Kan man olja in ett fuktigt ställ?

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Har precis tvättat av mitt ställ efter en 25 mils tur mellan Örje och magnor (Björkelangen) i totalt ösregn och mitt skinnställ såg ju ut efter det med :näsblod

Hursomhelst tvättade jag av det i ljummet vatten med en gnutta tvättmedel i och sedan sköljde jag av det med kalltvatten, torkade av det värsta med handduk och nu undrar jag om jag kan olja in stället medans det fortfarande är lite fuktigt? Skall jag kanske vänta tills det är helt torrt?

MVH

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Det är snarast en fördel om du smörjer medan det är fuktigt, så passa på innan det torkar.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det förstod jag inte......... redan fullt med vatten! Kan du förklara? Toyman.

alla gånger som jag smort in ett fuktigt ställ har det dragit åt sig fettet klart bättre än på hösten när det ska hängas in för förvarning,
då kan det ju hänga veckovis utan att det dragit åt sig utan den tunna hinnan är kvar utanpå.
:confused:badar du med stället på är nog impregneringen bortkastad ,så jäkla mättat blir det inte , kört i intensivt regn 10-11 dar på vestlandet en semester och inte ens då var stället mättat

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
*såld*
Jag tror det beror på att fettet ersätter fukten, m a o fukten drar in fettet när det dunstar/torkar.

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Nu har jag smort in det ordentligt, hoppas det blir bra! andra gången jag smörjer det på tre veckor så det blir nog mjukt och fint, använder biltemas läderolja, kanonbra!

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
R1
Jag skulle inte tvättat nåt läder med tvättmedel...
Tvätta alltid med läderrengöring. Det finns en mild och en strong effect rengöring som leather master säljer. Sen skulle jag väntat tills lädret torkat och sen smörjt in med läder impregnering. Jag föredrar Kiwi's impregnering.

OBS! Förvirra inte läderimpregnering med olja för det är två olika saker. Leathermaster har även en Degreaser (avfetting) för oljefläckar på läder. KANON:tummenupp

Vill man köra en snik variant av rengöringen kan jag rekomendera vatten med såpa. Men inget starare än så...

Edit: Kan även nämna att det är knappt nåt impregnering som tränger in i skinnställen som finns. Det används mycket spaltläder och läder som är väldigt mycket slipat och hårt färgat. Finare läder som inte har sk. "porer" används till annat, typ möbler...

Last edited:

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Tog vad jag hade hemma just idag, blndade det dock väldigt milt! skall köpa rengöring så fort jag snubblar över något!

Hur fungerar impregneringen du nämner? mjukar den upp också, för det gör ju oljan mkt bra!

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tog vad jag hade hemma just idag, blndade det dock väldigt milt! skall köpa rengöring så fort jag snubblar över något!

Hur fungerar impregneringen du nämner? mjukar den upp också, för det gör ju oljan mkt bra!

ja leathermaster mjukar upp brukar finnas i möbelaffärer ,används till skinnsoffor och liknande.
påminner om dainese egen läderimpregnering

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...