Kan havsörn slå rådjur?

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
När jag var ute och tog morgonciggen lyfte två havsörnar ifrån åkern pre is utanför huset. Ett gäng skator och kråkor satt där med och kalasade på något. Gick bort och kikade och där låg ett dött och halvt uppätet rådjur.

Men det var bara ätit på på bakre hälften, typ magen och bakbenen. Bog, hals och huvud var intakt (förutom ögonen som vart borta). Försökte se vad det dött av då det verkade vara i gott skick (förutom att det var dött och halvt uppätet då givetvis). Men inga brutna ben, inga bett i strupen.

Åkern ligger vid en grusväg men nästintill noll trafik och kör man här så kör man sakta då den är kass, E18 ligger 2 km bort och dit är det vildstängsel. Det är iof 1 mil till Riala och det ska finnas varg här, men då borde den varit mer uppäten och som sagt var, inga sår i strupen.

Men 2 havsörnar åt ju på den, och på bogen såg jag stora stickhål. Kan örnen ha slagit rådjuret och dödat det med sina klor? Farsinerande djur havsörnar för övrigt, sjukt stora på nära håll!

tkdrille

Guest
De är väl inte helt omöjligt då de är rätt stora. Glador och ormvråk som vi har en del av här kan plocka katter och mindre hundar om de känner för det.
Men sen är de ju inte omöjligt att djuret dött av sjukdom

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Tja, mongolerna jagar ju varg med sina örnar, så varför inte. Men det mäst sannolika är nog att den stupat av något annat och kråkfåglarna lockat dit dom.

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
De är väl inte helt omöjligt då de är rätt stora. Glador och ormvråk som vi har en del av här kan plocka katter och mindre hundar om de känner för det.

Sjukdom är väl inte uteslutet men rådjuren här omkring ser allmänt välgödda och friska ut. Och allmänskicket på denna såg oxå bra ut.

Så dom tar katter säger du. Hm. Tjejen är precis iväg och hämtar en kattunge emot min vilja. Då kanske det får en snabb lösning då med tanke på antalet rovfåglar man ser häromkring :p

Tja, mongolerna jagar ju varg med sina örnar, så varför inte. Men det mäst sannolika är nog att den stupat av något annat och kråkfåglarna lockat dit dom.

Gör dom? Tungt! Då kan inte ett rådjur vara en match.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Mitt svar är lätt JA, stora örnar kan plocka vilda getter från Bergshyllor i de länder där de finns vilda, och Havsörnar är stora. Så lätt slå, säkert även lätta med rådjurskid. Går ju t om storys att de skall ha tagit barn, men tror mest det är vandringssägner..

tkdrille

Guest
Sjukdom är väl inte uteslutet men rådjuren här omkring ser allmänt välgödda och friska ut. Och allmänskicket på denna såg oxå bra ut.

Så dom tar katter säger du. Hm. Tjejen är precis iväg och hämtar en kattunge emot min vilja. Då kanske det får en snabb lösning då med tanke på antalet rovfåglar man ser häromkring :p

Var de då 2 örnar så kan de inte ha varit så stor match och du säger att ögonen var borta så de kan ha varit så att de har tagit ögon först, sedan fällt djuret.
Rovdjur som varg och LO tar halsen först och sen gröper de ur bål och så, rätt råa.

Ja får en rovfågel för sig så tar den mindre 4 benta djur. Har en bekant som inte vågar låta sin lille hund springa ensam i sin trädgård då de har glador som attackerat den.

Örnen har visst ett vingspann på upp till 2,5 meter och väger upp till 7 kilo så de kan nog vara lite kraft i de pjäserna
http://sv.wikipedia.org/wiki/Havsörn

När jag är ute på cykelturer så brukar alltid min kusin som har vit hjälm bli attackerad av en ormvråk =)

tkdrille

Guest
Mitt svar är lätt JA, stora örnar kan plocka vilda getter från Bergshyllor i de länder där de finns vilda, och Havsörnar är stora. Så lätt slå, säkert även lätta med rådjurskid. Går ju t om storys att de skall ha tagit barn, men tror mest det är vandringssägner..

De stämmer säkert att de har skadat barn. Men att de skulle gripa tag i ett barn och flyga iväg känns överdrivet för att då skrämma barnen för att inte springa ute bland de stora fåglarna =)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det kan inte vara ett skadeskjutet rådjur som inte upphittats som vinglat runt och slutligen stupat?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ska nog vara en väldigt hungrig eller en oerfaren Glada om den ska ge sej på en katt. Är en stor risk att katten vänder sej och skadar den

tkdrille

Guest
Ska nog vara en väldigt hungrig eller en oerfaren Glada om den ska ge sej på en katt. Är en stor risk att katten vänder sej och skadar den

Ja men säg en liten katt och en desperat glada. Klorna kan göra stor skada och de kan ha turen att få jackpot när de väl anfaller. De är häftiga djur, brukar få se när de plockar upp möss från marken.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Ja men säg en liten katt och en desperat glada. Klorna kan göra stor skada och de kan ha turen att få jackpot när de väl anfaller. De är häftiga djur, brukar få se när de plockar upp möss från marken.

En glada klapp en av våra katter för några år sen ute på åkern utanför huset.
Den dyk och kom upp med katten i klorna, trodde först inte mina ögon.

Magnifika fåglar det där.
Finns gott om dem här.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Såg en glada och en ormvråk flyga runt i en cirkel och där såg man så mycket större gladan är

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag höll på att få en fiskljuse (heter de så?) i huvudet en gång när jag var ute och klippte vass med en vassbåt. Han blev väl antagligen sur då han säkerligen hade bo i närheten. Det som räddade mig var ett litet solkapell över sitsen på båten för den fan hade säkerligen kapat huvudet på mig med tanke på hur jävla stor han var :näsblod
Antagligen samma fiskljuse såg jag dyka ner mot vattenytan och lyfta med en fetingfisk och det tog bra många meter innan han tog lite höjd.
Helt galet mäktiga fåglar det där, men det är fortfarande en fågel och då är den avskyvärd :mad:

tkdrille

Guest
Blev attackerad av ankor (gräsänder) idag i Perstorp. Fan nu är de inte bara bombare, skottlosningar och småpundare nu är de fanemaj mördarankor också. Jag fick lägga i backen och i all stress förflytta mig innan jag blev omringad av dessa hungriga jägare..

:yoparty

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Omöjligt är det inte men det mest troliga är att rådjuret var sjukt. Kungsörn kan ju ge sig på försvagade ungdjur av både rådjur, ren och hjort men det är väldigt sällsynt.

Det ligger också i deras natur att vilja flytta bytet. Har sett vuxen havsörn slå vitkindade gäss och haft stora problem att komma därifrån. Mer än 5 kilo fixar nog de flesta inte i planflykt.

Har också sett videon med örn som plockar getter från bergshyllor....ok de väger mer men örnen vänder ju nedåt, det är ju knappat planflykt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Med tanke på att samerna vill införa skyddsjakt på kungsörn p.g.a. av att de tar renkalvar så är det inte alls omöjligt att havsörnen kan slå rådjur.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha