Kamkedjesträckning Fzr 1000 -89

Nils P

Nils
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
CBR900
Hej,
Sitter och kollar i Haynes v-handbok om kamkedjesträckare, men blir inte riktigt klok på det. Räcker det med att ta bort sträckaren och sen ändra läge på sträckaren? Är tyvärr inte så haj på detta. Har inte tagit loss denna än så jag vet inte riktigt hur den sträcks, hur mkt ska man ändra? Är det någon mm bara? Kanske dumma frågor, men jag är dessvärre novis.
/Javve

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tyvärr så blev man inte heller klokare av bilden http://houseofmotorcycles.bikebandit.com/PartsBandit/Assets/schematics/Yamaha/4564_06.gif

Men Haynes-manualen bör förklara i detalj hur man på rätt sätt monterar kamkedjesträckaren. Är det som jag tror så sitter det en fjäder bakom den skruv som sitter i änden av sträckaren. Isf är rätt sätt att montera den - att först re-set'a sträckarens låsmekanism, sen montera sträckaren och sists skruva in skruven i änden så att fjädern spänns och tar upp kedjeslacket.

För att vet om kamkedjan behöver bytas så ska det finnas "klick" kvar på sträckaren när du tar bort den - EFTER att du har tagit bort skruven i änden. Annars trycker den inbyggda fjädern ut sträckaren i sitt ändläge.

Nyheter
Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli