Kan en dålig kedja ge ett vinande ljud...

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Igår var ju den första riktigt varma dagen, vilket är trevligt.

När jag körde hem vid 5-draget igår,tyckte jag att jag hade fått ett nytt vinande ljud i hojen. Det låter på alla växlar tror jag, jag måste komma upp i lite fart innan det viner...

Bra olja i motorn, drivpaketet är slitet, men jag hade tänkt att köra det lite till.

Frågan är om en sliten kedja kan ge ifrån sig ett vinande ljud? Eller är det så att det är växellådan eller nåt annat i transmissionen som börjar ge upp?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Slitet drivpaket kan vina. Då i synnerhet från framdrevet.
Du kan ju lätt klura ut varifrån vinandet kommer.
Är det från primärtransmissionen så följer frekvensen alltid motorvarvtalet, kommer vinandet från drevparen i växellådan så beroer freknvensen av vilken växel som ligger i. Kommer vinandet från sekundärtransmissionen (tex ditt drivpaket) så är frekvensen beroende av hojens hastighet.

Prova att smörj kedjan, påverkas missljudet till det tystare av detta så är det ju formodligen drivpaketet som viner.
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Har du tur så är det bara drivpaketet som viner. Har du oflyt så kan det vara ett lager i växellådan/hjulnavet som skurit.

Hör du ljudet direkt fr.o.m. första meterns körning eller dyker det upp efter någon kilometer (när det skurna lagret börjar bli varmt...)?
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Det kommer direkt, så jag tror inte det är hjulnavet. Ska ta en rejäl smörjning av kjedjan...
 

JimboZ

wobbly dobbly
Gick med
30 Mar 2011
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000RR -08
Hur spänd är kedjan? Är den för spänd så kan den börja vina rejält, gjorde min när den var spänd som en fiolsträng. Lät med från framdrevet, tills jag släppte på kedjan...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Har man kört med för spänd kedja så kan lagret på utgående axeln ta stryk och i värsta fall skära ihop. Det ljudet dyker nog dock oftast upp först efter ett par kilometers körning när det börjat bli varmt. Nu finns det förståss olika motorkonstruktioner, och därtill hörande smärtgränser, men att köra med för spänd kedja är aldrig en bra íde.
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Inte för spänd, precis lagom... Börjar med att tvätta av och smörja kedjan
 

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Vinandet försvann efter en rejäl tvätt med lampolja och smörjning av kedjan...
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Lånar lite tråd.
Kan detta vinande ljud uppkomma från en ny kedja som inte ännu är smord?
Jag har förvisso smort den nu men inte varit ut efter det men jag körde några mil med den nya kedjan utan att ha smort den då jag tyckte att kedjan är så infettad från fabrik, så att säga.
Ljudet i mitt fall följer hastigheten.
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Idag körde jag till jobbet och nu tyckte jag inte det ven lika mycket som innan jag smorde kedjan. Drog på lite mer kladd nu när jag kom hem och kedjan var varm.
Noterade även att bakdrevet inte verkar sitta helt rakt, det slår sig en liten aning. Värt att titta på förstås.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top