988 till 2002
I den ordning de kom in i garaget
1. År 2000 ….. Honda VFR750R RC30 1988
2. År 2001 ….. Yamaha FZR750R OW01 1989
3. År 2002 ….. Kawasaki ZXR750R 1991
4. År 2002 ….. Suzuki GSX-R750R 1989
5. År 2003 ….. Suzuki GSX-R750SP 1994
6. År 2003 ….. Kawasaki ZX7RR 1996
7. År 2004 .... Honda RVF750R RC45 1994
8. År 2004 ….. Yamaha YZF750SP 1993
9. År 2005 ..... Yamaha YZF R7 OW02 1999