Kan jag använda 10w/30 olja när det står att jag ska ha i 10w/40

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jodå, det tror jag nog ska gå bra. Känn efter så att koppling och låda verkar funka bra efter bytet bara. 30 istället för 40 innebär ju att 30-oljan inte blir lika tunn när den är varm (rätta mig om jag har fel), och det borde inte vara direkt kritiskt på en 2T-maskin
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
PacMan skrev:
Jodå, det tror jag nog ska gå bra. Känn efter så att koppling och låda verkar funka bra efter bytet bara. 30 istället för 40 innebär ju att 30-oljan inte blir lika tunn när den är varm (rätta mig om jag har fel), och det borde inte vara direkt kritiskt på en 2T-maskin

Tvärt om. Själv kör jag tjockare olja, 15/50.
 

OH-

Bromskloss
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
WRF1250FGS
PacMan skrev:
Jodå, det tror jag nog ska gå bra. Känn efter så att koppling och låda verkar funka bra efter bytet bara. 30 istället för 40 innebär ju att 30-oljan inte blir lika tunn när den är varm (rätta mig om jag har fel), och det borde inte vara direkt kritiskt på en 2T-maskin

Rättar dig eftersom du har fel. 30-oljan blir tunnare än 40-oljan när den blir varm, det är just det siffrorna betyder.

Å andra sidan har du ju rätt i att det mycket väl kan klara sig i en tvåtaktslåda, en del folk kör ju t o m med ATF i lådan och den är hemskt tunn (men tunnar inte ut speciellt mycket när den blir varm). Men varför chansa, en eller ett par liter 10W-40-olja kostar ju inte skjortan, det behövs ju inte nån dyr sort eftersom den slipper att umgås med varma kolvar osv osv.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top