Kamkedjebrott husa, kickjävel

Manne

Nu ligger IQ och vikt på samma nivå.....
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
Har konstaterat kamkedjebrott på min husa-02. Toppen klarade sig-tro´t eller ej!....

Ska in i motorn och rota vad som gått söder men får inte av kicken, nån som har ett bra förslag för att få loss fanstyget...ja jag har lossat på skruven.

Kicken går att rubba typ 3-4mm på axeln sen tar det tvärstopp, har spendewrat åtminstånde 3-4 timmar på att få av skiten :huvet

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Vet ju inte hur den ser ut men skruvmejsel in i glipan och vrid lite så hela honan växer. Samtidigt som du tar verktyg#2 och aplicerar axiel kraft på kicken. På med något smörjande först på splines'en.

Det kanske var det du gjorde i 3 timmar iofs?

Manne

Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
#Olsson# skrev:
Vet ju inte hur den ser ut men skruvmejsel in i glipan och vrid lite så hela honan växer. Samtidigt som du tar verktyg#2 och aplicerar axiel kraft på kicken. På med något smörjande först på splines'en.

Det kanske var det du gjorde i 3 timmar iofs?

finns ingen skåra...... skruven låser från ytterändan på kickaxeln...

karlsson

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
wr 250
använd hammare eller koben å bryt försiktigt eller åk förbi classe o å köp en trearmad avdragare för det behöver du säkert sen när motorn är öppen (det behövde då jag iallafall när min kamkedja gick av)

Manne

Gick med
30 Aug 2003
Hoj
Gammal och slö
karlsson skrev:
använd hammare eller koben å bryt försiktigt eller åk förbi classe o å köp en trearmad avdragare för det behöver du säkert sen när motorn är öppen (det behövde då jag iallafall när min kamkedja gick av)

ska berätta vad som hände. Lite sent men va f-n

var ute och åkte, typ i 70 blås. Märker att hojen beter sig lite knasigt så tar in kopplingen, släpper ut kopplingen-bakhjulet stumt.....

Hem och riva, visar sig att kamkedjan har gått av, livrädd för vad som hänt med toppen......
Gissa om jag blev förvånad då ventilerna var helt schyssta,kolven hade inte slagit. Hade haft sån tur i oturen att kamkedjan hade när den gått av lagt sig dubbelt om drevet som den vänder vid viilket resultera i att veven tvärnitat.

Kostade 2 lax att fixa varav en tusing gick till komplett packningsats som jag behövde typ 3 packningar ur:huvet , kändes skapligt skönt när jag från början hade sett en fet topprenovering framför mig

kicken lossnade efter ett jävla slit med koben :tummenupp

lägg märke till den fina ordningen i garaget på mitten bilden.....

Bifogat

• kamkedjan1.JPG
    kamkedjan1.JPG
    16.8 KB · Visningar: 90
  • kamkedjan3.JPG
    kamkedjan3.JPG
    16.8 KB · Visningar: 103
  • kamkedjan2.JPG
    kamkedjan2.JPG
    17.7 KB · Visningar: 97
Last edited:
Nyheter