Kamakazetanter

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
:hördu Näru! Nu får det vara nog med dessa pensionärer o blivande pensionärer som förväntar sig att man ska stanna när man är 30 meter från ett övergångsställe och det är snömodd/slask på vägen.

Snart kör jag på :arsele o då blir det en trist utgång :död :4skrika

De skiter ju blankt i att titta ens om det kommer bilar!!! :kocko

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag har tänkt en del på det där. Visst, dom har företräde - sån är lagen och sån bör lagen också vara. Som bilist måste man alltid vara beredd på att nån kan komma utrusande. Däremot så kan man fråga sig om sista lagändringen verkligen var så lyckad. Fotgängarnas uppmärksamhet har minskat vilket snarare lett till fler olyckor. Kanske skulle en komplementerande lag införas som sätter böter på fotgängare som sätter foten ut i vägen trots att kommande fordon knappt har möjlighet att hinna stanna. På så sätt skulle både fotgängare och bilister få lagarna emot sig, ingen kan skylla på den andre.

Last edited:

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Kläm pårom bara!
ATT00018.gif

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Tycker oxå folk blivit mindre opservanta när dem kliver ut! Undrar hur dem är funtade!
Tror dem det känns bättre i sjuksängen då man vet att man hade rätten på sin sida
då knäskålarna krossades mot kofångaren eller när man satte sina tänder i motorhuven?!
Nä,,, dumma jävlar det där! ,,själv väntar jag tills jag VERKLIGEN vet att bilisterna
sett mig OCH bromsar!

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Zebralagen - igen!

Swedie skrev:
:hördu Näru! Nu får det vara nog med dessa pensionärer o blivande pensionärer som förväntar sig att man ska stanna när man är 30 meter från ett övergångsställe och det är snömodd/slask på vägen.

Snart kör jag på :arsele o då blir det en trist utgång :död :4skrika

De skiter ju blankt i att titta ens om det kommer bilar!!! :kocko

Detta har ju diskuterats i alla oändlíghet nu och grundproblemet är - enligt min uppfattning - att när den nya lagen introducerades gjordes detta i stora annonskampanjer (vilket man var väldigt kvicka med) där det framställdes som att fotgängarna fråntogs allt ansvar och bara hade rättigheter. Det har lett till en en stor och livsfarligt utbredd missuppfattning att "det är bara att kliva ut, bilarna ska stanna". Om det är fysiskt möjligt eller inte föresvävar inte dödsföraktarna ett ögonblick.

Det mest anmärkningsvärda är att Vägverket med flera är så förvånade över att dödstalen och bakifrånpåkörningar ökat kraftigt vid övergångsställena - hur j-a naiva får folk vara i ansvariga ställningar?

Finns bara ett sätt att komma tillrätta med problemet och det är att ändra lagen så att fotgängaransvaret ökar kraftigt vid övergångsställen och att ånyo genomföra en informationskampanj i media om vad som verkligen gäller. Jag har vänta på dessa ändringar sedan den nya lagen kom då varenda käft, utom tydligen lagstiftarna och Vägverket insåg vad som skulle komma.

(Värst verkar "rollatorfolket" vara som utan vidare bara går rakt ut i gatan.)

Själv blir jag mer och mer "hänsynslös" i samband med övergångsställen, tidigare var jag mycket vänligare. Om fotgängaren (eller cyklisten i full fart utan lyse) går/kör mot rött tutar jag och kör.

Nä fy f-n så det har blivit p ga av klåfingriga byråkrater.

Last edited:

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Tycker det har funkat jävligt bra i vissa städer!

detta innan lagen trädde i kraft.
t.ex. i södertälje kunde man alltid få en bil och stanna om man visade att man ville gå över gatan!

men nu alla bara springer ut..

går det att ha en lag om ömsesidig respekt!!

det gör fortfarande lika ont och bli påkörd med eller utan lagen på sin sida!

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
I min lilla stad :rolleyes: gör zebralagen mer onytta än nytta. Inga som helst svårigheter för en gångare att ta sig över vägen. Nu blir det istället ganska ryckig körning i centrum och det behöver det inte vara. Bilarna släppte fram gångarna innan också men nu är alla så nervösa på bromsen och kan närsomhelst tvärnita för att någon går rakt ut utan att se sig för.

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Olyckorna HAR ökat med den nya lagen! Har för mig att det var rätt stor ökning också. BORT med skiten!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Lagen är bra om den kompletteras med lite saker. Tex så måste ALLA obevakade övergångsställen vara ständigt upplysta, alla gångtrafikanter måste bära reflexer och sen max 30km/h vid dessa ställen. Då kanske det skulle funka. Men det skulle bara bli jobbigt att köra inne i stan så varför inte fixa billigare bensin så folk har råd att åka bil istället för att gå :)

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Jag går ut om det är obevakat, tutar dom får dom fingret. :finger

En gång slutade det med en krock mellan två bilar, fast hon som blev påkörd stog över halva övergångstället och han som körde på henne hade lång tid på sej att reagera, var över halva vägen när jag hörde däcken skrika... :censored

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Jag tycker att min egen hälsa är viktigare än att gå rätt ut bara för att man har lagen på sin sida. Efter som bilisterna är nästa lika dumma när man går som när man kör hoj så gäller det ju att vara försiktig.

:6surkart Men de värsta av alla är de som är ute och går när det är mörkt utan reflex och litar blint på att man ser dem. Har varit när och klippa en och annan fotgängare på det sättet.

AAAAH! :hördu

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Det är väl några som tyckt sig varit jäkligt fyndiga som kom på det, nu kan det inte tas bort för då verkar de dumma.
De vet bäst och vi andra vet inte ett skit, så är det väl för det mesta i det här landet.

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
människor är mjuka bilar är hårda! så ÄR det!!! inte fan kliver man ut och hoppas på att bilen får stopp innan den dammar in i en! man kliver ut nör man inser att det är lungt att kliva ut! annars kan det göra ont!

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Intressant att se yngre tjejer med barnvagn som kliver rätt ut i gatan utan att försäkra sej om att bilarna faktiskt kan/hinner stanna. Hur tänker man då? Barnvagnen klarar smällen? :kocko

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Den här lagen har funnit i schewiz för några år sen o sen tagits borts för att den inte fungerade som det var tänkt.. Lite puckat att inte kolla upp o ta lärdom från andra länder..
Jag är helt övertyg om att lagen kommer att tas bort inom några år..
Sist jag var på sjukan var det för att jag blivit påkörd av en taxi när jag stannade för gående o då fick jag fylla i nå skit till vägverket o kryssa i att det var obevakatövergångställe.

Itacha75 skrev:
Jag går ut om det är obevakat, tutar dom får dom fingret. :finger

En gång slutade det med en krock mellan två bilar, fast hon som blev påkörd stog över halva övergångstället och han som körde på henne hade lång tid på sej att reagera, var över halva vägen när jag hörde däcken skrika... :censored

Itacha75 det kanske var du som knalla ut i vägen?! Jag hatar sånt.

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HP2
Ja det stämmer att man som förare ska kunna stanna för alla tänkbara hinder. Men lagen för övergångställen säger inte att gångtrafikanter får springa rakt ut bara för att det är ett övergångställe där. Utan det är först när en gångtrafikant har påbörjat "övergången" som man som förare har stoppplikt.
Kan ju bli lite konflikt när man ska avgöra vilken lag som gäller...

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Trafikförfattningen 7 kap. 4 §: "Gående som skall ut på ett övergångsställe skall ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos de fordon som närmar sig övergångsstället."

Så ÄR det :mattias

Så tyvär Itacha75 så bryter du mot reglerna när du bara knallar rätt ut...
(Och bär man sig åt som en idiot så får man skylla sig själv när man blir överkörd).

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife