Kamremsbyte på moderna bilar.

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Min mor ringde till sin verkstad Volvo Göinge Bil, hon har en Renault v6 3.0 Laguna -00. Den har gått 11800mil, när hon ringer och frågar så går ett kamrems byte på 20 000kr! Detta är en summa som min mor inte kan betala så hon tvingas sälja bilen.

När jag hör detta blir jag fly jävla förbannad och ringer direkt till Göinge Bil i Markaryd. Försäljaren beklagar så mycket och säger att hade han vetat om detta så hade han aldrig tagit in modellen och säger att min mammas bil är den enda han har i sitt distrikt och att motorn är extremt krånglig att arbeta med, det kommer ta nio timmar att byta den jävla remmen.

Så jag och farsan tänker byta remmen själva och köpa svarta delar för vilken låginkomstagare har råd med en sådan jävla service.

Renault ett jävla skit märke!
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Nej fan, jag gav 1900 på volvo. V70 -00
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Vissa bilar är extremt dyra på kamremmen tyvärr.. medans andra är betydligt billigare! ska du byta själv så köp originaldelar! går kamremmen av så kan den skada mycket i motorn vilket kan va trisst! tror inte prisskillnaden är så mördande delarna i mellan utan det är väl mest arbetet som kostar antar jag.
 

"Olsson"

Mas jävil
Gick med
21 Feb 2005
Ort
hus
Hoj
54
Har du ett reg nr på bilen kan jag kolla vad det kostar här hos mig, och skaffa fram en arbetsbeskrivning om du vill :)
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Klart jag vet riskerna med att kamremmen går av, men själva remmen på denna bilen kostade 3500kr, sen var det två klämmor etc.. Så bara delarna kostade 7500kr!
 

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Ort
sätrabrunn
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
har bytt några sådana när jag jobba på hans persson bil i västerås. det va ingen dans på rosor att byta skiten 1 gången jag bytte tog det 2 dagar. iget jag rekomenderar att göra hemma i garaget
 

-Freddy-

Guest
Argyle skrev:
2118341 Min mor ringde till sin verkstad Volvo Göinge Bil, hon har en Renault v6 3.0 Laguna -00. Den har gått 11800mil, när hon ringer och frågar så går ett kamrems byte på 20 000kr! Detta är en summa som min mor inte kan betala så hon tvingas sälja bilen.

När jag hör detta blir jag fly jävla förbannad och ringer direkt till Göinge Bil i Markaryd. Försäljaren beklagar så mycket och säger att hade han vetat om detta så hade han aldrig tagit in modellen och säger att min mammas bil är den enda han har i sitt distrikt och att motorn är extremt krånglig att arbeta med, det kommer ta nio timmar att byta den jävla remmen.

Så jag och farsan tänker byta remmen själva och köpa svarta delar för vilken låginkomstagare har råd med en sådan jävla service.

Renault ett jävla skit märke!

mazda toyota :kiss

renault peugeot :pangihuve
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
hur faaans svårt ska de va :confused:
på 2 dagar hinner man ju lätt ta ner en motor o sätta tibkas..
måste man klyva motorn oså för o sätta dit den eller :rolleyes:
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
På Peugeot 406 med V6 ska visst motorn i princip ur bilen för att kunna byta remmen och jag antar att det är samma på Renaulten. Någon som är mer insatt än mig kan säkert bekräfta eller dementera. Värt att tänka på kanske innan ni sätetr igång.
 

r matte

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2003
Ort
sätrabrunn
Hoj
husqvarna 51:a. Susuki gsx 400 83:a
ozeo skrev:
2118841 hur faaans svårt ska de va :confused:
på 2 dagar hinner man ju lätt ta ner en motor o sätta tibkas..
måste man klyva motorn oså för o sätta dit den eller :rolleyes:



nära inpå släppa alla fästen i ena änden. hissa upp motorn en bit , skruva bort x antal skruvar till alla platskåpor då mellanrummet mellan hjulhus å kåporna är ca 5 cm. liitteee trångt. :död sen lägg till att man ska vrida in remmen rätt ,få bort å dit den där du inte får ner handen. efterkontroll å så ihop igen.

(stavning)
 
Last edited:

Japps

Våga? Vad ska man våga???
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Furulund
Hoj
GSX-R 750
Bruno skrev:
2118868 kostar 24000 på en volvo s80 -T6 :näsblod

Nä skulle inte tro det. Jag jobbar som bilmekaniker på Volvo i Lund och vi tar inga 24.000 kr för ett kamremsbyte till en T6a. Hela servicen kostar 8 - 9.000 kr. Där ingår kamrem, bränslefilter, olja, oljefilter o lite annat smått o gott, inkl arbetskostnad så där har du fel grabben.
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Vadå 20 000:- för 9 timmar? :huvet

Om remmen, spännhjul och eventuell vattenpump kostar 3 000:- återstår 17 000:- Debiterar dom 1 889 kronor i timmen???

Nån måste har räknat fel...mycket fel. :huvet
 

Carcass

Smurfjäveln
Gick med
14 May 2003
Ort
V-ås
Hoj
Kawa KX250F -04
Just renault har ganska hög tidsättning på jobben har jag för mig, efter att ha samtalat lite med folk på aukt verkstad...

20k är dock löjligt högt måste jag säga, borde inte ens gå på så mkt även om man måste lyfta ur maskinen.
 

Dr.Bike

Guest
mudder skrev:
2119137 Vadå 20 000:- för 9 timmar? :huvet

Om remmen, spännhjul och eventuell vattenpump kostar 3 000:- återstår 17 000:- Debiterar dom 1 889 kronor i timmen???

Nån måste har räknat fel...mycket fel. :huvet


Precis min tanke oxå...

Men tio kalla går det säkert på. Vilket är åt helvete det med.
Själv har jag kamkedja, och den håller bilen ut oftast, men KAN väl bytas efter 35-40.000 mil.
KOmpisens farsa bytte iofs aldrig på en likadan.
Den hade då gått 85.000 mil.

Kamrem är ett ja-la skit.
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Japps skrev:
2118990 Nä skulle inte tro det. Jag jobbar som bilmekaniker på Volvo i Lund och vi tar inga 24.000 kr för ett kamremsbyte till en T6a. Hela servicen kostar 8 - 9.000 kr. Där ingår kamrem, bränslefilter, olja, oljefilter o lite annat smått o gott, inkl arbetskostnad så där har du fel grabben.

var priset jag fick, motorn måste visst ut. på den 5 cylindriga så kan jag köpa 8-9000. men det är kanske andra priser i tokholm
 

Jonathan

Guest
Dr.Bike skrev:
2119505 Precis min tanke oxå...

Men tio kalla går det säkert på. Vilket är åt helvete det med.
Själv har jag kamkedja, och den håller bilen ut oftast, men KAN väl bytas efter 35-40.000 mil.
KOmpisens farsa bytte iofs aldrig på en likadan.
Den hade då gått 85.000 mil.

Kamrem är ett ja-la skit.

Exakt. Köp Alfa 164:a gott folk. Kamkedja!

Bytte rem på en Volvo 940 för nåt halvår sedan, där var det lite annat när man nästan kunde inreda ett litet hem mellan motorn och kylaren :hihi
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top