Kamkedjesträckare GSX-R 750

Wolfhound

örn örn...
Gick med
28 Nov 2003
Ort
Motala
Hoj
R-etta och miniskroto
Funderar på att köpa en äldre GSX-R 750. Typ -98 eller -99.
Har hört talas om att Suzuki har haft problem med kamkedjesträckaren. Finns det någon som kan något om detta. Ska man oroa sig för detta och vad kan det kosta. Har också hört att det ska finnas en "racingmodell" på sträckare.

Tacksam för svar!
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
-99:an behöver du inte byta på. -98:an är den första med insprutning och har rykte om sig att vara si och så. Gå in på www.gixxer.com och sök kring 750 så hittar du mycket material om just detta.

Vad fasiken är förresten en racingmodell på sträckare? Den sträcker fortare än en vanlig? ;)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Wolfhound skrev:
Funderar på att köpa en äldre GSX-R 750. Typ -98 eller -99.
Har hört talas om att Suzuki har haft problem med kamkedjesträckaren. Finns det någon som kan något om detta. Ska man oroa sig för detta och vad kan det kosta. Har också hört att det ska finnas en "racingmodell" på sträckare.

Tacksam för svar!

Förmodligen menar du en manuell kamkedjesträckare. En sådan är inte av fit and forget-karaktär, utan måste justeras emellanåt. Inget svårt, varken att montera eller justera, så det är rekommendabelt att köpa en sådan. Till skillnad från originalsträckaren så kan den inte ändra inställning av sig själv (så länge du har låst den, vill säga).
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Freppa skrev:
-99:an behöver du inte byta på. -98:an är den första med insprutning och har rykte om sig att vara si och så. Gå in på www.gixxer.com och sök kring 750 så hittar du mycket material om just detta.

Vad fasiken är förresten en racingmodell på sträckare? Den sträcker fortare än en vanlig? ;)

håller inte riktigt med om att orginalsträckaren är bra på 99:an, jag har haft 2st 99:eek:r, den första var i stortsett ny så dom bytte 2st på garantin, sedan lessnade dom och satte in en från Motospeed. 1:a gången började den bra att rassla dom 2 senare gångerna hoppade kamkedjan, och allt det på en sommar.

På min andra gsxr körde jag drygt en säsong ínnan kedjan börjde att rassla,då monterade jag dit en manuell, bytte motor för ett tag sedan pga haveri (av andra orsaker), det första jag gjorde innan monteringen var att flytta över sträckaren, törs inte köra med orginal efter totalt 3st havererade sträckare.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Se där ja. Har inte hört att -99:an varit så problemfylld. Man brukar säga 97:an byter man direkt innan man ens testar, 98:an för den kan krångla och 99:an låter man vara. Men det skiljer kanske på de amerikanska gixxrarna och de europeiska. Gött tips!
 

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Liljeholmen
Hoj
SV650S och GSX-R400
Mattias skrev:
Förmodligen menar du en manuell kamkedjesträckare. Inget svårt, varken att montera eller justera, så det är rekommendabelt att köpa en sådan.
Finns det nån annan anledning att köpa en manuell kamkedjesträckare? Mer än att den inte, som originalet, kan ändra justering av sig självt.

Har man fördelar av att kunna variera kedjespänningen?
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Kenta skrev:
Finns det nån annan anledning att köpa en manuell kamkedjesträckare? Mer än att den inte, som originalet, kan ändra justering av sig självt.

Har man fördelar av att kunna variera kedjespänningen?

Det är väl anledning nog det, det kan bli riktigt dyrt om kedjan hoppar och ventiler och kolvar krockar.

Annars vet då inte jag någon fördel med att kunna ljustera sträckaren.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Bra o vettig info! Nu känns det halvsvettigt :)

Äger själv en 98'as R750... Det lär vara bytt på den, men det måste man ju kolla efter....

Hur ser en manuell ut, som på länken "APE" här ovan ? Hur ser en ny fast automatisk ut ?

Vad kostar ny manuell och nya automatisk ? Är det bara manuell som gäller ?

Hur ställer man in en manuell ?

//P
 

Skitskraj Mike

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Enköping
Hoj
GSX-R 1000k4
läskiga svettningar här me

oxå en med årsm-98.. har för mig dom sa dom bytt när jag köpte hojen.. så vore tacksam på hur dom ser ut original o så.. ett ras vore ju katastrofalt... om de nu rasslar, låter de på alla varvtal o e de HÖÖÖGT?
mvh/ mike med nu nerplockad gixxer :4skrika
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Jag provkörde faktiskt en som rasslade. Det lät som om man lät en trummpinne studsa mot blocket raskt... grrrr ungefär. På den som jag hörde det var det bara på avslag, när motorn var på väg ner i varvtalet, kring 2000-1500 varv. Det hördes mycket tydligt... GRRR... usch vad läskigt...

Det jag är rädd för att att den hipp happt kuggar över och kostar 25 papp... det är :gnissla :gnissla :gnissla

G.S.G.G. skrev:
oxå en med årsm-98.. har för mig dom sa dom bytt när jag köpte hojen.. så vore tacksam på hur dom ser ut original o så.. ett ras vore ju katastrofalt... om de nu rasslar, låter de på alla varvtal o e de HÖÖÖGT?
mvh/ mike med nu nerplockad gixxer :4skrika
 

Skitskraj Mike

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Enköping
Hoj
GSX-R 1000k4
då vore ju botten nådd

då vore ju botten nådd, måste kika på de där nu under vintern.. jäkla suka att dom inte kunde bygga korrekt direkt istället.. blir ju dyrt o lämna in på verkstad o dona.. jaja hur som helst ere ju en kanoooon hoj så en liten "defekt" överlever man jue, speciellt nä nålen pekar uppåt10000 varv..wawooooooo:) var e våren? :Bugar
 

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Ni kan lugna er grabbs!

Jag snackade med Claessons (kommerej ihåg vart det låg) och där har de en vass meck som gav mig lite tips.
Han sa somsåhär: Om du kör hårt med hojen, och då rätt så hårt, så rekommenderade han att byta till en manuell (typ APE). Men kör man lagom hårt så kan man köra vidare med sin automatiska. Och skulle det vara så att sträckaren ger med sig så gör den det långsamt och inte på en sekund. Så ni kommer höra när det är dags att byta den, den kommer att rassla mer och mer men det tar lite tid.
Så hör ni att det börjar rassla så ska den ju bytas men ni kommer inte få ett totalras mitt i en kurva utan att man fått signaler om det långt innan!

Det jobbiga är att det är svårt att veta om den är bytt. Jag hade en likadan som sitter på polarnas -97:eek:r. Glidemeister hade den "nya" som en annan polare hade som rasade sin topp pga att sträckaren gav upp, kostade honom 8 papp att laga. Och den nya var den som skulle hålla bättre.
På -99:an så är det ett garantiärende att den ska vara bytt, då byter även Sukka kamkedjesläden som tydligen var lite svagare än på -98:an.

Så vill ni vara på den säkra sidan så ska ni byta till en manuell, kostar ca 800:- för en sån på Motospeed. Men har ni inga probs med den ni har, att den inte för nåt väsen av sig eller så, då tycker jag inte att ni behöver byta. Min var tyst och gjorde det den skulle göra så nåt byte var inte aktuellt. Men skulle den ha börjar rassla skulle den självklart ha blivit bytt!

Det går att byta den själv men är man osäker så är det ju bara att lämna in den. Det jobbiga med en manuell är ju som sagt att man måste själv kolla upp så att kedjan är tillräckligt spänd hela tiden...

Hoppas att det var till lite mer hjälp. :tummenupp
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Waiden skrev:
Ni kan lugna er grabbs!

Jag snackade med Claessons (kommerej ihåg vart det låg) och där har de en vass meck som gav mig lite tips.
Han sa somsåhär: Om du kör hårt med hojen, och då rätt så hårt, så rekommenderade han att byta till en manuell (typ APE). Men kör man lagom hårt så kan man köra vidare med sin automatiska. Och skulle det vara så att sträckaren ger med sig så gör den det långsamt och inte på en sekund. Så ni kommer höra när det är dags att byta den, den kommer att rassla mer och mer men det tar lite tid.
Så hör ni att det börjar rassla så ska den ju bytas men ni kommer inte få ett totalras mitt i en kurva utan att man fått signaler om det långt innan!

Det jobbiga är att det är svårt att veta om den är bytt. Jag hade en likadan som sitter på polarnas -97:eek:r. Glidemeister hade den "nya" som en annan polare hade som rasade sin topp pga att sträckaren gav upp, kostade honom 8 papp att laga. Och den nya var den som skulle hålla bättre.
På -99:an så är det ett garantiärende att den ska vara bytt, då byter även Sukka kamkedjesläden som tydligen var lite svagare än på -98:an.

Så vill ni vara på den säkra sidan så ska ni byta till en manuell, kostar ca 800:- för en sån på Motospeed. Men har ni inga probs med den ni har, att den inte för nåt väsen av sig eller så, då tycker jag inte att ni behöver byta. Min var tyst och gjorde det den skulle göra så nåt byte var inte aktuellt. Men skulle den ha börjar rassla skulle den självklart ha blivit bytt!

Det går att byta den själv men är man osäker så är det ju bara att lämna in den. Det jobbiga med en manuell är ju som sagt att man måste själv kolla upp så att kedjan är tillräckligt spänd hela tiden...

Hoppas att det var till lite mer hjälp. :tummenupp


Det är säkert vanligast att det börjar rassa när sträckaren blir dålig, så var det för mej med första sträckaren, men dom 2 gånger som kedjan hoppade hördes det ingenting alls, varken före eller efter ,det sätt som det visade sej på var att hojen vart lika slö som en 80-tals 600 ungefär men motorn lät lika fint som innan, och när sträckaren demonterades visade det sig att om man ruckade lite på den så kunde backspärren på den helt plötsligt släppa.

Jag har flera kaserade sträckare hemma i garaget, både den längre modellen och den korta.
 

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
norrlansguld skrev:
Det är säkert vanligast att det börjar rassa när sträckaren blir dålig, så var det för mej med första sträckaren, men dom 2 gånger som kedjan hoppade hördes det ingenting alls, varken före eller efter ,det sätt som det visade sej på var att hojen vart lika slö som en 80-tals 600 ungefär men motorn lät lika fint som innan, och när sträckaren demonterades visade det sig att om man ruckade lite på den så kunde backspärren på den helt plötsligt släppa.

Jag har flera kaserade sträckare hemma i garaget, både den längre modellen och den korta.

Ok, där ser man! :näsblod
 

Skitskraj Mike

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Ort
Enköping
Hoj
GSX-R 1000k4
nu så vet jag

nu så, tur man har en bror som har bättre minne, dom sa tydligen när jag köpte hojen att sträckaren va bytt till en manuell.. så nu till frågan, hur gör jag för att kolla så den är sträckt osv? har väl inte hela tummen mitt i handen men en liten beskriving från nån schysst själ som gjort de förr vore ju inte helt fel :gnissla ....
mvh o god jul grabs!/mike
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
Kan nån klargöra.... för att vara riskfri måste man ha en manuell ? Ingen autmatisk är bra ?

//P
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top