Kan man få reda på om en viss person sitter i fängelse?

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Kan man få reda på ifall en viss person sitter inne? Eller faller det under någon sorts sekretess? Kontaktar man kriminalvården, eller är det någon som har pejl på detta?

Gällande kriminalvården så har jag iaf läst att det är sekretessbelagt vem som sitter/om en person sitter och om personer har suttit.

Men om man går till Tingsrätten kan de lämna ut domar.
Ingen aning vad som krävs dock. Person nr. eller så...

Gällande kriminalvården så har jag iaf läst att det är sekretessbelagt vem som sitter/om en person sitter och om personer har suttit.

Men om man går till Tingsrätten kan de lämna ut domar.
Ingen aning vad som krävs dock. Person nr. eller så...

Kanske vore en idé. Tack för svaret..

Haha gamla som försvunnit från jordens yta. Och underförstått från vice chefsåklagare i Malmö så sitter han inne.
Måste få han att skriva under min delgivning ;) hehe. Lägenheten ska säljas! Weehue..

Kolla på kriminalvårdens hemsida. Annars kan jag ta reda på hur du lättast tar reda på om han sitter inne imorrn.

Dmen är offentlig handling så du kan se om han är dömd till fängelse. När, var, hur han avtjänar straffet är dock inte offentligt. Men du kan skicka brev till honom REK med c/o kriminalvården

Jobbar som plit. Som privatperson kan det vara svårt men eftersom det gäller en stämning bör det inte vara helt omöjligt.
OT: En sak jag alltid undrat men få verkar tala högt om: Det finns ju alltid knark inne på anstalterna, trots att det inte skall finnas det. Är det ni plitar som smugglar in merparten?

OT: En sak jag alltid undrat men få verkar tala högt om: Det finns ju alltid knark inne på anstalterna, trots att det inte skall finnas det. Är det ni plitar som smugglar in merparten?

Jag kan bara svara för mig själv och de kollegor jag jobbar med: Nej.
Det förekommer säkert, men det mesta kommer in via besök eller brev/paket. Det är så smä mängder att det är väldigt svårt att hitta vid visitation utan hund, och det är inte alltid den är i närheten.
Visst finns det säkert kriminalvårdare som drygar ut sin inkomst med att ta in både narkotika, telefoner och annat till de intagna men det är sällsynt. När Tony Olsson rymde 2004 var det t.ex en kriminalvårdare som smugglat in en pistol till honom. Detta ledde till allmän inpasseringskontroll på de tyngre anstalterna och säkerhetshäktena där även personalen skall vara "pipfria" innan de släpps in.

Edit: Ni får gärna fråga på om saker om Kriminalvården ni är nyfikna på. Jag svarar så gott jag kan. Jobbar på häkte så jag vet inte så mycket om anstalter och frivård, men en del.

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...