Kan man verkligen köpa en ZX12-R?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ska köpa mig en ny hoj och har en budget på max 50 000:-. Skulle kunna tänka mig en GSX-R 1000 eller R1 -01, tanken är väll att bygga fighter av hojen under vintern.

Men tycker att alla hojar jag hittar antingen är för gamla (vill ej ha äldre än -00) eller har gått för långt (vill inte ha en R1 som misshandlats i över 3000 mil.)

Jag vet att jag är kräsen :rolleyes:


Har upptäckt att det går att få en ZX12-R som gått runt 2000 mil för drygt 50 000:-. Finns dock ingen i närheten av där jag bor så jag kan inte provköra nån.

Känns ju lite trist att dra iväg 40 mil för att upptäcka att man tycker hojen känns som en buss att köra.... Så det skulle va intressant att höra vad ni tycker om den. Har läst alla tester på nätet samt sökt igenom en massa forum. Men har fortfarande inte lyckats få en bild av hur den är att köra, står olika överallt ju!

Den väger 213kg torr så den är ju inte EXTREMT tung iaf, plockar man sedan bort lyse och kåpor så lär man ju kunna banta ner den till runt 200kg. Ett helsystem gör säkert också susen.

Nån som har provat att dreva ner en ZX12R? Utan kåpor är ju en toppfart på över 300km/h ganska ointressant, skulle hellre har ett jävla drag upp till 240-250km/h.

Hur är den att slanga med? Kan tänka mig att den kanske är känslig för sidovindar, borde ju dock bli bättre utan kåpor..

Nån som testat att höjen hojen i bak och kanske sänkt den lite i fram för att få den mer snabbstyrd? Antar att det blir stor skillnad om man sätter dit ett 190 däck bak istället för orginal som är 200?

Nån som ställt ventilerna själv på en ZX12R? Är det något man klarar på en helg tillsammans med en polare och en back öl?
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
MackeNo1 skrev:
2461284 Ska köpa mig en ny hoj och har en budget på max 50 000:-. Skulle kunna tänka mig en GSX-R 1000 eller R1 -01, tanken är väll att bygga fighter av hojen under vintern.

Men tycker att alla hojar jag hittar antingen är för gamla (vill ej ha äldre än -00) eller har gått för långt (vill inte ha en R1 som misshandlats i över 3000 mil.)

Jag vet att jag är kräsen :rolleyes:


Har upptäckt att det går att få en ZX12-R som gått runt 2000 mil för drygt 50 000:-. Finns dock ingen i närheten av där jag bor så jag kan inte provköra nån.

Känns ju lite trist att dra iväg 40 mil för att upptäcka att man tycker hojen känns som en buss att köra.... Så det skulle va intressant att höra vad ni tycker om den. Har läst alla tester på nätet samt sökt igenom en massa forum. Men har fortfarande inte lyckats få en bild av hur den är att köra, står olika överallt ju!

Den väger 213kg torr så den är ju inte EXTREMT tung iaf, plockar man sedan bort lyse och kåpor så lär man ju kunna banta ner den till runt 200kg. Ett helsystem gör säkert också susen.

Nån som har provat att dreva ner en ZX12R? Utan kåpor är ju en toppfart på över 300km/h ganska ointressant, skulle hellre har ett jävla drag upp till 240-250km/h.

Hur är den att slanga med? Kan tänka mig att den kanske är känslig för sidovindar, borde ju dock bli bättre utan kåpor..

Nån som testat att höjen hojen i bak och kanske sänkt den lite i fram för att få den mer snabbstyrd? Antar att det blir stor skillnad om man sätter dit ett 190 däck bak istället för orginal som är 200?

Nån som ställt ventilerna själv på en ZX12R? Är det något man klarar på en helg tillsammans med en polare och en back öl?


Ramen går över motorn så det är jävligt trångt att ställa ventilerna. Men men :)
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Kolla in på ninjaclubsweden.com

Han som har det forumet (toca) hade en ZX12R-fighter förrut och den var enligt uppgift jävligt ball! :)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Mr. Me skrev:
2461432 "Kan man verkligen köpa en ZX12-R? "


Nej

Hmmm, det va det jag misstänkte..... Men jag ska höra efter med toca också tror jag.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Lite närmare: http://www.blocket.se/vi/9216332.htm?ca=16_s

MackeNo1 skrev:
2461284 Ska köpa mig en ny hoj och har en budget på max 50 000:-. Skulle kunna tänka mig en GSX-R 1000 eller R1 -01, tanken är väll att bygga fighter av hojen under vintern.

Men tycker att alla hojar jag hittar antingen är för gamla (vill ej ha äldre än -00) eller har gått för långt (vill inte ha en R1 som misshandlats i över 3000 mil.)

Jag vet att jag är kräsen :rolleyes:


Har upptäckt att det går att få en ZX12-R som gått runt 2000 mil för drygt 50 000:-. Finns dock ingen i närheten av där jag bor så jag kan inte provköra nån.

Känns ju lite trist att dra iväg 40 mil för att upptäcka att man tycker hojen känns som en buss att köra.... Så det skulle va intressant att höra vad ni tycker om den. Har läst alla tester på nätet samt sökt igenom en massa forum. Men har fortfarande inte lyckats få en bild av hur den är att köra, står olika överallt ju!

Den väger 213kg torr så den är ju inte EXTREMT tung iaf, plockar man sedan bort lyse och kåpor så lär man ju kunna banta ner den till runt 200kg. Ett helsystem gör säkert också susen.

Nån som har provat att dreva ner en ZX12R? Utan kåpor är ju en toppfart på över 300km/h ganska ointressant, skulle hellre har ett jävla drag upp till 240-250km/h.

Hur är den att slanga med? Kan tänka mig att den kanske är känslig för sidovindar, borde ju dock bli bättre utan kåpor..

Nån som testat att höjen hojen i bak och kanske sänkt den lite i fram för att få den mer snabbstyrd? Antar att det blir stor skillnad om man sätter dit ett 190 däck bak istället för orginal som är 200?

Nån som ställt ventilerna själv på en ZX12R? Är det något man klarar på en helg tillsammans med en polare och en back öl?
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
en R1 som misshandlats i över 3000 mil?. Du är lustig du. Tror faktiskt inte en R1 som e körd 3000 är så sjukt misshandlad som en hoj som har felinställd mätare på 1200 mil och enbart e körd på bana och bakhjul. Detta med mil är pinsamt
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
MackeNo1 skrev:
2461284 Ska köpa mig en ny hoj och har en budget på max 50 000:-. Skulle kunna tänka mig en GSX-R 1000 eller R1 -01, tanken är väll att bygga fighter av hojen under vintern.

Men tycker att alla hojar jag hittar antingen är för gamla (vill ej ha äldre än -00) eller har gått för långt (vill inte ha en R1 som misshandlats i över 3000 mil.)

Jag vet att jag är kräsen :rolleyes:


Har upptäckt att det går att få en ZX12-R som gått runt 2000 mil för drygt 50 000:-. Finns dock ingen i närheten av där jag bor så jag kan inte provköra nån.

Känns ju lite trist att dra iväg 40 mil för att upptäcka att man tycker hojen känns som en buss att köra.... Så det skulle va intressant att höra vad ni tycker om den. Har läst alla tester på nätet samt sökt igenom en massa forum. Men har fortfarande inte lyckats få en bild av hur den är att köra, står olika överallt ju!

Den väger 213kg torr så den är ju inte EXTREMT tung iaf, plockar man sedan bort lyse och kåpor så lär man ju kunna banta ner den till runt 200kg. Ett helsystem gör säkert också susen.

Nån som har provat att dreva ner en ZX12R? Utan kåpor är ju en toppfart på över 300km/h ganska ointressant, skulle hellre har ett jävla drag upp till 240-250km/h.

Hur är den att slanga med? Kan tänka mig att den kanske är känslig för sidovindar, borde ju dock bli bättre utan kåpor..

Nån som testat att höjen hojen i bak och kanske sänkt den lite i fram för att få den mer snabbstyrd? Antar att det blir stor skillnad om man sätter dit ett 190 däck bak istället för orginal som är 200?

Nån som ställt ventilerna själv på en ZX12R? Är det något man klarar på en helg tillsammans med en polare och en back öl?

ZX12R ser riktigt sportig ut men det är den inte, det är en touringhoj, Hayabusan är en riktig bansmiskare i jämförelse.

Har däremot sett några fajterbyggen på ZX12R & de såg riktigt bra ut men vägegenskaperna var nog fortfarande desamma.

Så kan man köpa en ZX12R ? Kan bara du bestämma utifrån hur du vill köra med den osv,
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
MackeNo1 skrev:
2461284 Har upptäckt att det går att få en ZX12-R som gått runt 2000 mil för drygt 50 000:-. Finns dock ingen i närheten av där jag bor så jag kan inte provköra nån.
Vad snackar du om? :va

Sökte på *ZX12* på Blocket och hittade 5 stycken i hyfsad närhet, t.o.m. Uppsala.

Du måste ju inte provsitta/köra just den hoj du tänkte köpa, körställningen är ju samma oavsett prisskillnad på annonsen.

Åk till nån av de två handlarna som har såna t.ex. så slipper du fråga andra om vad dom tror du kommer tycka. :)

Lycka till förresten.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Ska du bygga fighter så hade nog inte jag köpt en zx-12!
Har haft en gsxr 1000 -02 fighter och den är både snygg och smidig att köra i det utförandet. Effekten räcker gott och väl till.
Nu den senaste tiden har jag spanat i Tyskland efter kraschade objekt(gsxr 1000) att bygga fighter på. Nu i veckan hittade jag en hel och komplett gsxr 1000 -02 blå/svart som låg ute på ebay.de. Högsta budet låg på 3500 euro. Jag väntade till det var ca 30 sek kvar på auktionen och slängde in ett bud.
Fick den för 4210 euro vilket motsvarar ca 39200 kr. Inte fel!!!
Som plus i kanten är att den tysken som sålde den ska upp till Sverige nästa vecka. Han ville knappt ha extra betalt för det så jag får ge 4250 euro för hojen plus leverans. Sen måste jag åka och hämta den 16 mil hemifrån. Så totalt kommer den kosta mig 40000 spänn. Man kan göra klipp på nätet...
Nu blir det en streetfighter också:yoparty .
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
vbg_snake skrev:
2461571 Tror faktiskt inte en R1 som e körd 3000 är så sjukt misshandlad som en hoj som har felinställd mätare på 1200 mil och enbart e körd på bana och bakhjul. Detta med mil är pinsamt

Att en del tror att bankörning är något av det värsta man kan utsätta en hoj för, DET är pinsamt. :rolleyes:
 

Tmannen

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2007, BMW K1200R Sport
zx12r

Finns några killar från Enland som visar vad cykeln går för så om du leter efter detta filmklipp så kan du bilda dig en uppfattning =)
Kör inte som dom bara =)

Fastbikes Mach3
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Banane skrev:

Jepp, ringde till han tidigare idag. Men då va det en spekulant på väg dit. Nu är den borta från blocket...

vbg_snake skrev:
en R1 som misshandlats i över 3000 mil?. Du är lustig du. Tror faktiskt inte en R1 som e körd 3000 är så sjukt misshandlad som en hoj som har felinställd mätare på 1200 mil och enbart e körd på bana och bakhjul. Detta med mil är pinsamt

Jo, ligger nog mycket i vad du säger. Men JAG vill fortfarande inte ha en 1000cc sporthoj som rullat över 3000 mil med kanske 4-5 olika ägare. Ok om det är nån medelålders eller äldre som har haft den, men i regel så är det inte det.

PerWe skrev:
ZX12R ser riktigt sportig ut men det är den inte, det är en touringhoj, Hayabusan är en riktig bansmiskare i jämförelse.

Har däremot sett några fajterbyggen på ZX12R & de såg riktigt bra ut men vägegenskaperna var nog fortfarande desamma.

Så kan man köpa en ZX12R ? Kan bara du bestämma utifrån hur du vill köra med den osv

Ok, det lät ju inte så kul iofs... Vilken årsmodell av ZX12-R är det du har kört? Har hört att den blev bättre efter modelluppdateringen -02, men dom kostar ju mer också.

Bor i stan nu men kommer snart att flytta ut till eget hus på "landet". Så det kommer mest att bli landsvägskörning, bakhjulskörning och förhoppningsvis nån tripp till norge.
 

Holmlund

٩(●̮̮̃•̃
Gick med
1 Aug 2006
Ort
Linköping/Oravais
Hoj
*S Å L D*
"Kan man köpa en ZX12-R? "
Om man vill så kan man väl, men det skulle iaf inte jag göra:)
 
Last edited:

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Johise511 skrev:
2461901 "Kan man köpa en ZX12-R? "
Om man vill så kan man väl, men det skulle iaf inte jag göra:)

Nej det är ju ett plus om man har behörighet att få köra den!
 

PerWe

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
Hojlös, vad ska man ha nu? om man ska ha ngt igen?
MackeNo1 skrev:
2461880

Ok, det lät ju inte så kul iofs... Vilken årsmodell av ZX12-R är det du har kört? Har hört att den blev bättre efter modelluppdateringen -02, men dom kostar ju mer också.

Bor i stan nu men kommer snart att flytta ut till eget hus på "landet". Så det kommer mest att bli landsvägskörning, bakhjulskörning och förhoppningsvis nån tripp till norge.

Jag kört -00 & -01 & ja det stämmer att mkt uppdaterades -02 men jag har inte kört ngn 02:a eller nyare.

ZX12R är främst en raktframraket med en grymstark motor.
Men med lite modifieringar kanske den går att väcka dess svängvilja till liv. & självklart går det att svänga med den men man måste bara jobba lite hårdare.
Att slanga med hojen skall väl inte vara ngt problem med den effekten.

ZX12R är riktigt snygg tycker jag men dess vägegenskaper passar inte riktigt mitt tycke.

Du måste själv provköra några/ngn & bilda dig en egen uppfattning för här på SH kommer du få en härlig blandning utav ris & ros om modellen.
 

Lancer

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z1000-14
Hallå!
Självklart kan du köpa en 12a. Tror nog att när du provkört den vill du inte ha en Busa eller R1a.
 

Zet@

Jo...
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Bulle
Håller med PerWe i hans inlägg, kan tilläga att den är enkel att slanga med, och att ventilerna är nog inget jag skulle ge mig in på.... Men som sagt provkör en och känn efter
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Självklart ska du köpa en ZX12!

Är själv nybliven ägare till en 12:a och är mycket nöjd!

Rent prestanda mässigt är den riktigt grym, min Marklund vässade Fireblade kändes som en moped om man jämför och den gick ändå riktigt bra!:yoparty

Fartblindheten är total men tror att bilen framför kör 40-50 men när man tittar på mätaren kör man 90-100! Härligt man lite farligt:)

Man sitter riktigt bra och bromsarna bettar fint.

Jag tycker inte att den är så stor och klumpig, en nyare liters hoj är självklart smidigare men tittar man på t.ex lillebror ZX9R så är skilnaden minimal om man inte kör seriöst på bana. Att Hayabusan ska vara smidigare tycker jag är skitsnack, vore bättre om folk testade själva istället för att citera Bike...

Jag tycker att den känns väldigt gedigen och välbyggd.

Nackdelarna är att den är lite klumpig i stan, men vilken sporthoj är inte det?

Insprutningen är också lite ryckig vi gaspådrag vilket kan vara lite jobbigt, men så var ju de tidiga insprutningarna.

Servicen är dyr om man inte skruvar själv men vintern är ju lång...
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
för att ställa ventilerna måste man sänka ner motorn. det är max 2 cm mellan ventilkåpan och ramen. om man är några st och har lite öl så fixa det sej nog ;):)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top