kan detta verkligen hända!?

Cloud

Boundaries are for pushin
Gick med
17 May 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1 00´, XT660R 04'
Jag ställer min av Ducati lånade 999 (världens skönaste hoj) utanför företaget XXXXX, jag var där för att fixa med deras datorer och jag ville ju att andra skulle få beskåda skönheten. Efter ca 20 minuter kommer en kille in och skriker, "det ligger en hoj vält på backen här ute".... jag tänker bara det är inte SAANT, springer ut och tittar på eländet.

usch.. så mycket kärlek som ligger horisontellt på marken.

Det hade, tro det eller ej, blivit ett stort hål i asfalten där stödet vilade, asfalteringen var gjord ovanpå en byggnad och hade i värmen blivit så mjuk att den inte orkade stå pall för en hoj på stöd som ändå bara väger 200 kilo.

Som tur var så blev det inte så mycket skador:

En repad sidospegel
Fästet som håller i kåpa och sidospegel gick av (aluminiumstag)
En pytteliten repa i bakdelen av kåpan nedanför bönpallen
Ett jack i vänster handtag samt böjt kopplingshandtag :eek:

Tror ni det var pinsamt att ringa till Ducati och berätta ovanstående, "Det gick hål på asfalten" :rodnar :( :zpy

Detta hände igår, efter det så blev det :öl för att stilla mina sorger.

//Linus

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Exakt samma sak hände min granne (fast han har ju inte en 999:a :rolleyes: ) Där asfalten gick söder var det bara ett hål! Underminerat fast det var mitt på asfalten! Men det var en innergård så asfalten var ju inte lagd för att köra bilar på direkt!

Jag lider med dig!

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Tro det eller ej, men samma sak har hänt mig med!!
Kom ut en morgon och skulle till jobbet, tittar bort mot stället där hojen står. Ser till min fasa att hojen ligger ner!!!
Rusar bort och ser att det turligt nog hade rasat över en liten barncykel och hänger på vänster bakspegel.
Vid stödet ser jag ett hål på ca 5x5cm som stödet rasat ner i.

Av ren ilska fick jag upp den på hjulen igen. Kollar av de väntade skadorna men ser till min lycka att det enda som hänt är ett litet märke på bakspegeln. Troligtvis så hade asfalten gett vika sakta men säkert så det sjönk sakta ner över den lilla barncykeln där den blev hängande.

Så jag hade väl lite mer tur än vad du hade.
Men jag lider med dig...

Swedish Viper

Be quick or be dead!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati MS 1200 2013
Det är ju just för sådant man kan köpa små plattor hos handlare för att lägga under stödet. :fakta

Het asfalt och tung hoj på den lilla ytan som stödet har mot marken går inte alltid bra ihop. Lika så grus och gräsunderlag kan ju vara förrädiska.

Vad sa Ducati när du förklarade vad som hänt? :skrämd

Cloud

Gick med
17 May 2003
Hoj
Han blev inte arg, han sa
"Det händer lite då och då"
"Det var bra att du ringde och meddelade mig"

Han var väldigt förstående, det kunde ju hänt vem som helst, jag kunde ju inte veta att det skulle gå hål i asfalten.

Det som är så trist är att jag fick låna hojjen av Ducati bara för att jag gillar deras hojjar! Känner mig som värsta grisen, tackar med att repa deras fina 999. :rodnar

//Linus

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
Det där är inte speciellt ovanligt tror jag. Jag lägger nästan alltid en liten plastplatta under stödet när jag parkerar.

Last edited:

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
det värsta jag varit med om ar att asfalden mjuknar när man går med badtofflor...

tänk på detta när ni parkerar era älsklingar en varm sommardag!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Utvecklingen har knappast gårr framåt när det gäller stöden, min nuvarande hoj är hopplös. Måste ha med mig en liten plywoodbit i ryggsäcken för att ens våga ställa ner den på oljegrus.

/Martin

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Swedish Viper skrev:
Det är ju just för sådant man kan köpa små plattor hos handlare för att lägga under stödet. :fakta

Eller sågar till en liten träbit och får samma sak helt gratis! :D

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
väldigt vanligt...

detta har hänt mig med...
men det roliga... eller tragiska med det hela var att det var på en mc-firma vars namn jag numer ens tar i min mun... tror att alla som bor i sthlm kan gissa vilken det är...
jaja

lämnat in hojjen, då hade jag en zxr -92, de satte på helsystem och mickla dit dynoyet.. när jag senare skall hämta den så säger de att den står på baksidan... STÅR... jojo, jag finner den liggandes på v-sida... går tebaks in och frågar om det är meningen att den skall ligga ner... de springer ut och nån får sig en ord. utskällning... skador... topkåpa spräckt fotpinnestag av.. repor på hela sidan och blinkare trasiga... + lite till

jag var vid det laget :mad: :mad: :mad:
dom.. :bow :bow :bow

jaja

numer har jag alltid med mig min lilla plastplatta med mig...
funkar asbra...

tjo

Tokig

Dricker filmjölk ur paket
Gick med
21 May 2003
Hoj
Ingen hoj numer
Alltså, numer litar jag inte en sekund på asfalt. Brukar leta upp nån sten eller nåt att ställar hojen på. Behövs inte mycket för att stödet ska leta sig igenom asfalten.

Men ibland glömmer man ju sig... Fast idag hade jag en j***a tur. Kom ut i tid... pust!!

Tokig

Dricker filmjölk ur paket
Gick med
21 May 2003
Hoj
Ingen hoj numer
Min hoj kommer ju från Italien, rätta mig men, är det inte mycket varmare där än här??
Hur fan gör de med sina hojar? Har de ingen asfalt? Eller är svensk asfalt mestadels gammal olja? Tycker nästan att iallafall Ducati borde ha nån snygg lösning som standard på sina hojar...

Åtminstone på en skönhet som 999.... mama mia!! :bow

Cloud

Gick med
17 May 2003
Hoj
tror nog att tillverkarna av hojjar skulle tjäna på ngt sorts skydd mot dessa olyckor som kan kosta ganska mycket (ink sömnlösa nätter),
crashpuckar kanske ;)

är det bara jag som tycker 999 har världens hårdaste sadel, massa vilande på armarna.. samt världens bästa växellåda?

//Linus

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Tokig skrev:
Min hoj kommer ju från Italien, rätta mig men, är det inte mycket varmare där än här??
Hur fan gör de med sina hojar? Har de ingen asfalt? Eller är svensk asfalt mestadels gammal olja? Tycker nästan att iallafall Ducati borde ha nån snygg lösning som standard på sina hojar...

Åtminstone på en skönhet som 999.... mama mia!! :bow

Jag har hört något om att vi har någon slags annan blandning av asfalt här. Detta för att undvika kälskador, kankse är det så att Italienska asfalten inte blir så mjuk av sol?!

rätt eller fel???

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
Jerk Off skrev:
Hur gick det med barncykeln!? :crash

Hmmm...det var ju inte direkt så att man brydde sig så mycket om den då...hehe...men jag tror den klarade sig skapligt...

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Tyvärr är inte det där helt ovanligt

Min handledare har en Kawa zx10, (relativt stor och tung tycker jag själv).
Det är alltid ett himla fejande och kolande när man ställer den på sidostödet. Foten på stödet är så litet, så det blir ju en väldigt liten yta med mkt tyngd på, många ggr man fått dra upp den hojen eller kommit i sista stund då stödet sjunkit i varm asfalt..

Kan det verkligen sno så mkt i vikt att göra en lite större "fot" på stödet?

Kanske såg era stöd likadana ut?

Har själv aldrig upplevt några sådana problem med min egen hoj.. men den är ju ingen bumse direkt :rolleyes: *host*

klas.karlsson

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
DR 650 -97
Stödfall

Min ktm hade centralstöd - och detta med mjuk asfalt inträffade när jag ställde den utanför lägenheten på ett nytt ställe en gång - fast iom. att det var centralstöd så slutade det bara med att den blev ovanligt låg :D

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
cloud79 skrev:
är det bara jag som tycker 999 har världens hårdaste sadel, massa vilande på armarna.. samt världens bästa växellåda?

//Linus

Växellådan har hängt med i nästan orört skick sen jag vet inte när.. Pantah 1979?.. nåja, lite har väl hänt genom åren, men den har varit i princip densamma sedan 851..

Prova en 748/916/996/998 så får du hänga lite till på armarna.. trippelnian är en touringhoj i jämförelse..

/B

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...