Kamprad är ju stenrik!

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
"Smålänningens privata förmögenhet uppges uppgå till 23 miljarder dollar - alltså cirka 161 miljarder kronor."

161 MILJARDER! Ofattbart egentligen!
Om man skulle kunna spara 200'000:- om året så skulle det ta 5000 år att få ihop till EN miljard. Han har ETTHUNDRASEXTIOEN miljarder!!!
Om jag skulle bränna dom pengarna innan jag är 80 år så måste jag göra av med 9 miljoner, varje DAG!
Undrar vad man skulle köpa först...

http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/story/0,2789,615714,00.html
(Bill Gates har 325...)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är bara att gratulera! :Bugar (Och hålla tummarna för att han verkligen inte är nazist längre och testamenterar bort sin förmögenhet till några dummisar)

P.Aranoid

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
ingvar hade väl 57 miljarder förra året då han var världens rikaste man ett tag. konstigt att tappa bort så många miljarder :va

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
honkiie skrev:
. konstigt att tappa bort så många miljarder :va

hrm.. bodde du i en bunker då It-bubblan sprack?
Finns de som förlorat betydligt mer än så på investeringars fallande värde! =)

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
honkiie skrev:
ingvar hade väl 57 miljarder förra året då han var världens rikaste man ett tag. konstigt att tappa bort så många miljarder :va
"Problemet" är ju att han inte har 161 miljarder i kontanter, utan förmögenheten är ju en uppskattning av IKEAs värde.

Eftersom IKEA inte är börsnoterat blir värderingen rätt så godtycklig. Faktum kvarstår dock, han har en stor förmögenhet. Eller om man skall vara petig så har han inte så stor förmögenhet heller eftersom det är en stiftelse som äger förtetaget och bla bla bla :)

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
korvgubbe skrev:
hrm.. bodde du i en bunker då It-bubblan sprack?
Finns de som förlorat betydligt mer än så på investeringars fallande värde! =)

itbubblan sprack väl inte i höstas?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
honkiie skrev:
itbubblan sprack väl inte i höstas?

Nej, IT-bubblan var bara ett tydligt exempel på att förmögenheter sällan är annat än en siffra som inte säger särskillt mycket i längden...

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Det var ett djävla tjat om han/hon tjänar/äger så mycket. Är folk så avundsjuka idag? Visst det är mycket pengar, men måste man bry sig?

Själv tycker jag det är roligt att det går bra för företag/personer.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mr R skrev:
Det var ett jävla tjat om han/hon tjänar/äger så mycket. Är folk så avundsjuka idag?

Själv var jag förvånad över att ingen gnällt än... Önsketänkande månne? :)

sandstream

Guest
honkiie skrev:
Enligt Forbes som gör listan har Bill Gates varit rikast de senaste 11 åren och det är hans privata förmögenhet, inte Microsofts totala värde (självklart är en stor del av hans förmögenhet MS-aktier).
Mao lär knappast Kamprad ha varit rikast någon gång.

Om jag inte minns fel var Bills förmögenhet uppe i nästan 800 miljarder innan IT-bubblan sprack.
Har också för mig att Oracles grundare var med på 2-3 plats något år.

Hur som helst är det sjukt mycket pengar det handlar om men till skillnad från Kamprad så öser Bill i väg pengar till välgörenhet.
Hade det inte varit snyggt av Kamprad att öppna 3-4 stora sjukhus i Sverige (med IKEA-möbler så klart) tex?

Coola Ola

Guest
sandstream skrev:
Enligt Forbes som gör listan har Bill Gates varit rikast de senaste 11 åren och det är hans privata förmögenhet, inte Microsofts totala värde (självklart är en stor del av hans förmögenhet MS-aktier).
Mao lär knappast Kamprad ha varit rikast någon gång.

Om jag inte minns fel var Bills förmögenhet uppe i nästan 800 miljarder innan IT-bubblan sprack.
Har också för mig att Oracles grundare var med på 2-3 plats något år.

Hur som helst är det sjukt mycket pengar det handlar om med till skillnad från Kamprad så öser Bill i väg pengar till välgörenhet.
Hade det inte varit snyggt av Kamprad att öppna 3-4 stora sjukhus i Sverige (med IKEA-möbler så klart) tex?

Bill Gates var faktiskt inte rikast i världen ett tag för några år sen, Microsofts börsvärde sjönk kraftigt av någon orsak (ev. var det pga en monopolutredning av amerikanska justitiedepartementet), tror att det var just Oracles grundare Larry Ellison som hamnade på första plats då.

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
0 bhp
Mr R skrev:
Det var ett djävla tjat om han/hon tjänar/äger så mycket. Är folk så avundsjuka idag? Visst det är mycket pengar, men måste man bry sig?

Nej. Det är varken roligt eller bra när andra lyckas :fakta Jag är avundsjuk OCH missunsam. Jävla Kamprad :4skrika

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det finns nog de som är betydligt rikare än de där fattiglapparna, men Forbes känner inte till dem. Nigeria är en nation som har exporterat olja för 2.300.000.000.000 USD sedan 1981, de verkar ju inte delat på pengarna direkt...

MikkE

Guest
Hade jag ägt 161 miljarder kronor, skulle ni alla på forumet få valfri hoj. Och sedan så bygger jag fetaste racingbanan som niu får åka gratis på de första 100 gångerna :)

Vad ska man egentligen göra med 300+ miljarder kronor?

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
MikkE skrev:
Hade jag ägt 161 miljarder kronor, skulle ni alla på forumet få valfri hoj. Och sedan så bygger jag fetaste racingbanan som niu får åka gratis på de första 100 gångerna :)

Mmm,, säger du nu ja. :lol

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Problemet är väl att Kamprad bara äger själva varumärket IKEA som han genom en Holländsk stiftelse kör varuhusen på Franchesicebas.

Dvs den Holländska stiftelsen betalar bara Kamprad för att få använda varumärket.

Sen är väl hela koncernen uppdelad i en massa konstiga bolag.

Har hört att pengar flyttas upp till 20 gånger innan dom landar i stiftelsen,sen om det är sant eller inte...vet bara IKEA.

Men har man intresse läs boken -En möbelhandlares testament.
Dock är den tyvärr mer ett överslätande försök på avslöjandet att Ingvar K varit med i någon Nazistgrupp på 50-talet än ett testament.

Dock rekomendera jag alla att läsa boken om Tetrapak (Tetra) som handlar om hur vi fick våra mjölkpaket på borden,ett stycke svensk industri/ekonomi historia med spänning och lurendrejeri.

ninian

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
Yamaha R1
Jag läste en artikel i någon datortidning för två eller tre år sedan där Gates sa att han endast skulle testamentera runt 80miljoner/st åt sina barn medan resten av hans förmögenhet skulle skänkas till olika välgörenhetsändamål då han dör. Han hade nån bra åsikt om varför han inte ville att hans barn skulle ärva allt för mycket pengar men jag kommer inte ihåg riktigt, de skulle iaf få tillräckligt för att ha en säkrad framtid samt pengar för framtida satsningar etc. Fast 80Mkr är väll kanske inte "allt för mycket" pengar, eller vad säger ni?

Fint att skänka ett par 100miljarder iaf, (om det nu stämmer.) :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...