kan man köra bana med 4-1 system?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag är fruktansvärt sugen på att köra lite bana i år med min gammelgixxer. på den sitter det ett 4-1 system. finns det en chans överhuvudtaget att man kan få ett sånt godkänt för bankörning.
har för mig att jag läst att man får låta 95 db på en flyby. känns som att jag skulle pressa minst 115 db på en flyby.

jag tycker att det skulle va lite jobbigt att behöva byta system bara för att köra lite bana. sen går den inte alls lika bra med orginalsystem tycker jag. jag tror att det är rätt rejäl skillnad på motståndet i mina olika system och förgasarna är väl inställda för typ inget motstånd alls.

jag skulle verkligen vilja ha 4-1 på också vid bankörning för att få njuta av ljudet. med orginal känns det som att man tourar fastän att man smiskar fullt.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
bmwjohan skrev:
jag är fruktansvärt sugen på att köra lite bana i år med min gammelgixxer. på den sitter det ett 4-1 system. finns det en chans överhuvudtaget att man kan få ett sånt godkänt för bankörning.
har för mig att jag läst att man får låta 95 db på en flyby. känns som att jag skulle pressa minst 115 db på en flyby.

jag tycker att det skulle va lite jobbigt att behöva byta system bara för att köra lite bana. sen går den inte alls lika bra med orginalsystem tycker jag. jag tror att det är rätt rejäl skillnad på motståndet i mina olika system och förgasarna är väl inställda för typ inget motstånd alls.

jag skulle verkligen vilja ha 4-1 på också vid bankörning för att få njuta av ljudet. med orginal känns det som att man tourar fastän att man smiskar fullt.

Inga problem. Bara säg till funktionärerna att du vill "njuta av ljudet" så är saken biff. :D
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Nyteknik skrev:
Inga problem. Bara säg till funktionärerna att du vill "njuta av ljudet" så är saken biff. :D

funktionärerna får ju också njuta, så då vinner alla på det :banana
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
bmwjohan skrev:
jag är fruktansvärt sugen på att köra lite bana i år med min gammelgixxer. på den sitter det ett 4-1 system. finns det en chans överhuvudtaget att man kan få ett sånt godkänt för bankörning.
har för mig att jag läst att man får låta 95 db på en flyby. känns som att jag skulle pressa minst 115 db på en flyby.

jag tycker att det skulle va lite jobbigt att behöva byta system bara för att köra lite bana. sen går den inte alls lika bra med orginalsystem tycker jag. jag tror att det är rätt rejäl skillnad på motståndet i mina olika system och förgasarna är väl inställda för typ inget motstånd alls.

jag skulle verkligen vilja ha 4-1 på också vid bankörning för att få njuta av ljudet. med orginal känns det som att man tourar fastän att man smiskar fullt.

Nej, det finns ingen chans att får det godkänt.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chris Ash skrev:
Nej, det finns ingen chans att får det godkänt.
Mitt BOS helsystem på kawwan låter 92 decibel, uppmätt & godkänt på BE.

Men det är iof ovanligt tyst, mitt V&H är nog ett gränsfall, men med lite kryss och nypackad så kanske...
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Stämmer det att man har dispens på vissa tävlingar och kan överskrida 95db, typ Veidec?
Hur tuffa kommer man att vara? På Gelleråsen har det aldrig hittills varit ngn koll på allmänhetens åkning tex, är det slut med det nu?
Hur har det varit på tävlingarna på dom olika banorna?
Är det ngn som vet hur mkt ett RaceAcra/hel/titan låter?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gixxer 1000 skrev:
Stämmer det att man har dispens på vissa tävlingar och kan överskrida 95db, typ Veidec?
Hur tuffa kommer man att vara? På Gelleråsen har det aldrig hittills varit ngn koll på allmänhetens åkning tex, är det slut med det nu?
Hur har det varit på tävlingarna på dom olika banorna?
Är det ngn som vet hur mkt ett RaceAcra/hel/titan låter?

Det varierar mellan banorna och vilken arrangör det är. Bike Events kommer enbart godkänna orginalburkar enligt dera hemsida. Det ligger i allas intresse att hålla ner ljudnivån även om det kanske är tråkigt så är det roligare än att inte få köra på bana öht.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Gixxer 1000 skrev:
Stämmer det att man har dispens på vissa tävlingar och kan överskrida 95db, typ Veidec?
Ja, det stämmer. Banorna har dispens från bullerkraven ett visst antal dagar per år. Det är dessa dagar som utnyttjas till tävlingar.

Alla andra dagar är det originalburk som gäller.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gixxer 1000 skrev:
Hur gör ni som tävlar när ni tränar då? Byter ni avgassystem??

Orginalljuddämpare som man sätter på helsystemet om man har sådant. Dessutom är det så att många bandagsarrangörer har hårda regler eftersom det är enklare att hålla efter en "orginalljuddämparregel" än att hålla på och mäta. Då vet alla redan innan vad som gäller.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Gixxer 1000 skrev:
Hur gör ni som tävlar när ni tränar då? Byter ni avgassystem??

Ja, eller så stannar vi hemma.

Det finns inget självklart svar. Allt beror på bana och arrangör .

OCH det varierar.

Så enkelt är det.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Gixxer 1000 skrev:
Hur gör ni som tävlar när ni tränar då? Byter ni avgassystem??
Fel av mig. Det finns fler bullerdagar än tävlingsdagarna.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Är det ngn förändring i år som gjort att kraven blivit tuffare eller är det så att dessa bullerdagar blivit färre än tidigare??
Jag har fått en släng av "altzheimer light" och minns inte riktigt.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Gixxer 1000 skrev:
Är det ngn förändring i år som gjort att kraven blivit tuffare eller är det så att dessa bullerdagar blivit färre än tidigare??
Jag har fått en släng av "altzheimer light" och minns inte riktigt.

Vissa banor har slarvat med reglerna förr och får nu skärpa sig, andra inte och ibland inte alls.

Att som gatåkare åka iväg på banåkning med slipon monterat är korkat.
Att som tävlingsförare åka på träning utan att ha kollat upp bullret för den aktuella dagen och garderat sig mot evventuella problem är korkat.

Du kan fråga hur mycket du vill - du kan inte få ett svar som gäller hela sommaren. Det måste kollas inför varje enskild körning om du inte nöjer dig med orginalburk.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Gixxer 1000 skrev:

Hann läsa ditt svar :hihi

Det är så rörigt. Det går inte att bringa klarhet. Du behöver med licens i handen ha möjlighet att gardera dig mot högre bullerkrav på vissa banor.

Vissa banor kan gå bra ändå men det går inte att säga vilken. Kanske....möjligtvis.

Vi vet inte nu vilka som har högre krav på sig i sommar, det märker man.
 
Last edited:

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Chrille skrev:
Vissa banor har slarvat med reglerna förr och får nu skärpa sig, andra inte och ibland inte alls.

"ANDRA INTE OCH IBLAND INTE ALLS" ?????

Att som gatåkare åka iväg på banåkning med slipon monterat är korkat.
Att som tävlingsförare åka på träning utan att ha kollat upp bullret för den aktuella dagen och garderat sig mot evventuella problem är korkat.

GATÅKARE-OK TÄVLINGSFÖRARE- I STORT SETT ALLA KÖR ej ORIGINAL?
OM DU MENAR KOLLAT UPP DVS RINGA SÅ BLIR VÄL SVARET 95db FÖRMODAR JAG, FÖR ATT GARDERA SIG?

Du kan fråga hur mycket du vill - du kan inte få ett svar som gäller hela sommaren. Det måste kollas inför varje enskild körning om du inte nöjer dig med orginalburk.

URSÄKTA MIN ENVISA NYFIKENHET JAG FÖRSÖKER BARA ATT BRINGA KLARHET I OM DET BLIVIT NÅGRA FÖRÄNDRINGAR TILL I ÅR, OCH MED EN LICENS SNART SÅ ÄR FÖRUTSÄTTNINGARNA NGT FÖRÄNDRADE FÖR MIG I ÅR.

PS. Jag skriker inte för att det är stora bokstäver, utan försöker bara göra det lättläst eftersom jag inte fick färgerna att funka. ds
 
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top