Kall Auto Lodge bygger bana

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Kall Auto Lodge utanför Åre, där bland andra Colin McRae är delägare, planerar att bygga en asfaltbana. Jag har ingen info om banans storlek och anpassning ännu men jag tror inte att den blir anpassad för tävling utan mer för kurser i körteknik. Jag hoppas att kunna lobba lite så att det kan bli en bana för hojåkning i alla fall!

Jag återkommer om jag får mer info!

http://www.kallautolodge.com

.

Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Fick detta mail för en stund sen:

Hej!

Vi jobbar just nu med att få fram flera alternativ för banor både
sommar och vintertid. Tyvärr hade vi inte möjlighet att komma till stan då ni hade träff. Läste dock i ÖP om alla dessa förhöjda försäkringsavgifter. Låter lite väl mycket. Har funderat på er motorcyklister och vill gärna sprida information om möjlighet att under era trevliga utflykter i Sverige och Åre Kommun kunna svänga in till oss. Att ordna en större träff (ni kanske bjuder hit era kollegor från någon annan motorcykelklubb) kan ju också vara ett alternativ. Vi kommer att ha öppet dagligen från 9. juli i sommar och då erbjuder vi både logi, mat, SPA och aktiviteter.
Hör av dig om du tycker att vi kan spinna vidare med tanken och hitta
något "klubb-paket" för era medlemmar och även andra mc-klubbar. Det
kan ju handla om speciell middagsmat med 70-80-talsmusik efteråt och
övernattning med frukost, t. ex.

Vad tycker du?

Trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Anne på Kall Auto Lodge

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Senaste nytt om Kall Autolodges bana som heter Molanda och ligger utanför Åre/Järpen:

Molanda Driving Development Center:

Helt nybyggd anläggning
Beläget i den jämtländska naturen med fornlämningar alldeles bredvid banorna
500x50 meter asfalt rakbana
1,5 km test- och hanteringsbana för avancerad körning

molanda-tracks.jpg

Ring gärna och tryck på lite så att de ser till att ge oss hoj åkare lite tid på banan!

http://www.kallautolodge.com/

.

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jag struntar i att den är kort, det är ju inte så långt bort. Jag ser fram emot att åka upp dit och prova på lite i sommar!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Sak samma att den är kort, jävligt kul med initiativet! :tummenupp Bättre att bygga en kort bana nu, få lite lönsamhet, och sedan bygga ut den i framtiden när den här har gett lite avkastning :tummenupp

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Sak samma att den är kort, jävligt kul med initiativet! :tummenupp Bättre att bygga en kort bana nu, få lite lönsamhet, och sedan bygga ut den i framtiden när den här har gett lite avkastning :tummenupp

Precis, dom verkar ju inte ha snålat med bredden på banan IAF. 50m bred på långrakan, det borde ju betyda att den är ca 25-30m bred i övrigt.
Om dom om ett år eller två bygger ut den till det dubbla så är det ju ändå en 3km bana då.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Om nu någon vågar hoppas på en "bana" i Sthlm så kan jag säga att www.motortown.se ligger i täten för det.

Satt nyligen i några möten med Gelba affärsutveckling som har enorma planer för detta område,( de har köpt all köpbar mark runt ARN stad ) alla är väl inte direkt officiella men att de ska bygga en asfaltsbana är iaf nästan officiellt nu..

De som hoppas på Viking park i Enköping kanske blir tvungna att lägga band på glädjeyran då SAMTLIGA boende i det aktuella området har skriftligen visat sitt missnöje. Visst är motortown något partiska då det är små avstånd mellan de tänkta banorna men det kändes ganska svårjobbat för Viking park lobbyisterna, minst sagt.

Jag hoppas iaf att kunna ha en gammal råttig CBR 600 liggande i garaget för att kunna åka en liten bit norrut o köra några varv när andan faller på. Inom 2 år.

#hoppas-smiley#

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
500m raka plus 1500m avancerad testbana, alltså är den 2 km lång eller?

2km är väll ganska långt eller hur lång är tex gelleråsen?
Om du tittar på bilden så ingår de 500m "testraka" i de 1500m för "avancerad testkörning". Iaf som jag lyckas tyda det...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Om nu någon vågar hoppas på en "bana" i Sthlm så kan jag säga att www.motortown.se ligger i täten för det.

Satt nyligen i några möten med Gelba affärsutveckling som har enorma planer för detta område,( de har köpt all köpbar mark runt ARN stad ) alla är väl inte direkt officiella men att de ska bygga en asfaltsbana är iaf nästan officiellt nu..

De som hoppas på Viking park i Enköping kanske blir tvungna att lägga band på glädjeyran då SAMTLIGA boende i det aktuella området har skriftligen visat sitt missnöje. Visst är motortown något partiska då det är små avstånd mellan de tänkta banorna men det kändes ganska svårjobbat för Viking park lobbyisterna, minst sagt.

Jag hoppas iaf att kunna ha en gammal råttig CBR 600 liggande i garaget för att kunna åka en liten bit norrut o köra några varv när andan faller på. Inom 2 år.

#hoppas-smiley#
Har svårt att se att dom får ihop det då det inte gjort någon som helst miljöprövning av en motorbana där. Sen kallar dom det förvisso för "testanlägning" vilket kanske gör någon skillnad...??
Det lär i varje fall inte bli realitet dom närmaste 10 åren.

Ett annant stort problem är det bullret Arlanda genererar. Bullret därifrån ligger redan och tuggar på maxgränserna för vad det får. Att då tillföra mer buller i bullerområdet är nog inte aktuellt.

Jag är inte negativ till det hela. Jag skulle kämpa med näbbar och klor ifall jag trodde det var genomförbart, seriöst upplagt och att det skulle satsas på just motorsport där.
För läget är helt perfekt. Nära Arlanda, Sthlm & Uppsala.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Har svårt att se att dom får ihop det då det inte gjort någon som helst miljöprövning av en motorbana där. Sen kallar dom det förvisso för "testanlägning" vilket kanske gör någon skillnad...??
Det lär i varje fall inte bli realitet dom närmaste 10 åren.

Ett annant stort problem är det bullret Arlanda genererar. Bullret därifrån ligger redan och tuggar på maxgränserna för vad det får. Att då tillföra mer buller i bullerområdet är nog inte aktuellt.

Jag är inte negativ till det hela. Jag skulle kämpa med näbbar och klor ifall jag trodde det var genomförbart, seriöst upplagt och att det skulle satsas på just motorsport där.
För läget är helt perfekt. Nära Arlanda, Sthlm & Uppsala.

Jag vet lite mer än jag berättar, men några tio år är inte aktuellt. Betydligt mindre. Varför tror du inte att det gjorts miljöprövning? Tänk på att det startar/landar hundratals plan / dygn där.

Det är inte direkt Hagaparken vi snackar om, fast där blir det iof Norra länken:)

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag vet lite mer än jag berättar, men några tio år är inte aktuellt. Betydligt mindre. Varför tror du inte att det gjorts miljöprövning? Tänk på att det startar/landar hundratals plan / dygn där.

Det är inte direkt Hagaparken vi snackar om, fast där blir det iof Norra länken:)
Det är ju lite olika utredningar för flyg, byggnader och motorbanor. Vart testanläggningar hamnar vet jag inte. Men blir det inte ett problem ifall det blir en testanläggning och man anordnar ett större evenemang där?

Har det gjort någon miljöprövning för en motorbana?
Det är ju en ganska omfattande process att gå igenom. Det har ju Viking Motorpark processen i Enköping visat.
Här är dom som Enköping gjort hittills: http://www.vikingmotorpark.com/utr.php

Men övertyga gärna mig (via pm ifall du inte vill ta det här) så får du en hängiven anhängare som gärna hjälper till. :)

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Prata gärna om testbanor, landningsbanor och andra banor som inte heter Molanda i någon annan tråd.

.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...