kan någon förklara det här med KW

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Douge skrev:
alla snackar om 11 KW jag har 16 din står det i mina papper
Förmodligen ganska gamla papper... 16 din-hästar är vad din hoj har vid koppligen, så om du vill ha den som lätt mc måste du regga om den.

EDIT: Tro inte att din hoj bara har 16 "vanliga" hästar, din-hästarna är bättre, så om den har 16 din-hk, så har den några till "vanliga".
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
kw är som det låter tusen watt
736 w = 1 hk
1hk * 1.36 = 1 kw

11kw *1.36= ca 15 hk

11 kw är det som är lagligt att köra A1 på eller 15 hk om man nu vill säga så:)

Låt os anta det står för 16hk och dom avrundat ditt hk antal lite fel så den är laglig :hihi
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
whitesnake skrev:
DIN e väl vad man har på bakhjulet?, så det e lite minder än vanliga som e på vavaxlen


Man brukar räkna med att 14% går bort från veven till bakhjulet

om det är vad du har på bakhjulet så har du 16*1.14=18.24hk på veven det är väll där det max får vara 15 hk för A1
 

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Avliden
Hoj
GSX-R1000 K4
DIN hk (europeisk standard) mäts på vevaxeln precis som SAE Net (US standard) och med fullt fungerande motor komplett med generator, vattenpump, avgasrening osv det som skiljer är omgivande faktorer som luft temp osv.
1 DIN hk är ~0,986 SAE Net så skillnaden är väldigt liten 150 DIN är ~148 SAE.
Före 1972 använde USA SAE Gross och den mättes utan yttre förbrukare som exempelvis generator 1 SAE Gross motsvarar ungefär 0,8 SAE Net

Edit: Skriver fortare än hjärnan hinner med just nu. :trött
 
Last edited:

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
whitesnake skrev:
DIN e väl vad man har på bakhjulet?, så det e lite minder än vanliga som e på vavaxlen

Nä, DIN är bara en norm, ett mått på effekt. Finns ju hundratals så tyskarna tyckte att dom behövde en som kunde användas gemensamt.

RS "Alex" skrev:
Man brukar räkna med att 14% går bort från veven till bakhjulet

om det är vad du har på bakhjulet så har du 16*1.14=18.24hk på veven det är väll där det max får vara 15 hk för A1

Är du säker på det? Låter konstigt, för det är ju vad man har på hjulet som är det vesäntliga. Tänk om nån har 15 hk på veven, och har enorma förluster i transmissionen så han har 1 hk kvar. Låter inte logiskt att han blir tvungen att köra med det.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
TheDiversion skrev:
Nä, DIN är bara en norm, ett mått på effekt. Finns ju hundratals så tyskarna tyckte att dom behövde en som kunde användas gemensamt.



Är du säker på det? Låter konstigt, för det är ju vad man har på hjulet som är det vesäntliga. Tänk om nån har 15 hk på veven, och har enorma förluster i transmissionen så han har 1 hk kvar. Låter inte logiskt att han blir tvungen att köra med det.

Men allt är inte som det borde i sverige :hihi

jag tror det är på veven man menar med att det ska vara 15hk men nu är det ju bara spekulationer så vem vet:)

Sen den som lyckas bygga en låda som tappar 14 av 15 hk till bakhjulet den har verklien lyckats bygga en låda :rofl :rofl :rofl
 

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Avliden
Hoj
GSX-R1000 K4
Standarden för effektmätning är både för DIN och SAE att mäta på vevaxeln och det är dom uppgifterna som fabrikerna också uppger och som gäller vid begränsningen 15hk DIN eller 11Kw på vevaxeln
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top