Kamerahjälp (digital)

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Måste ha en kamera (har väntat länge nu)och tänkte köpa den från netonnet.se.Saken är den att jag inte vet så mycket om digitala kameror! :confused: pixlar,upplösning osv.Kan någon vänlig själ kika in på netOnnet och kolla vilken kamera i prisläget 3-5000kr som skulle vara det bästa köpet?och kanske förklara hur det funkar med pixlar&upplösning.

Nån som har tid :Bugar
/mackan..

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Digital, Analog in och DVin och ut så är det bara å tuta å köra. MiniDV helst oxå då.

gros coeurs

Medlem
Gick med
1 May 2003
Hoj
Ducati 996 2001, 110cc fiddy
twinner666 skrev:
Måste ha en kamera (har väntat länge nu)och tänkte köpa den från netonnet.se.Saken är den att jag inte vet så mycket om digitala kameror! :confused: pixlar,upplösning osv.Kan någon vänlig själ kika in på netOnnet och kolla vilken kamera i prisläget 3-5000kr som skulle vara det bästa köpet?och kanske förklara hur det funkar med pixlar&upplösning.

Nån som har tid :Bugar
/mackan..

den minsta ock bästa (och snyggaste) enligt mej i det prisintervallet är canon digital ixus i. i svart pianolack. 3000 spänn på pricerunner. 4Mpixlar

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Det där blev inte jag klokare av:D som sagt en rutten på digitalkameror,Dv skulle iofs vara kul men då kommer det upp i pris för mycket,får bli en sån sen..vanlig först

Gasarn

Action man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
GSX-R1000 -01
Är det en stillbildskamera Du är ute efter? Om Du promt måste handla på netonne så skulle jag väla Olympus C-750. Hyfsat liten, grym zoom (om Du ska plåta hojjar kan det vara bra att ha lite tele).
Kollla på pricerunner.se också! Där finns det även länkar till bra recentioner. Jag skulle nog trots allt gå till en butik och känna och klämma lite, känslan är viktig!

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
gros coeurs skrev:
den minsta ock bästa (och snyggaste) enligt mej i det prisintervallet är canon digital ixus i. i svart pianolack. 3000 spänn på pricerunner. 4Mpixlar

men jag vill handla på netonnet :) kan avbetala där nämligen :3freak

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Beror ju på användingsområdet....ska du fota Mumsmums runt din mun lr snabba räcercyklar på bana, så behöver du kanske lite bättre eller sämre grejjer..

3 Mpx brukar vara lagom för de flesta....vill du ex kunna printa ut a4 så räcker det men naturligtvis blir kvaliteén ännu bättre med 4 mpx.

Ska du bara ha för att snabbt kunna knäppa ngra bilder räcker det med en "point-and-shoot"-kamera...som oftast är helt automatiska med program.

Har du proffsfotograftankar....skaffa 10mpx+ Minoltas ...

Pellert

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
...jupp...en röd.
Optisk zoom är bra. Minst 3 ggrs så klarar du att fota det mesta. Digital zoom är bara lurendrejeri. Det fixar man i ett bildbehandlingsprogram.

Specialbatterier räcker i regel längre tid, men man kan inte knalla in till närmsta kiosk och köpa nya när batteriet är slut så det är bara att vänta på att det blir laddat. Med andra ord finns det fördelar med specialbatterier, men det är samtidigt en nackdel.

Jag gillar att kamerorna är snabba, men det är en smaksak. Minolta Dimage G400 är snabbast på marknaden i uppstart just nu, men det finns kameror som är snabbare mellan bilderna.

Snöa inte in på hur många pixlar en kamera kan ta, ett vanligt foto 10x15 cm ligger på ca 2 Mpix och samtliga fotofirmor som jag har pratat med säger att dom skär bort "överflödiga" pixlar när dom printar korten (om du vill göra det). 4 Mpix räcker till att skriva ut större än en A4, oftast är det skrivaren som inte klarar av att skriva ut så mycket information i alla fall. Skrivare har ju också en maxupplösning.

Köp en smidig kamera som du tar med dig ofta, man saknar alltid kameran när den inte är med.

Jag vet inte hur duktig du är på att fotografera och om du tänker använda manuella inställningar? Endel måste man in och böka en hel del i menyerna för att ställa in manuellt.

Canoly

Guest
Hos netonnet hittade jag tre kameror, Minolta, Fuji och Kodak som alla hade 10 gånger optisk zoom. Två med 3,2 milj. pixlar och den tredje med 4 milj.pixlar.

Allt beror på vad du skall plåta... ska du plåta hojar på bana är mycket optisk zoom ett "måste", ty det är inte alltid du kommer tillräckligt nära. Vad gäller pixlar räcker 3,2 långt om du inte kräver större bilder utskrivna än A4.

Val av kamera beror som sagt mycket på vad du skall plåta. Skall du alltid ha kameran med i ex.fickan får du kanske välja en annan modell exempelvis ixus med endast 3 gånger optisk zoom.

Lycka till med valet.

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Beror ju helt på vad du ska med kameran till.

Skall du knäppa på snabba motorcyklar och mickla och komponera fina bilder på någon liten pippifågel långt upp i ett träd, eller är du som jag att du vill ha en liten kompakt kamera som man får med sig så gott som jämt, men trots det får hyffsade bilder som du bara ibland vill dra ut på (foto)papper då i max vanlig fotostorlek (15x10).
Är det det sistnämnda så är det iaf lugnt med Megapixlarna så länge de är över 2.

Själv tycker jag ju också att jag vill ha iaf lite optisk zoom, då det brukar bli sämre(kornigare) bilder med digital zoom.

Olympus Mju 400 är nog rätt ok. Väderskyddad 4Mp, 3x Optisk Zoom.. filminspelning Utan ljud dock.
Tycker dock själv att min Canon Ixus v3 är mycket bättre än olympusen i menyerna, så hade det funnits en Canon Ixus 400 på NetonNet hade jag direkt rekommenderat den.

Knata in på någon lokal affär typ OnOff, Siba eller något annat ställe där de har kameror att trixa med.
Känn sen efter lite hur de känns. Bläddra runt i menyer och kolla hur enkelt det är att byta tex från bildvisning, till fotoläge, till filmläge. Enkelt att kolla på bilder och hantera(radera) dessa?

T.ex så tycker jag igen att Canon:en är mycket enklare att handha än olypusen. Canons lilla ratt du byter lägen med funkar mycket bättre än olympus dubbelklick för att visa bilder och menyvalet du måste gå in på för att kunna filma.

Mao. fundera först vad du vill göra.. känn sen på grejorna.. sen köper du skitet och hoppas du valde rätt.. :p

Gasarn

Action man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
GSX-R1000 -01

Brutus

Både mysig och porrig.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MT-01 Stage 3
www.cyberphoto.se kan du också betala av räntefritt. Ikon köpte en Minolta XT (har för mig den heter så) därifrån förra veckan för 3500:- inkl 128mb minneskort. Liten, smidig kamera med 3X optisk som och endast 20mm tjock..runt 3milj pixlar...

Canoly

Guest
Instämmer helt, men den hittade jag inte på just netonnet...
Min gamla Olympus C-2100 ultra zoom med 2,1 milj. pixlar tar mycket bra bilder som jag har skrivit ut ända upp till A3 med godkänt resultat. Olympus har bra optik, pixlar är inte allt.

Gasarn skrev:
Canoly skrev:
Hos netonnet hittade jag tre kameror, Minolta, Fuji och Kodak som alla hade 10 gånger optisk zoom. Två med 3,2 milj. pixlar och den tredje med 4 milj.pixlar.
...och Olympus C750! Den är mindre än de ovan nämnda, så att man orkar släpa med sig den.

Länktips:
http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,112038,pg,1,00.asp
http://www.pcworld.com/reviews/article/0,aid,112474,pg,1,00.asp

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
tack för svaren:9 fattade lite mer nu faktist:) ska dra till expert och klämma lite på en kamera:)

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Kika på Canon A80 som är efterföljare till A70 som i sin tur har fått extremt bra kritik.

/Blip

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Idag köpte jag en MInolta 4milj pixlar med 4 gånger optisk zoom:)
ganska mycket att lära sig nu men det är kul som satan:)

Nyheter
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...