Kan du HiFi?

More

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
-
Ska beställa ett nytt HiFi system snart.
Jag är lite osäker på om sakerna passar med varandra.
Typ om förstärkaren är för bra för högtalarna eller tvärtom osv. Passar den här typen av kabel till systemet. Ang kablarna kommer dom med sånda där tjurhorns liknande grejs som man kör upp i högtalaren eller måste man köpa till såna separat och sätta på dom själv?

NAD C320BEE Förstärkare 3700kr.
Specifikationer:
2x50 watt kontinuerlig effekt i 8 ohm
2x110 watt dynamisk effekt i 8 ohm
2x160 watt dynamisk effekt i 4 ohm
2x210 watt dynamisk effekt i 2 ohm
Fjärrkontroll
PowerDrive
Pre Oute/Main In-kontakter
7 guldpläterade linjeingångar
Ringkärnetransformator
Soft Clipping
12 trigger-funktion
Hörlursutgång
Mått i cm (B/H/D): 43/10/29
NADC320BEETI_1_b.jpg

B&W DM601 S3 3.600kr Par.
Specifikationer:
1-tums diskant
6,5-tums bas/mellanregister
Frekvensomfång: 70-20000 Hz (+/-3 dB), 50-30000 (+/-6 dB)
Känslighet: 88 dB
Impedans: 8 ohm
Mått i cm (H/B/D): 36/20/23
Vikt: 6 kg styck
DM601S3BK_1_b.jpg

TARA LABS Nexa Kabel 100kr/m.
En ny kabel som bygger på tekniken som används i modellerna i de dyrare serierna. Bra basåtergivning, dynamik och detaljering.
TARA Labs egen rekommendation:
Use for: Entry-level high-end systems; any system that could benefit from a more accurate, revealing cable

NEXASC_1_b.jpg

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Inte för att vara opassande för tillfället men vore inte det bästa att gå in och snacka med dom på HiFi-klubben och fråga vad dom har att säga om sakerna? Sedan kan du ju beställa från deras hemsida, om det nu skulle vara billigare därifrån. För som det ser ut på grejerna är det hifi-klubben som säljer dom.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Annars så är grabbarna på Sontec bra. Där har dom fina prylar.

More

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
-
M.G.F skrev:
Inte för att vara opassande för tillfället men vore inte det bästa att gå in och snacka med dom på HiFi-klubben och fråga vad dom har att säga om sakerna? Sedan kan du ju beställa från deras hemsida, om det nu skulle vara billigare därifrån. För som det ser ut på grejerna är det hifi-klubben som säljer dom.

Jag bor en bit från närmaste affär men ringa ska jag nog göra.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
NAD och B&W är i grunden bra grejer, även deras budgetalternativ. Dock finns det bara en enda sak som kan avgöra om just den här kombinationen låter bra och det är dina öron. Särskilt kablar är totalt hopplöst att gissa sig, det är nåt man måste lyssna sig in i och för den avane tar detta lite tid. Nu vet jag inte hur hifi-klubben brukar göra, men åtminstone i lite högre prisklasser kan man ofta få låna hem apparaterna och testköra innan man bestämmer sig.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
More skrev:
Ang kablarna kommer dom med sånda där tjurhorns liknande grejs som man kör upp i högtalaren eller måste man köpa till såna separat och sätta på dom själv?
Står det inget om bananer får du nog komplettera med det själv.

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Annars kan du få köpa mina PA högtalare på 900watt stycke och ha som hifi högtalare:hihi

More

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2004
Hoj
-
Alex.J skrev:
Annars kan du få köpa mina PA högtalare på 900watt stycke och ha som hifi högtalare:hihi

Sen så ska dom låta bra också allt handlar inte om watt...thihihi plus att dina PAre säkert är större än mitt rum.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Att få en för bra förstärkare går inte. Högtalare är lite annat. Martin Logan är dyra och bra, men jag tycker faktist att det finns bättre alternativ(billigare). Lyssna och lyssna på dom burkar du har tänkt att ha hemma. Ta med egen skiva som du vet hur den ska låta och sätt dej i butiken och mys någon timme eller så. Det är så man vet vad man vill ha. Sätt upp en budget vad dessa prylar får kosta. För spannet är allt mellan någon tusing till flera miljoner.

Lyssna, njut och tänk på att ett par bra burkar har du i många år. Medans dom billiga lessnar du på efter något år eller två.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Hur kul är det att sitta med 2-4st steg som alla behöver egen fas(16A), ett satans brumm och inte bra ljud. Så roligt är PA.

grax

moralkärring på deltid
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna 701 Enduro 2020
More skrev:
Ska beställa ett nytt HiFi system snart.
Jag är lite osäker på om sakerna passar med varandra.
Typ om förstärkaren är för bra för högtalarna eller tvärtom osv. Passar den här typen av kabel till systemet. ...

Nu är ju visserligen kabel för 100kr metern inte jättedyr men visst kan du tjäna en bra hacka på att tjacka billigare kabel om du vågar :tummenupp

Jag hänvisar till ett blindtest som jag själv fastnat för, jag har själv inte hittat så många bra kabelblindtest, men de jag hittat har visat på samma resultat. http://www.fivechannels.com/artiklar/kabeltest.htm

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Nejvbie skrev:
Bilder?Pris?Info?

Vad söker du? Jag har ett par grymma 15" toppar som kan säljas till en billig peng. Kan även fixa andra saker eftersom jag hållt på många år med detta.

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
More skrev:
Sen så ska dom låta bra också allt handlar inte om watt...thihihi plus att dina PAre säkert är större än mitt rum.

Jo jag vet men vill man spela så det känns i hela kroppen så är det ju stora som gäller. Sen så kan man ju inte komma till en spelning med ett par hifi högtalare

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Vill du ha ett (av mig rekommenderat) alternativ till B&W så kika in Dynaudio på t ex ReferenceAudio.

Eller ännu mera rekommenderat, kika in Image på Hemmabiobutiken(.com). Det här är akustiska mästerverk vi snackar om. Placera dem i en luftig miljö med lite drivkraft och underbara saker kan hända. :)

Mvh
/a

Zadix

Jag är snabbast!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sl 1000 Falco!
Kan rekomendera Dali med Denon stärkare. Köpte det själv för ett tag sen, likvädigt i pris till det du kollat på. Visserligen golvare jag har men ändå.
Bara ett tips!

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Aaahhh...B&W högtalare... Bra ljud som satan, har ett par DM604 S3 högtalare hemma. Nöjd som bara den :tummenupp

sandstream

Guest
Zadix skrev:
Kan rekomendera Dali med Denon stärkare. Köpte det själv för ett tag sen, likvädigt i pris till det du kollat på. Visserligen golvare jag har men ändå.
Bara ett tips!

Denon kan man ju kombinera med andra bra högtalare också (se min signatur nedan) :banana

Blackadder

Professionell fegis
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
a
Lyssna, lyssna och återigen lyssna!

Det är svårt att säga om något passar ihop eller inte utan att ha lyssnat på det. De prylar du räknat upp är var och sig bra kvalitetsgrejjer men om de passar ihop kan bara du själv avgöra. Det du köper är ju prylar som skall ge DIG en ljudupplevelse som passar DIN smak, häng inte upp dig på 'prylbögeriet' som många gör. Du behöver sällan orora dig för kvaliteten i t ex de märken som radats upp här i tråden men det skiljer avsevärt i ljudintryck vågar jag lova. Lyssna och ta dig tid att lyssna på olika system/kombinationer i din prisklass, på så vis kommer du hitta nått som passar dig.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024