Ni kan lugna er grabbs!
Jag snackade med Claessons (kommerej ihåg vart det låg) och där har de en vass meck som gav mig lite tips.
Han sa somsåhär: Om du kör hårt med hojen, och då rätt så hårt, så rekommenderade han att byta till en manuell (typ APE). Men kör man lagom hårt så kan man köra vidare med sin automatiska. Och skulle det vara så att sträckaren ger med sig så gör den det långsamt och inte på en sekund. Så ni kommer höra när det är dags att byta den, den kommer att rassla mer och mer men det tar lite tid.
Så hör ni att det börjar rassla så ska den ju bytas men ni kommer inte få ett totalras mitt i en kurva utan att man fått signaler om det långt innan!
Det jobbiga är att det är svårt att veta om den är bytt. Jag hade en likadan som sitter på polarnas -97
r. Glidemeister hade den "nya" som en annan polare hade som rasade sin topp pga att sträckaren gav upp, kostade honom 8 papp att laga. Och den nya var den som skulle hålla bättre.
På -99:an så är det ett garantiärende att den ska vara bytt, då byter även Sukka kamkedjesläden som tydligen var lite svagare än på -98:an.
Så vill ni vara på den säkra sidan så ska ni byta till en manuell, kostar ca 800:- för en sån på Motospeed. Men har ni inga probs med den ni har, att den inte för nåt väsen av sig eller så, då tycker jag inte att ni behöver byta. Min var tyst och gjorde det den skulle göra så nåt byte var inte aktuellt. Men skulle den ha börjar rassla skulle den självklart ha blivit bytt!
Det går att byta den själv men är man osäker så är det ju bara att lämna in den. Det jobbiga med en manuell är ju som sagt att man måste själv kolla upp så att kedjan är tillräckligt spänd hela tiden...
Hoppas att det var till lite mer hjälp.