Kan jag bli en egen suverän stat?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
ni vet hur det är, politiker röstar fram den ena lagen efter den andra som du ibland inte är nöjd med, samtidigt som du känner dig något mer betydlig i samhället än en myra i myrstacken. sen ska eu blanda sig in i leken och diktera fram och tillbaka.

självklart är jag less på att behandlas som en idiot och har dessutom min egen integritet samt individuella utveckling att tänka på; jag är ju den som bäst avgör vad som är bäst för mig.

så...kan jag som individ bli en egen suverän stat med allt det som oftast tillkommer en suverän stat?

tänk om jag vill 'bryta mig ut ur' sverige och världen och förklara mig själv som en självständig nation?

någon som är med mig?

1. Bettskena

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Var ska denna stat placeras? Ja jag vet att jag inte får vara med ändå för att jag är Skåning.:D

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
vaddå var, du är väl rörlig och antagligen inte sängliggande? :confused:

måste en stat förresten vara på en och samma ställe?

Jag tror faktiskt att det är nåt slags krav. Det är ju väldigt praktisk om man t.e.x ska förklara krig mot en stat att veta var den faktisk befinner sig. Får nog kolla med FN eller vem det nu är som erkänner nya stater.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag tror faktiskt att det är nåt slags krav. Det är ju väldigt praktisk om man t.e.x ska förklara krig mot en stat att veta var den faktisk befinner sig. Får nog kolla med FN eller vem det nu är som erkänner nya stater.

1. vem har bestämt det kravet?
2. jag har inte tänkt förklara krig. någonsin.
3. jag erkänner mig själv, det behöver jag ju inte fn till att göra.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Det var ju en engelsman som gjrde en dokumentär om att skapa en egen stat. I princip bildade han en egen stat i sin lägenhet, värvade befolkning på stan och skapade en egen valuta, grundlag, valspråk och flagga.
Sedan var han ju tvungen att utropa sin stat och så långt var det ju inga problem.
Tricket bestod i slutändan att man skall få andra stater att erkänna en nybildade stat om den skall få nåt att säga till om i slutändan.
Typ: svenska staten lär ignorera en om man utropar en stat och fortfarande kräva dig på skatt med mera och lagföra dig som en vanlig svensk medborgare om du begår ett brott enligt svensk lag. Kan man få andra stater att erkänna den nya staten så kan de å andra sidan hota sverige med strafftullar, skriva ilskna brev till statsministern, kalla hem sin ambasadör (och i slutändan hota att invadera sverige) och annat om de fortsätter att kränka din nya stats och dess medborgares rättigheter.
Så, börja först med att ringa runt till lite statsministrar/presidenter i världen och kolla om de backar upp dig.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Det var ju en engelsman som gjrde en dokumentär om att skapa en egen stat. I princip bildade han en egen stat i sin lägenhet, värvade befolkning på stan och skapade en egen valuta, grundlag, valspråk och flagga.
Sedan var han ju tvungen att utropa sin stat och så långt var det ju inga problem.
Tricket bestod i slutändan att man skall få andra stater att erkänna en nybildade stat om den skall få nåt att säga till om i slutändan.
Typ: svenska staten lär ignorera en om man utropar en stat och fortfarande kräva dig på skatt med mera och lagföra dig som en vanlig svensk medborgare om du begår ett brott enligt svensk lag. Kan man få andra stater att erkänna den nya staten så kan de å andra sidan hota sverige med strafftullar, skriva ilskna brev till statsministern, kalla hem sin ambasadör (och i slutändan hota att invadera sverige) och annat om de fortsätter att kränka din nya stats och dess medborgares rättigheter.
Så, börja först med att ringa runt till lite statsministrar/presidenter i världen och kolla om de backar upp dig.

förstår inte problemet; jag har många vänner som skulle erkänna mig som stat och de i sin tur bor i olika länder. det känns som att det egentligen bara är ett par ton pappersmassa att gå igenom som ju ingen orkar med...kanske förutom jag då.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Kanske inte suverän, men bättre än de flesta stater (tusan vilket trist skämt ja fick till, men det får stå kvar som avskräckande dåligt exempel). Bra plats är annars norra Gotland. Där är det rätt tomt på folk och det finns en kul bana att leka på.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
för att förtydliga; jag pratar om mig och min fysiska kropp som ska bli en suverän stat, inte någon plats eller mark jag äger eller vill bosätta mig på.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
http://sv.wikipedia.org/wiki/Suverän_stat
"Stat (av lat. status, ställning, fast ordning) är en uppsättning institutioner som innehar auktoriteten att upprätta reglerna för att regera folket i ett eller flera länder, och som innehar intern eller extern suveränitet över ett givet område."

Det verkar som att ett landområde krävs för att inrätta en stat.

MEN: "Med stat kan även avses en högsta instans i den offentliga förvaltningen, som i "Kungliga hovstaterna", vilket betecknar statschefens administrativa enheter i vissa parlamentariska monarkier."

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
för att förtydliga; jag pratar om mig och min fysiska kropp som ska bli en suverän stat, inte någon plats eller mark jag äger eller vill bosätta mig på.
Vet inte om det finns några prejudikat där. Ett litet dilemma skulle ju kunna vara att du kan anses vara en invasionsstyrka varhelst du går, eftersom du ju opererar i ett annat lands luftrum hela tiden. Om du kan nöja dig med att utropa staten i din bostad, och dina kläder till okränkbart diplomatfordon skulle det kanske kunna gå runt det problemet? Passa dig för att dejta polisflickor då bara, för när kläderna åker av plockar hon dig direCkt.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT

Borde inte vara något problem, en stat är inte begränsad rent geografiskt såvitt jag förstod i ovan nämnda dokumentär.
Som sagt inga problem att bilda en egen stat.
Om syftet är att slippa följa regler och direktiv i den staten man tidigare bodde i så blir det lite problematiskt. Myndigheterna i sverige ser det nog som att om man befinner sig rent fysiskt inom sveriges gränser så skall man åtfölja de lagar som gäller där, oavsett om man anser sig vara medborgare i en nybildad stat eller ej.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Vet inte om det finns några prejudikat där. Ett litet dilemma skulle ju kunna vara att du kan anses vara en invasionsstyrka varhelst du går, eftersom du ju opererar i ett annat lands luftrum hela tiden. Om du kan nöja dig med att utropa staten i din bostad, och dina kläder till okränkbart diplomatfordon skulle det kanske kunna gå runt det problemet? Passa dig för att dejta polisflickor då bara, för när kläderna åker av plockar hon dig direCkt.

å andra sidan skulle jag antagligen inte kunna tas som ett stort militärt hot. men nu gissar jag bara :näsblod

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt

Trist läge om Sverige stryper all export till staten och sätter upp ordentlig gränskontroll :gnissla

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Griffin var före. Och några hundra till.

[YOUTUBE-ID]JUiWdiL472Q[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...