kamkedja gsx1100rw 93

Andersflygare

Andersflygare
Gick med
27 May 2005
Hoj
GSXR1100-93 GSX1100EF INTRUDER 1400-00
det rasslar från burken på låga varv så jag misstänkte kamkedjan...har förstått att man skall byta till manuell sträckare på dessa hojar...men hur ser jag vad som sittter i burken nu ?....och hur ser man att kedjan behöver bytas
på min 1100ef e den spänd i toppen men på erren e det ett slack på 5-7 mm mellan kamaxelhjulen....och till sist....e det lätt att byta kamkedja på den...
håller på att försöka lära mig burken då jag köpte den för två veckor sen

Anders halvtaskig mekare o pilot

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Kamkedjan ska bytas när den automatiska spännaren inte längre klarar av att ta upp slacket. Normalt byter man inte kamkedjan förrän dess - tillsammans med en fullständig motorrenovering. Kamkedjespännaren ska normalt inte bytas. Plockar du bort spännarelementet, först genom att ta bort den stora bulten med fjädern bakom och sen själva spännarelementet - finns det då kvar ett par hack på spännarelementet är allt okej.

Tryck väldigt hårt på kamkedjan mitt emellan kamaxlarna så att du får ett slack. Slacket på kamkedjan bör vara max ca 15 mm. Den främre och bakre kamkedjestyraren är också flexibel och ger med sig.

Sök på kamkedjespännare och det finns mycket mer att läsa.

Finns ingen anledning att montera en manuell spännare om den automatiska funkar som den ska.

Mest troligt är att rasslet kommer ifrån en taskig ryckutjämnare i kopplingskorgen.

Andersflygare

Andersflygare
Gick med
27 May 2005
Hoj
taskig ryckutjämnare...?...hhmm.....det rasslar bara på tomgång...kan det vara den då....och kedjesträckaren läser jag på flera ställen att man skall byta innan det är försent....?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Andersflygare skrev:
taskig ryckutjämnare...?...hhmm.....det rasslar bara på tomgång...kan det vara den då....och kedjesträckaren läser jag på flera ställen att man skall byta innan det är försent....?

Börja med det enkla. Kolla om kopplingskorgen låter som Marackas när du monterat av den och skakar på den. Fjädrarna ska inte låta rassel-rassel.

Om du har sökt på SH tidigare har du kanske sett hur jag rekommenderar exakt hur man tar bort kamkedjespännare för att kontrollera den på rätt sätt. Man får bara en enda chans per gång, dabbar man sig lär man ut och köra så att den "sätter sig" på rätt sätt. Dvs för att kunna felsöka spännarelementet på rätt sätt. Om man trots allt monterar manuell spännare, spänner man den för hårt i 99 fall av 100 - och kedja, kamrulle och kamstyrare slits i förtid.

Andersflygare

Andersflygare
Gick med
27 May 2005
Hoj
ok...ok.....jag böjer mig för vetenskapen....skall genast ner o banka på hojen o glutta på kopplingskorgen...(förutsatt att jag hittar eländet)
tack för tipset....

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM