Kan du meka bergvärmepump?

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Fick felindikation på min Autoterm C7 imorse, lågtrycksvakt....
Någon i närheten av norrort som kan dylika tingestar kanske ??

Lågt tryck i antingen elementen eller i slingan som går ut till hålet.

Kolla vad mätarna visar.

Lågtryck betyder den "kalla"sidan. Kolla Brinevätskenivå,smutsfilter,C-pump alt om motorskyddet har löst med samma larmindikation? (bla NIBE gör det fast med Högtryckslarm).
Annars har du www.varmepumpsforum.com

Ivil skrev:
2174417 Lågtryck betyder den "kalla"sidan. Kolla Brinevätskenivå,smutsfilter,C-pump alt om motorskyddet har löst med samma larmindikation? (bla NIBE gör det fast med Högtryckslarm).
Annars har du www.varmepumpsforum.com
Forumet har jag scannat lite snabbt utan att hitta något relevant för detta problem.
C-pump värmebärare är OK.
Köldbärarpumpen är av annan typ som inte kontrolleras mekaniskt, den har ett prismafönster som jag antar att det ska 'snurra i', det gör det inte.
Jag hör och känner hur den jobbar när jag startar den, men ingen rotationsindikation...
Filter har jag också letat efter, kan inte hitta... !?! :va
Har ni fler ideer så lufta dem gärna !! :näsblod

När du har kvitterat ut larmet,startar kompressorn då? Hur länge går kompressorn innan den löser ut?

Har fastställt att köldbärarpumpen är okej, mediet flödar !

Testade också att starta om pannan, ingen skillnad.
Den brummar igång i fem sekunder var femte minut, inget vidare för kompressorns livslängd.

Efter nån timme stannar den med samma felindikation:
Fel värmepump
Fel lågtrycksvakt
Komp. behövs ej (???)

Lutar åt att jag behöver nån som rotar i de inre delarna... :död

jobbar nästan bara med nibe, men lågtrycksvakten talar ju om när det blir för kallt, och det bör ju bero på att antingen cirkulerar drickat i borran för dåligt eller så är ngt annat skumt. har du så du kan se temperaturen in resp. ut från pumpen ner i hålet?

Blir det för stor skillnad ska den ju lägga ner, typ om den går ner runt -12 ur kompressorn.

Edit
Henrrik här, käringas nick.

Normalt ligger väl tempen på några plus in och några minus ut.
Nu ligger temperaturen av naturliga skäl på en jämn nivå (6-10 grader) då ingen kompression sker...

Frågan är varför kompressorn bara jobbar i korta intervaller och sedan felindikerar.

Inte för att jag har nån som helst erfarenhet av bergvärme men kan det vara att gasen till kompresorn har läkt ut.

Biker66 skrev:
2179770 Normalt ligger väl tempen på några plus in och några minus ut.
Nu ligger temperaturen av naturliga skäl på en jämn nivå (6-10 grader) då ingen kompression sker...

Frågan är varför kompressorn bara jobbar i korta intervaller och sedan felindikerar.
Hej är återförsäljare för autoterm. På ledningarna till köldbärarkretsen skall där sitta en kulventil med en stor sexkants mutter på bakom det locket sitter ett smutsfilter .Obs glöm ej att stänga av värmepumpen samt kulventilen.Hur länge har du haft vp igång ?Är det ej skit i filtret så är det tyvärr bara att ringa din installatör. Troligen är det isåfall fel på själva kylkretsen.
Lycka till :tummenupp

Till sist !
Hittade en något som såg ut som en Y-koppling, ingen kulventil dock.
Tappade några deciliter media vid demonteringen, men nu är filtret rensat :banana
Får se om pannan går normalt imorrn bitti... :Bugar

EDIT/ Men, icke...
Efter omstart med köldbärarpumpen på får jag ändå samma tjafs som vanligt :död

Last edited:
Låter som en felaktigt lågtryckspressostat alt Köldmedieläcka. Ring en behörig kylmontör.

Trasig expansionsventil blev kontentan av mankemanget.
Enligt reparatören borde pannan inte fungerat någonsin då slaglängden i den gamla ventilen inte räckte till, om ni förstår hur jag menar...
Ska titta närmare på den gamla ventilen när semestertiderna är över, nu är jag mest nöjd med att pannan låter normalt och producerar gott om VV :tungan

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick