Kamphundar,för eller emot?

Kamphundar,för eller mot?


  • Antal röstningar
    0

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Kamphund = dålig självkänsla. Basta. De som är seriösa inom hundsport använder icke dessa raser. Kan det finnas en anleding till det, månne?

Seriösa inom hundsport? Finns det en seriös hundsport öht?? :D
Definition tack! (Med tanke på att SKK´s tidning "Hundsport" till stor del handlar om utställningar så...)

Men om man då tar och tittar över horisonten, över det stora havet i väster så ser man att APBT och Amstaff används i seriösa hundsportsammanhang så som utställning, lydnad, skydd (hur jäkla seriöst det nu är) och weightpull.

Här i sverige är alla raser välkomna att träna agility och lydnad i SKK/SBK regi, iaf på papperet. Skyddsgrenar (ärmarbete, sök, spår och vad det nu mer är) är det lite kinkigt med eftersom SBK värnar om de raser som traditionellt anses som brukshundsraser. Att det förhåller sig på det viset har egentligen inte mycket att göra med kamphundsrasernas eventuella brist på lämplighet för bruksarbete.

Kamphund = dålig självkänsla är lika giltigt som påståendet "MC med motor över 600cc"= liten kuk.
Ska jag vara riktigt elak och generaliserande så skulle jag vilja påstå att alla hundägare har dålig självkänsla; varför vill man annars ha ett djur som man måste bestämma över och som är så "trogen och lojal" som hunden?? :va

(Btw så har jag endast katter som sällskapsdjur... än... "kamphunden", som bara ser ut som en sådan och inte ens är en terrierras, är en bulle i ugnen och den köper jag för att jag vill ha en hobby och garanterad motion. Tro det eller ej, min självkänsla är det inget fel på. :) )

Näe.:3freak
Kamphundar är farliga. Dessutom är dom väldigt fula. Helt obegåvade. Kan bara slåss, försvara och förstöra.

Nej till kamphund - Ja till normala raser!:)

Normala raser?? :D

Som tervuren, malinois, schäfer, rottweiler, dobermann eller? :tungan

Eller kanske tax eller JRT? Men du kanske tänkte på rena sällskapshundsraser? :)
 
Last edited:

tigrro

O rly?
Gick med
8 Oct 2005
Ort
Hemma
Hoj
Supermotarrrrd
Normala raser?? :D

Som tervuren, malinois, schäfer, rottweiler, dobermann eller? :tungan

Eller kanske tax eller JRT? Men du kanske tänkte på rena sällskapshundsraser? :)

Tervuren och Malinois vet jag inte vad det är. Men Schäfer, Rottweiler och Dobermann räknar jag till normala raser tillsammans med Golden retriever och en hel drös andra voffsingar. Orka rada upp alla.

Onormal hundras = hund som vill slita halsen av alla den ser = kamphund.

Med rädsla för alla labila kamphundar och ägare som inte verkar ha riktig koll på sina hundar editerar jag lite här så det inte står ett gäng arga Pitbulls utanför dörren när jag ska ut.:tungan

Men jag tycker ändå inte om kamphundar och jag kommer fortsätta vara rädd för dom ända tills jag träffar någon trevlig ägare med trevlig hund. Det får gärna vara en söt tjej i åldern 22-24 typ.:)
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Något man ska tänka på i den här debatten tycker Jag är att OM man förbjuder/inför starka restrektioner mot kamphundar så bör man även se över fåniga sällskapshundar som avlats sönder för att se övergulliga ut. När det inte kan andas och ögonen ramlar ur har man gått way för långt med vansinnesaveln. Det handlar ju inte bara om hur farliga djuren är för oss utan även om det är rent plågeri att låta sånna djur leva.

Vad är det för fel på att 100-tals olika raser som funkar fysiskt och mentalt?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Är det hundens fel då? Ska man behöva utrota rasen för att de som har missskött dresseringen. Skärpa!

Dressingen har inte med saken att göra.
Denna hundras har visat sig vara lämplig för kamp och man har avlat vidare på dessa utmärkande egenskaper även om man kanske inte gör det i samma utsträckning längre.

Betr. dressing så kan jag ge minst ett mycket bra exempel på hundar som tränats av en professionell hunduppfödare som TROTS detta tyckte det var lämplig att slita en mindre, besökande hund i bitar. F

Fel på dressingen eller fel i huvvet?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Är det hundens fel då? Ska man behöva utrota rasen för att de som har missskött dresseringen. Skärpa!

Nä det är ju människans fel att dom finns men hundarna har issues och det där snacket om att det är 100% ägaren det hänger på är bara tecken på okunskap. Det är självklart delvis husse/matte och hundens mentalitet som spelar in men att säga att en hund inte har fragment kvar i karaktären från vargstadiet är ju ren lögn.

Det farliga är att många människor lätt förmänskligar djur och tror sig veta/förstå hur hundarna reagerar medans en hunds syn på tex possition i en flock skiljer sig totalt från våran.

Ju smartare en hund är desto mer input på dennes karaktär har vi människor men som Jag skrivit i tidigare kamphundstrådar så har även tex Bordercollien som Jag är uppväxt med massor med galenskaper för sig. Även om många av dessa inte är farliga påhit för människor visar de tydligt på drag som är fruktansvärt svåra att dressera bort och även om det GÅR så är långt ifrån alla människor kvaleficerade dresörer och där av problemet.

De "kamphundar" Jag stött på har till stor del kännts väldigt stabila bortsett från ett fåtal och har man avlat fram drag som att få bort hundens naturliga förmåga att inse sin status gentemot en annan hund en längre tid så är det inte helt lätt att avla bort dessa.
Något annat som också gör det svårt är att man inte får ett kvitto på att en hund inte har en "trigger" som gör att den freakar även om den inte gör det en enda gång under hela sitt liv.

Betr. dressing så kan jag ge minst ett mycket bra exempel på hundar som tränats av en professionell hunduppfödare som TROTS detta tyckte det var lämplig att slita en mindre, besökande hund i bitar. F

Fel på dressingen eller fel i huvvet?

Det har inte riktigt med det att göra heller. Att kunna ge sig på en mindre hund/hund med mindre status ligger mer eller mindre hos alla hundar. det farliga här är att man avlat bort förmågan att inse när man ska ge upp, en förmåga i princip alla andra djur har.
En hund som ligger på ryggen och kissar för att visa underläge kan kosta pengar i dessa sammanhang.
Detta har gjort att det är mycket svårare att få en sådan hund att sluta.
Jag har själv varit med en liten ilsken fan som helt vansinnig och okontaktbar suttit i halsen på en rottis och det var läskigt som fan. Det krävdes muskelkraft att få den lilla fan att sluta och det Jag fick höra i en tråd här då var att vi skulle använda "bändkäppar" eller vad de kallades för att få upp käften på den!!!! Om man rekomenderas bära med sig bänkäppar så är något VÄLDIGT fel.

Nu lägger Jag ner detta. Ni vet vad Jag tycker och det är en het potatis det här. Hundarna finns och deras framavel går inte att göra ogjord. Det enda man kan hoppas på är att folk som skaffar sig liknande hundar vet vad de köper och skippar skitsnacket med att de ska vara speciellt bra för barn osv.
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Skjut de som är "fel" sorts ägare till en "kamphund", det är inte hundens fel att den biter människor.
Var det inte någon som kom fram till att så länge man inte hade träningsbyxor på sig när man var ute med hunden så var man inte "fel" sorts ägare:gnissla



Massupfitta mig inte nu, Jag är inte för kamphundar, jag är för individer av raser som amstafff och liknande som inte blir hetsade av sina "gangstaägare" som har en hund för att den är farlig/tuff/gangsta osv. och inte för att det är en trevlig individ med mycket personlighet.


Men den vrickade pollen är ju "lite" snett vinklad, lite som frågorna i detta välkända testet http://www.megaone.com/sffs/test2.htm
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Dressingen har inte med saken att göra.
Denna hundras har visat sig vara lämplig för kamp och man har avlat vidare på dessa utmärkande egenskaper även om man kanske inte gör det i samma utsträckning längre.

Betr. dressing så kan jag ge minst ett mycket bra exempel på hundar som tränats av en professionell hunduppfödare som TROTS detta tyckte det var lämplig att slita en mindre, besökande hund i bitar. F

Fel på dressingen eller fel i huvvet?

Vilken hundras?
 

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Dressingen har inte med saken att göra.
Denna hundras har visat sig vara lämplig för kamp och man har avlat vidare på dessa utmärkande egenskaper även om man kanske inte gör det i samma utsträckning längre.

Betr. dressing så kan jag ge minst ett mycket bra exempel på hundar som tränats av en professionell hunduppfödare som TROTS detta tyckte det var lämplig att slita en mindre, besökande hund i bitar. F

Fel på dressingen eller fel i huvvet?

Hehe, kolla vilka ägarna är vid olycksfallen, så fåru en inblick på vad det handlar om. Mer behöver jag inte säga.
Att en liten pudel står och morrar och skäller åt en annan hund för att visa sig "stor" och "aggressiv" skrattar folk åt och tycker den är söt för att den bara försöker. Vad hade hänt om hunden vägde mycket mer? Hade hundägaren orkat hålla emot? Vad hade konsekvenserna blivit när ägaren inte lyckats hålla? Då hade vi helt plötsligt haft en anfall av en annan ras. Då såna som ni skulle börja tänka på att "utrota" rasen. Men som tur är pudeln en liten hund.
Har stor erfarenhet av hundar och hundraser, så kom med något som får mig att ändra uppfattning utan titta på media. Läs ist om hundar, fråga hundexperter som jobbar med yrket, såna kompisar jag har som är experter. Tror dom inte ljuger mig i ansikte.
Är själv inne på att skaffa mig en amstaff, inte för att se "cool" ut så som du säkert tror om alla. Bara för att jag gillar hundar, vilken ras som helst.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hehe, kolla vilka ägarna är vid olycksfallen, så fåru en inblick på vad det handlar om. Mer behöver jag inte säga.
Att en liten pudel står och morrar och skäller åt en annan hund för att visa sig "stor" och "aggressiv" skrattar folk åt och tycker den är söt för att den bara försöker. Vad hade hänt om hunden vägde mycket mer? Hade hundägaren orkat hålla emot? Vad hade konsekvenserna blivit när ägaren inte lyckats hålla? Då hade vi helt plötsligt haft en anfall av en annan ras. Då såna som ni skulle börja tänka på att "utrota" rasen. Men som tur är pudeln en liten hund.
Har stor erfarenhet av hundar och hundraser, så kom med något som får mig att ändra uppfattning utan titta på media. Läs ist om hundar, fråga hundexperter som jobbar med yrket, såna kompisar jag har som är experter. Tror dom inte ljuger mig i ansikte.
Är själv inne på att skaffa mig en amstaff, inte för att se "cool" ut så som du säkert tror om alla. Bara för att jag gillar hundar, vilken ras som helst.

Men vad är det ni inte förstår? En ilsken schäffer kan man ryta till åt och få att sluta, den är nåbar medans en sk kamphund är totalt onåbar. Det är det som är problemet. Alla hundar kan bli arga och det värsta vore väl en varghund eller en grand danoise men så är inte fallet.
Det råder en debatt och den har inte poppat upp ur toma intet.
Jag har upplevt en freakad pitbull och det var riktigt läskigt. Även om den är så pass liten så att man bara kan slå ihäl den men det är inte det som är läskigt. Det finns störra likvärdiga hundar och inte ha en möslighet att få kontakt med det är vidrigt.
 

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Men vad är det ni inte förstår? En ilsken schäffer kan man ryta till åt och få att sluta, den är nåbar medans en sk kamphund är totalt onåbar. Det är det som är problemet. Alla hundar kan bli arga och det värsta vore väl en varghund eller en grand danoise men så är inte fallet.
Det råder en debatt och den har inte poppat upp ur toma intet.
Jag har upplevt en freakad pitbull och det var riktigt läskigt. Även om den är så pass liten så att man bara kan slå ihäl den men det är inte det som är läskigt. Det finns störra likvärdiga hundar och inte ha en möslighet att få kontakt med det är vidrigt.

Men än en gång, vem är det som har fått hunden att freaka ur?
Det går att kontrollera, kolla på tv4+ så ser du att han får kontroll på en amstaff, som du påstår är helt okontrollerbar. Hur lyckas han då? Eller är det bara magi? Ingenting är omöjligt. Så länge inte en ägare blir upphetsad att trigga hunden, som många ägare är till dessa kamphundar. Men dra inte alla över ett streck.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Men än en gång, vem är det som har fått hunden att freaka ur?
Det går att kontrollera, kolla på tv4+ så ser du att han får kontroll på en amstaff, som du påstår är helt okontrollerbar. Hur lyckas han då? Eller är det bara magi? Ingenting är omöjligt. Så länge inte en ägare blir upphetsad att trigga hunden, som många ägare är till dessa kamphundar. Men dra inte alla över ett streck.

Men du måste förstå att det kräver inte bara att det är en bra människa som äger hunden utan en riktigt duktig dressör! Hur många är det? Om du orka läsa mitt långa inlägg så är Jag inte alls säker på att en sådan hund är 100% safe. Det handlar inte om dressyr utan det är reflexbeteénden som sitter djupt inprentat i hundens psyke. Våra border hade massor med issues och visst är det så att det är saker som är mer eller mindre skit samma för att det handlar inte om uppätna barn men det finns där likväl och är i princip omöjliga att bli kvitt.
Frågan kvarstår ju då varför envisas man med att välja en sådan hund? Även OM det går att få nogorlunda fason på den så finns det så många andra hundar som inte kräver det.
 
Last edited:

fLedLik

fLedLik
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Husqvarna 450 RR -08 Till Salu
Men du måste förstå att det kräver inte bara att det är en bra människa som äger hunden utan en riktigt duktig dressör! Hur många är det? Om du orka läsa mitt långa inlägg så är Jag inte alls säker på att en sådan hund är 100% safe. Det handlar inte om dressyr utan det är reflexbeteénden som sitter djupt inprentat i hundens psyke. Våra border hade massor med issues och visst är det så att det är saker som är mer eller mindre skit samma för att det handlar inte om uppätna barn men det finns där likväl och är i princip omöjliga att bli kvitt.
Frågan kvarstår ju då varför envisas man med att välja en sådan hund? Även OM det går att få nogorlunda fason på den så finns det så många andra hundas som inte kräver det.


Precis, jag förstår. Men det som är synd att det är många ägare som inte förstår att det krävs hårt arbete. Där har vi nått som vi tycker lika. Därför är jag intresserad av en amstaff, för att få jobba mycket med hunden. Men tyvärr är säljarna till dessa hundar många som bara vill tjäna sig pengar och skiter i det mesta och förklarar för ägaren till den nya hunden att den är som vilken som helst. Men jag tycker det är synd att säga att man skall förbjuda rasen. Finns som sagt folk som är intresserade av rasen i sig som hund, som en annan. Det är där det svarta hålet uppstår över hur man skall gå tillväga. Jag själv anser att man ska kolla upp hundarna mer oavsett ras, som att alla måste ha papper på hunden. System finns det många olika sätt att gå tillväga. Men att "avrätta" dom på plats är obegripligt att folk kan påstå. Skulle kunna nämna andra djur, men gör det ej för att hålla en så lugnt konversation som möjligt.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Precis, jag förstår. Men det som är synd att det är många ägare som inte förstår att det krävs hårt arbete. Där har vi nått som vi tycker lika. Därför är jag intresserad av en amstaff, för att få jobba mycket med hunden. Men tyvärr är säljarna till dessa hundar många som bara vill tjäna sig pengar och skiter i det mesta och förklarar för ägaren till den nya hunden att den är som vilken som helst. Men jag tycker det är synd att säga att man skall förbjuda rasen. Finns som sagt folk som är intresserade av rasen i sig som hund, som en annan. Det är där det svarta hålet uppstår över hur man skall gå tillväga. Jag själv anser att man ska kolla upp hundarna mer oavsett ras, som att alla måste ha papper på hunden. System finns det många olika sätt att gå tillväga. Men att "avrätta" dom på plats är obegripligt att folk kan påstå. Skulle kunna nämna andra djur, men gör det ej för att hålla en så lugnt konversation som möjligt.

Jag kan inte säga att jag tycker om företeélsen kamphund men Jag är mot förbud för Jag tror det kommer leda till ökad avel i det dolda. Hundarna finns och det går inte att göra något åt. Folk måsta fatta vad de är för hundar de köper och det gäller ju alla hundar för den delen och även andra djur men är de potent farliga så det blir ju ännu viktigare.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Men vad är det ni inte förstår? En ilsken schäffer kan man ryta till åt och få att sluta, den är nåbar medans en sk kamphund är totalt onåbar. Det är det som är problemet. Alla hundar kan bli arga och det värsta vore väl en varghund eller en grand danoise men så är inte fallet.
Det råder en debatt och den har inte poppat upp ur toma intet.
Jag har upplevt en freakad pitbull och det var riktigt läskigt. Även om den är så pass liten så att man bara kan slå ihäl den men det är inte det som är läskigt. Det finns störra likvärdiga hundar och inte ha en möslighet att få kontakt med det är vidrigt.

Seriöst nu tänker du fel!

Om du kan ryta till åt en ilsken schäffer och den slutar, det är samma sak med sk
kamphundar.
Om min eller mina jyckar räknas som kamphundar så är jag villig att visa dej när jag visar att vissa grejjer är verkligen inte rätt.

OCH DET HAR MED UPPFOSTRAN ATT GÖRA!

Sen är vissa hundar mer envisa än andra MEN absolut inte dummare!
En schäffer är tex ganska förarveka, jämtimot en pitbull, men med rätt ägare, dvs någon som vet hur du ska behandla hunden så blir en pitbull en grymt fin och bra hund!

Och till er som skriver att en Rottweiler är en normal hund!? Vad i helvette menar ni med det?
Ta och lär er lite om hundar! En rottweiler (som jag har själv) Kan bli en jävligt farlig hund i händerna på en idiot!! Precis som alla andra hundar.

Försök att förstå att alla passar inte för en hund, precis som alla passar inte att skaffa unge eller dricka mkt sprit!

Varför har inte dom här artiklarna blivigt så mkt väsen av? Titta nedan!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article209038.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article191948.ab
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article155800.ab
http://archives.cnn.com/2002/WORLD/europe/05/15/austria.dog/index.html
http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,55767699_INR__20010328,00.html
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9901/09/hund.html

VArför gör schäfern på detta viset för?
Det är ju en helt normal hund!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En av dom populäraste hundarna i sverige!

Vill bara påpeka att jag inte hatar schäfer på något sätt!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
ROFL:D :D . Du letar fram exempel som är från 2004 och tom så gamla som till 1999 :D :D. Letar du riktigt noga kan du säkert hitta nåt där en pudel svalt en hel människa också. Tror det vara nån incident 1981.......

Hur många uppmärksammade kamphundsattacker tror du jag kan leta fram som ägt rum from 1/1 -07?

Har du förresten själv läst artiklarna du länkar till?

http://archives.cnn.com/2002/WORLD/europe/05/15/austria.dog/index.html

Denna artikel handlar om en svältande schäfer som åt upp sin fd ägares lik. Ägaren var död och hunden var ensam och tvingades äta av liket för att överleva. Kallar du det attack eller vad?
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top