Kan ej växla ner

Indian

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Hej!

Skriver angående min svärfars customhoj (En Lifan kinahoj 250cc rullat ca 100mil)

Det är så att det går alldeles utmärkt att växla upp på den men går bara att växla ner från 5 till 4. Ska men sen fortsätta växla ner måsta man först peta upp växelpinnen halvt för att sen snabbt trycka ner den. DÅ går det att växla ner.

Det blev helt plötsligt så.
Har provat justera kopplingsvajjer o läget på växelpinnen men inget har funkat. undrar om någon har något bra tips att börja felsöka på...

Är inte ca 100 mil en livslängd på en Kinahoj?

Hur är kopplingen på den, kopplar den ur som den ska? Om du står stillastående med motorn igång och en växel i med kopplingen indragen > vill den dra då?

Jag gissar att gaffeln på växelföraraxeln inte går tillbaka tillräckligt. Testa plocka bort motorkåpan på kopplingssidan och kolla om ser den därifrån.

Det går att växla stillastående som i fart...
upp går att växla hur bra som helst och ner från 5an till 4an funkar fin fint.. men sen börjar strulet.
Den växlingen som fungerar går klockrent. låter eller känns inte konstigt...

håller med om växelfjäder som e kass .hitta en sprängskiss , var den sitter o kolla funktionen

Det går att växla stillastående som i fart...
upp går att växla hur bra som helst och ner från 5an till 4an funkar fin fint.. men sen börjar strulet.
Den växlingen som fungerar går klockrent. låter eller känns inte konstigt...

Men det är bara för att sist du växlade (4 till 5) så växlade du upp och då har du inte tryckt ner växel väljaren som inte returfjädern har kunnat trycka tillbaka.

hade samma fel på min Suzuki GS250e fast dock efter 3000mil men det är en hård liten sak och går sönder lätt eller hoppar av som någon annan skriver. Troligen är den lika lätt att byta på din hoj.

Last edited:
Men det är bara för att sist du växlade (4 till 5) så växlade du upp och då har du inte tryckt ner växel väljaren som inte returfjädern har kunnat trycka tillbaka.

hade samma fel på min Suzuki GS250e fast dock efter 3000mil men det är en hård liten sak och går sönder lätt eller hoppar av som någon annan skriver. Troligen är den lika lätt att byta på din hoj.

En miljon kineser kan inte ha fel =)
Får skruva isär o se om det är felet..
Tackar för hjälpen så länge...

För att utveckla det vidare så kan det vara fjädern till växelpedalen som pajat eller hamnat fel och därmed inte drar tillbaka växelpedalen.

Har nu varit ute o öppnat motorkåpan... JAG kan inte se något konstig men å andra sidan vet jag inte riktigt vart jag ska leta... någon som kan "peka"

Tack på förhand...

Edit.... kanske skulle öppnat motorkåpan på andra sidan? Öppnat kopplingssidan nu...

//Daniel

Bifogat

• IMG_0535.JPG
    IMG_0535.JPG
    196.4 KB · Visningar: 119
  • IMG_0534.JPG
    IMG_0534.JPG
    190.3 KB · Visningar: 168
Du har selektormekanismen under kopplingskorgen. Kolla mot reservdelskatalog att allt sitter där det ska och växla fram o tillbaka en massa gånger så ser du nog om allt funkar som det ska.

Om du inte hittar något fel där, finns det risk att en växelförare (växelförare är de "gafflar" som flyttar klokopplingar (o ibland drev) på växellådans axlar - INTE = växelpedalen som många tycks tro Grrrr) är böjd. För att byta den måste du tyvärr plocka isär motorn lite mer...

Förresten: Har du en tydlig återfjädring till "viloläge" i växelpedalen (känns bäst med handen)? Både då du växlar upp o ner? Om du inte har det, tror jag också på rick-rackens returfjäder (ofta en dubbel hårnålsfjäder som verkar mot växelpedalens axel - sannolikt sitter din bakom den svarta klumpen som du ser under kopplingskorgen och som sitter direkt på växelspakens axel).

Last edited:
Har nu varit ute o öppnat motorkåpan... JAG kan inte se något konstig men å andra sidan vet jag inte riktigt vart jag ska leta... någon som kan "peka"

Tack på förhand...

Edit.... kanske skulle öppnat motorkåpan på andra sidan? Öppnat kopplingssidan nu...

//Daniel

Returfjädern till din växelpedal ser ut att vara hel av bilderna av dömma...

G-L kan mycket väl ha rätt och då blir det genast lite tråkigare. Men tycker symtomerna pekar väldigt mycket på att selektormekanismen felar för annars tycker jag inte du borde kunna växla ner med den metoden som du har har.

Nu kanske det är lite försent. Men om vi utgår från att du kör iväg och växlar upp till 3-4 och sen prova växla ner. Får du samma problem då eller det gäller alla nerväxlingar?

G-L kan mycket väl ha rätt och då blir det genast lite tråkigare. Men tycker symtomerna pekar väldigt mycket på att selektormekanismen felar för annars tycker jag inte du borde kunna växla ner med den metoden som du har har.

Nu kanske det är lite försent. Men om vi utgår från att du kör iväg och växlar upp till 3-4 och sen prova växla ner. Får du samma problem då eller det gäller alla nerväxlingar?

Minns tyvärr inte hur det fungerade.
Men just nu står mc på en en mc verkstad.
Dom hade öppnat o kollat den o sagt till honom att där va ett stag i motorn som var av, så förmodligen fick dom byta hela motorn!?
Var själv inte med o lämnade den men ska följa med hämta den o ta reda på vad felet var så ni vänliga som försäkt hjälpa mig får reda på vad felet var =)

//Daniel

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...