kan detta va kul?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag och mina kompisar är ofta ute på landet och tävlar om vem som kan sladda och spinna mest med sina crossar. vi åker alla 250 crossar och det är rätt jämt. ett tag dominerade jag totalt med min trimmade 500 cross, men den är såld nu och jag åker 250 igen.
jag satt och funderade här om dagen på hur jag ska kunna få till ännu mera grussprut från mitt bakdäck och jag kom då på tanken att bygga en cross av en landsvägshoj.
om man köper en gammal suzuki 750 av något slag, för kanske en 12000kr så att det inte blir så dyrt och sedan typ gör streetfighter av den fast att man även byter till crossdäck, vad tror ni om det? den skall inte användas till att köra på crossbana med utan att sladda på grusvägar, gräsmattor och köra skogstigar med. jag kan knappt föreställa mig hur läckert det skulle va att ha ett crossbakdäck på min gixxer och sen kolla hur feta gruskvastar man skulle kunna göra med den. känns som att man skulle slakta crossarna.
det största problemet känns som att det skulle bli markfrigången. man skulle nog slå i en och annan rot/gren på skogstigarna, men fy faaaaaaaaaaan vilka speedwayhäng man skulle kunna åka med på grusvägarna :rock

vad tror ni? låter det kul? skulle det funka?

eLMacKo

Hårdrockare
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Du är inte först med den idén. Det har varit reportage om några värmlänningar som kör grusbus med gammelgixxer i både Bike och Mcnytt. Men det borde ju oxå bevisa att konceptet funkar!

Kullberg

........
Gick med
11 May 2003
Hoj
DM Brutale
bmwjohan skrev:
jag och mina kompisar är ofta ute på landet och tävlar om vem som kan sladda och spinna mest med sina crossar. vi åker alla 250 crossar och det är rätt jämt. ett tag dominerade jag totalt med min trimmade 500 cross, men den är såld nu och jag åker 250 igen.
jag satt och funderade här om dagen på hur jag ska kunna få till ännu mera grussprut från mitt bakdäck och jag kom då på tanken att bygga en cross av en landsvägshoj.
om man köper en gammal suzuki 750 av något slag, för kanske en 12000kr så att det inte blir så dyrt och sedan typ gör streetfighter av den fast att man även byter till crossdäck, vad tror ni om det? den skall inte användas till att köra på crossbana med utan att sladda på grusvägar, gräsmattor och köra skogstigar med. jag kan knappt föreställa mig hur läckert det skulle va att ha ett crossbakdäck på min gixxer och sen kolla hur feta gruskvastar man skulle kunna göra med den. känns som att man skulle slakta crossarna.
det största problemet känns som att det skulle bli markfrigången. man skulle nog slå i en och annan rot/gren på skogstigarna, men fy faaaaaaaaaaan vilka speedwayhäng man skulle kunna åka med på grusvägarna :rock

vad tror ni? låter det kul? skulle det funka?

Det skulle funka, är redan folk som kör runt med gamla 1100.
Har varit ett reportage i Bike kommer tyvärr inte ihåg vilket nr.
Lycka till.

Belle

********285********
Gick med
7 May 2003
Hoj
lc4 & xt som bud hoj
Jag tror att du får tänka om lite för att du måste även byta ut framgaffel och sånt till någon som har lite fjädringsväg och då är frågan om du tänkte ta din gaffel ifrån 250´in så kanske det inte passar i gaffelkronan.
Jag tror även att det kan bli problem med bakdämpen.

Låna en gammal cb eller någon liknande stridsvagn och testa att kör på en grusväg som det är lite hål i så förstår du nog vad jag menar.

varför inte köpa en enstånka istället (typ wr450, ktm620) som är anpassade för det och sladda skiten ur dom andra :squid

Men om du gör det för nöjes skull och vill testa lite så är det bara att handla.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
fan va coolt. säg att det finns någon här som har det nummret av bike som kan scanna in artikeln och lägga ut den här. jag tror att det skulle va ultrakul

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
bmwjohan skrev:
fan va coolt. säg att det finns någon här som har det nummret av bike som kan scanna in artikeln och lägga ut den här. jag tror att det skulle va ultrakul

Jag har det numret, men tyvärr har jag ingen scanner :(

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
vad är det för nummer. vilket år vilket nummer. kanske kan hitta det på bibblan.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0