Kan jag köra med racedäck på R6:an?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag är ute efter nya däck till hojen och har kommit fram till att begagnade (rejsade) sådana är en mycket bra affär. Nu har jag dock sett att alla(?) verkar köra med 70 profil fram, och jag har tidigare hört att det kan vara problem med att däcket blir för högt och tar i skärmen. Kan jag köra med dessa däck? Har alla rejsade framdäck 70 profil eller är det bara jag som har sökt för dåligt?

Tacksam för svar!
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Alla kör mig veterligen med 70 profil i supersport, å med standardskärm på en R6 lär det tydligen ta i när man kommer upp i lite fart..

/B
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Men det verkar ju som om "alla" köper beggade däck. Är det bara R6:an som har detta problem? Kom igen nu! Jag vill ju också göra ett klipp...:p
 

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200r Classic
prova! om du får problem är det bara att lägga några brickor vid infästningen. Eller sitter skärmen fast in från sidan på på gaffeln? Och då blir det ju lite svårare...
 

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skarpnäck
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Har samma problem här. Har 120/60 fram och 170/60 bak. Väldigt sällsynta storlekar om man vill köpa begagnade rejsade däck.

Frågan är om 120/70, 180/55 passar på min hojj och huruvida jag kommer offra körbarheten.

Att köpa nya däck är nästan galenskap, typ 3500-4000kr per set, och det är EFTER "kompisrabatten" som man får av alla djävla säljare.

Inte kul. Jag fruktar den dagen då jag byter däck. De som jag har nu är jag väldigt nöjd med, de håller väldigt bra. Har säkert suttit 1000 mil på hojjen redan och har några millimeter kvar och inte är de touringdäck heller. Metzeler Steel Radial ME-Z1 Racing.

Mitt bakdäck är ett 170/60, märkligt nog så finns inte ens det däcket i ME-Z1 listan på Metzelers hemsida. Jag har alltså ett spökdäck. Kanske slutat tillverkas?

/a
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det går finfint att köra med 70- istället för 60-profil. Man kan flytta upp skärmen, men annars rättar det till sig med tiden...

Vad gäller 180 istället för 170 bak, så lär man inte märka nån akut skillnad heller. I allra värsta fall kan du inte "köra däcket ända ut", vilket är skadligt för poserpoängen.
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
aha!

Mattias skrev:
Det går finfint att köra med 70- istället för 60-profil. Man kan flytta upp skärmen, men annars rättar det till sig med tiden...

Vad gäller 180 istället för 170 bak, så lär man inte märka nån akut skillnad heller. I allra värsta fall kan du inte "köra däcket ända ut", vilket är skadligt för poserpoängen.

Här har vi nåt som har "rättat till sig"! :crash
 

Bifogat

  • krullad.jpg
    krullad.jpg
    28.4 KB · Visningar: 265

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Jag kör på 70-profil på min R6:a, höjde min skärm. Gör du inte det kommer det att låta och kännas när däcket tar med sig grus upp som sen får manglas mellan innersidan av skärmen och däcket...inget kul.
Alternativt om du inte vill "justera" hålen på din originalskärm är att köpa en glasfiberframskärm, dvs "kraschkåpe-framskärm", de har lite högre frigång från början för att underlätta för 70-profil.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
aLcATRAZ skrev:
Har samma problem här. Har 120/60 fram och 170/60 bak. Väldigt sällsynta storlekar om man vill köpa begagnade rejsade däck.

Frågan är om 120/70, 180/55 passar på min hojj och huruvida jag kommer offra körbarheten.

Att köpa nya däck är nästan galenskap, typ 3500-4000kr per set, och det är EFTER "kompisrabatten" som man får av alla djävla säljare.

Inte kul. Jag fruktar den dagen då jag byter däck. De som jag har nu är jag väldigt nöjd med, de håller väldigt bra. Har säkert suttit 1000 mil på hojjen redan och har några millimeter kvar och inte är de touringdäck heller. Metzeler Steel Radial ME-Z1 Racing.

Mitt bakdäck är ett 170/60, märkligt nog så finns inte ens det däcket i ME-Z1 listan på Metzelers hemsida. Jag har alltså ett spökdäck. Kanske slutat tillverkas?

/a

Funkar bra på min med beg rejsdäck (120/70 och 180/55), men det skrapar lite i framskärmen när man kör på grus som Marcus sa. Inte så mycket som i "Tob"- fall, men man "hör" när man kör över grus på vägen.

Körbarheten känns bättre med rejsdäcken men det kan ju bero på att de har en spetsigare profil än mina förra.
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
Grus!?

Magnus skrev:
Funkar bra på min med beg rejsdäck (120/70 och 180/55), men det skrapar lite i framskärmen när man kör på grus som Marcus sa. Inte så mycket som i "Tob"- fall, men man "hör" när man kör över grus på vägen.

Körbarheten känns bättre med rejsdäcken men det kan ju bero på att de har en spetsigare profil än mina förra.

Det där har inget med grus att göra! Det är m/sek! :rock
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Tackar för alla svaren. Jag är lite klokare nu i alla fall. Behöver man göra något större ingrepp för att höja skärmen eller är det bara brickor, som någon påpekade? Känns inte så kul att behöva borra i skärmen...

P.S. Kan inte kolla det själv eftersom jag inte är hemma för tillfället.
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Skärmen är skruvad från sidan, så du behöver göra nåt åt de fyra hålen, dvs "flytta" dem några mm längre ner för att skärmen skall hamna högre upp. Detta görs väl enklast genom att du tar bort gummibussningarna som sitter i hålen, filar ner hålen några mm neråt, tillbaka med bussningarna och skruva på igen.
Du måste alltså "göra ingrepp" i skärmen för att höja den...alternativet är att fixa en annan skärm eller strunta i det helt, jag skulle iaf inte rekommendera det senare. Man vill ju känna sig säker på att hjulet kan rotera fritt när man ligger i 200+...
 

tob

Just nu på vägarna!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia RSV Mille R -01, KTM exc 450 -08
hehe

[ Man vill ju känna sig säker på att hjulet kan rotera fritt när man ligger i 200+... [/B][/QUOTE]

ÄHH! SÅ länge det är framänden och inte bakänden på skärmen som hugger så löser det sig! :squid
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top