Kan någon förklara för mig...

Canoli

Leave the gun, take the cannolis
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
R1 2003
Hej,

Jag har nu kört några bandagar och märkt att nedlägg fungerar mycket bättre åt ett håll.

Jag vet inte om det kan bero på att jag la den för inte så länge sedan och kanske därför inte lägga den lika mycket åt det hållet.

Någon som har ent teori??

/C

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
Canoli skrev:
Hej,

Jag har nu kört några bandagar och märkt att nedlägg fungerar mycket bättre åt ett håll.

Jag vet inte om det kan bero på att jag la den för inte så länge sedan och kanske därför inte lägga den lika mycket åt det hållet.

/C

Det kan sitta i bakhuvudet, men det vet ju inte jag.
Du kanske bara har kört på en bana som svänger mest på ett håll?
Kör Du på en bana som svänger på andra hållet tar det inte många svängar innan man får in snitsen där också.
Men visst kan det ha lite med vänster/högerhänthet också, jag har alltid tyckt att det kännts bättre att svänga med skidor, slira med cykel eller cross till vänster.

Scrub

Guest
När jag körde zick-zack körning på trafikskolan så hade jag oxå problem med att luta mig ordentligt åt ena hållet.
Tror det är så för alla...

Canoli

Gick med
6 Jun 2004
Hoj
R1 2003
Mackz skrev:
Det kan sitta i bakhuvudet, men det vet ju inte jag.
Du kanske bara har kört på en bana som svänger mest på ett håll?
Kör Du på en bana som svänger på andra hållet tar det inte många svängar innan man får in snitsen där också.
Men visst kan det ha lite med vänster/högerhänthet också, jag har alltid tyckt att det kännts bättre att svänga med skidor, slira med cykel eller cross till vänster.

Det är lite det som är konstigt, jag sliter puckar som fan på vänster sida när de flesta banor jag vet svänger åt höger. Dessutom är man högerhänt.

/C

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Gatåkare har lättare att svänga till vänster merd nerlägg/skrapa puckarna.
Racefolk har lättare åt höger.

Min teori är att du svänger mer åt vänster på gatan (rondeller bla.)
Racefolk åker ju högervarv för det mesta...(utom i Danmark)

Canoli

Gick med
6 Jun 2004
Hoj
R1 2003
Catman skrev:

Vet inte om jag köper din teori, visst e det så att det är mer högervarv på bana men det är det nog på gata me. Dessutom har jag nog kört fler mil på bana i år än på gata.

Får väl nöta fler höger, kanske åka åt fel håll i rondellen.

/C

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Catman skrev:

Jag har aldrig varit i närheten av en rr-bana, det närmsta är nog gocart, och jag har mycket lättare att svänga höger snyggt än vänster. Höger puck är repig, inte vänster...

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Catman skrev:
På gata så är ju alla avfarter från större vägar åt höger. Och i korsningar så blir det en skarpare sväng om man svänger höger i korsningen än om man svänger vänster.

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
-
Catman skrev:

Folk som åker skateboard/snowboard står på olika håll, men spelar bandy/hockey med klubban på olika håll. Tror inte man kan påverka det!

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Sitter i skallen. Vissa är högerhänta, vissa är vänsterhänta. Samma som när du åker skidor, skridskor m.m.

En annan grej som är lite intressant är hur framdäcken slits. Oftast så tar det inte slut i mitten först. Utan precis brevid mitten, antingen till höger eller vänster. Detta har jag fått förklarat beror på att folk har (precis som när man åker skidor, skridskor) ett favorithåll. Man vågar lite mer åt de ena hållet helt enkelt. Det gör i sin tur att man vågar hålla lite hårdare på bromsen lite längre åt antingen höger eller väsnter.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Canoli skrev:
Det är lite det som är konstigt, jag sliter puckar som fan på vänster sida när de flesta banor jag vet svänger åt höger. Dessutom är man högerhänt.

/C

Jag har precis samma problem. Pucken på vänstersidan går i utan problem, men åt höger når jag inte ner med knät utan fotpinnen gåt alltid i först. Detta trots att jag hänger ut minst lika mycket som åt vänster. I mitt fall verkar problemet vara att jag har är fruktansvärt ovig med högerbenet, och helt enkelt inte når ut. Får la träna upp mig lite i vinter helt enkelt, för såhär kan man ju inte åka omkring. :rolleyes:

EDIT: Tidigare fanns också ett visst psykiskt obehag att luta åt höger, men det tror jag har släppt efter ganska många varv på Falken. :)

Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Biifer skrev:
Sitter i skallen. Vissa är högerhänta, vissa är vänsterhänta. Samma som när du åker skidor, skridskor m.m.

En annan grej som är lite intressant är hur framdäcken slits. Oftast så tar det inte slut i mitten först. Utan precis brevid mitten, antingen till höger eller vänster. Detta har jag fått förklarat beror på att folk har (precis som när man åker skidor, skridskor) ett favorithåll. Man vågar lite mer åt de ena hållet helt enkelt. Det gör i sin tur att man vågar hålla lite hårdare på bromsen lite längre åt antingen höger eller väsnter.

Har inte det att göra med att alla vägar lutar till höger (på grund av vatten-avrinning)?? :confused:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
eV1Te skrev:
Har inte det att göra med att alla vägar lutar till höger (på grund av vatten-avrinning)?? :confused:
Finns säkert flera faktorer som spelar in. Men tex min far, hans däck slets på högersidan. Men så är han lite udda och kör tuoring också.

Canoli

Gick med
6 Jun 2004
Hoj
R1 2003
PacMan skrev:
Jag har precis samma problem. Pucken på vänstersidan går i utan problem, men åt höger når jag inte ner med knät utan fotpinnen gåt alltid i först. Detta trots att jag hänger ut minst lika mycket som åt vänster. I mitt fall verkar problemet vara att jag har är fruktansvärt ovig med högerbenet, och helt enkelt inte når ut. Får la träna upp mig lite i vinter helt enkelt, för såhär kan man ju inte åka omkring. :rolleyes:

EDIT: Tidigare fanns också ett visst psykiskt obehag att luta åt höger, men det tror jag har släppt efter ganska många varv på Falken. :)

Nu när jag tänker efter lite, jag har varit o skrapat med höger fot ett antal gånger, jag borde nog tänka på att ha foten på toppen av fotpinnen, kan inte hjälpas, det bara blir så...

:huvet

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Canoli skrev:
Vet inte om jag köper din teori, visst e det så att det är mer högervarv på bana men det är det nog på gata me. Dessutom har jag nog kört fler mil på bana i år än på gata.

Får väl nöta fler höger, kanske åka åt fel håll i rondellen.

/C

Flytta till England/Irland/Japan/Indien/Singapore ett tag? :hihi

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Canoli skrev:
Hej,

/C

Jag fick det förklarat för mig av min far när jag var mindre att det är medfött, jag har mycket lättare att svänga åt vänster på vad sorts otyg jag än åker, precis som min farsa. Detta är självklart helt ovetenskapliga fakta - så vitt jag vet - men jag har märkt att det stämmer. Har kollat med några av polarna och de har samma fenomen, en del åt höger, andra åt vänster men jag har inte stött på nån som har lättare att svänga åt motsatt håll mot sin farsa. Som sagt, helt ovetenskapligt men ganska intressant... :)

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
fenomenet kanske är medfött....böjd att hålla med lite där.

Men övning ger färdighet också.
Sen att vissa har lättare att lägga ner åt ett visst håll redan från början spelar ju också in naturligtvis.

Jag hade inga problem med att lägga i vänsterpucken när jag började tävla....men höger var det värre med. Kändes inte riktigt lika lätt att svänga höger.
Nu är det nästan precis tvärtom. Det känns som om jag är lite bättre på högersvängar än vänster nu.....

Enligt mina 50 öre, så beror det på träning och innötning.

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
Problemet är samma som finns i t.ex. kampkonstens värld.
Det gäller att vara lika bra på höger och vänster sida,
men är man högerhänt har den sidan ett litet försprång.
Så den svagare sidan måste man träna mer.

Spelar man piano måste man använda båda händerna,
och den svagare sidan måste tränas mer.

Kör du båge och och inte lutar lika bra åt båda hållen är det bara
inse att man får träna mycket mer på den sidan.

När man läser vissa inlägg känns det som vissa tänker
-"Jag är högerhänt, så min vänstersida måste vara sämre"

Du borde tänka
-"Jag är högerhänt, så därför måste min vänstra sida tränas mycket mer"

Observera att jag inte påstår att det är lätt,
jag säger bara att det går om man har rätt inställning :)

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy