Kamben, spareribs, baby back ribs. hur göra bäst

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hej,

Jag älskar kött, och min favorit är oxfilé och kamben. Jag har vart på O'learys, Texas longhorn osv och provat deras baby back ribs.

Idag skulle jag prova själv tänkte jag. Gick på Ica. Köpte färdigmarinerade baby back ribs - samma som kamben antar jag?

Dessa var färdigmarinerade och va väl egentligen tänkta för grillen. Jag bor i lägenhet och hade inte tillgång till det. 175g i 25-30 minuter. Penslade på med Bull fighter-sauce från Try-me. Vart riktigt gott faktiskt. Nu till det dåliga

På t ex Olearys och longhorn så kan man nästan dra benet ur köttet. Det gick då verkligen inte på dessa. Kan det bero på att jag inte grillade? Kan det bero på att jag inte kokade revbenen före som vissar gör?

Någon som har nått bra tips på hur man får så där sjukt möra och fina kamben. Inte nått ica-tjafs utan sådär så köttet släpper bara man tittar på det

/Martin

Det absolut bästa sättet är att koka (råa) kamben i vatten lagerblad timjan salt och peppar ca 1-2 timmar beroende på kött sedan dränka det i bbq sås och bränna av i ugnen på 200grader i typ 15 minuter

Det går att köpa texas longhorns sås på deras resturanger så kommer det smaka exakt som deras

Har själv jobbat som kock på Longhorn här i Stockholm vi gjorde så som jag har beskrivit i texten med samma bbq-sås som dom säljer...

Koka först! För övrigt gäller väl att man håller rätt temperatur, men jag vet inte riktigt vad som är optimalt.

Edit: Lyssna på Furis, he got teh skilz.

Så jävla nice Furis. Tusen tack. Va på longhorn på hornstull i somras och bara älskar deras ribs. Nästa gång jag köper kommer jag defenitivt koka dem först.

De flesta har ju en hinna liggandes på bensidan, den tas bort före kokning antar jag? Texassåsen är inte dålig. Bor just nu i Skellefteå och närmaste är väl sthlm. Får se om man kan göra nån beställning. Är kamben samma sak som baby back ribs? Skär ni dem i bitar före grillning och efter kokning?

Tack! /Martin

Texas har väl inga kamben på menyn? :confused:
Jag tror jag har ätit där en miljard gånger ungefär.
Beltbuster, Big Ass, Lady's något, Fajitas, Beef- och Chicken Bontana, Texas No bean Chili, Surf Turf. Sedan är det väl inga ben där, man blir ju förvirrad. :va

Så jävla nice Furis. Tusen tack. Va på longhorn på hornstull i somras och bara älskar deras ribs. Nästa gång jag köper kommer jag defenitivt koka dem först.

De flesta har ju en hinna liggandes på bensidan, den tas bort före kokning antar jag? Texassåsen är inte dålig. Bor just nu i Skellefteå och närmaste är väl sthlm. Får se om man kan göra nån beställning. Är kamben samma sak som baby back ribs? Skär ni dem i bitar före grillning och efter kokning?

Tack! /Martin

Det finns ju olika varianter: tjocka och tunna (texas har tunna) det finns långa och korta...alla smakar lite olika dom tjocka blir lite saftigare osv

Du behöver inte puttsa någonting innan kokning jag kokar dom hela och grillar dom hela...

Texas har väl inga kamben på menyn? :confused:
Jag tror jag har ätit där en miljard gånger ungefär.
Beltbuster, Big Ass, Lady's något, Fajitas, Beef- och Chicken Bontana, Texas No bean Chili, Surf Turf. Sedan är det väl inga ben där, man blir ju förvirrad. :va

Dom heter bbq-ribs står på vänster sidan bland bontana och all annan skit
Try it you´ll like it...dom e inte så dyra typ 150 spänn...

Last edited:
Finns ett sjukt bra recept som killen i "licens to grill" körde, hittar det dock inte nu men sök på recept från det programmet, den killen har mad skillz när det gäller att grilla.

Finns ett sjukt bra recept som killen i "licens to grill" körde, hittar det dock inte nu men sök på recept från det programmet, den killen har mad skillz när det gäller att grilla.

Nice, grillat och en par iskalla öl är det inget mycket som slår. Vad finns det mer för goa rätter man kan göra hemma som inte är så "vanligt"?

Ingen som kan rekommendera nån bbq-sås som finns på typ ICA?
Jag är ute efter nån som smakas sådär "Amerikanskt" som det gör på typ Texas o liknande.

Det finns väll typ Texas Long Horn bbq-sås på vissa ICA?
Vet någon om det är samma som den som sälja på Texas?

Jag är ute efter nån som smakas sådär "Amerikanskt" som det gör på typ Texas o liknande.

Kansas City Original från BBQ Chili&Co är skiten.. :fakta :mattias

Inget annat kommer nära...
Finns på ICA men är ofta slutsålt så köp två om de finns hemma.

KANSAS-small.jpg

Last edited:

Grays american eats och Icas usa-hylla är skiten när du letar sånt :tummenupp

En favorit i mitt kök är Sweet Baby Ray's Hickory & Brown Sugar BBQ Sauce. The Sauce Is the Boss! :tummenupp

Det är ett ganska vanligt fenomen bland de som inte hunnit testa Kansas City Orginal.
Baby Ray's funkar men efter Kansas vill man inte gå tillbaka...
Det är som att man tyckte att LP lät ok men när man lyssnat på CD ett tag ville man inte gå tillbaka..

Liquid smoke. Blanda det i vilken marinad som helst och du har americana-taste.

(tips är mycket sambal-olek, grillkrydda, olja och lite liquid smoke. Bara provat på kyckling, men kan tänka mig att den gör sig riktigt bra på fläsk med. Och nöt har man salt och peppar på.)

Liquid smoke. Blanda det i vilken marinad som helst och du har americana-taste.

(tips är mycket sambal-olek, grillkrydda, olja och lite liquid smoke. Bara provat på kyckling, men kan tänka mig att den gör sig riktigt bra på fläsk med. Och nöt har man salt och peppar på.)

Liquid smoke är jag redan invidg i, har jag i hamburgare och mina hemagjorda marinader.

Men till fläsk har jag redan en favorit marinad:

Vitlök
färsk ingefära
Liquid smoke
soja
honung
svart peppar
Cayenne
grillkrydda

Den rockar till fläsk

Det är ett ganska vanligt fenomen bland de som inte hunnit testa Kansas City Orginal.
Baby Ray's funkar men efter Kansas vill man inte gå tillbaka...
Det är som att man tyckte att LP lät ok men när man lyssnat på CD ett tag ville man inte gå tillbaka..

Då ska jag testa den! Men ba'såruvet, jag gillar vinyl också.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick