Tja,
Köpt hoj nu! Men det visar sig att det finns en viss teknik i att kicka igång dessa skönheter.
Tänkte utgå från denna bild
Motorn startar ju inte om jag kickar i fel "varv" så att säga (läge 3-4)
När jag kickar runt motorn, hur långt går den på en kick?
Efter att ha slitit första 40 minuterna med att försöka kicka kollade jag upp tekniken, kör motorn till TDC som jag antar är som på bilden, kickar 2 fulla kickar sen släpper decomp och startar, är det rätt?
Vissa tips säger att man bara ska köra 3cm med decomp förbi TDC och sedan kicka igång den, blir det inte fel läge att starta den i eller missuppfattar jag bilden?
Hur känner jag att jag är på rätt varv i motorn för att starta den(#2 bensin/luft) cykel inte avgascykeln #4)
Tillägg: hur använder ni choken på bästa sätt? Jag startar lätt första gången ganska lätt utan någon av dom men får jag "kärringstopp" går den inte igång igen...troligtvis jag som gör något fel
Många frågor, hoppas ni förstår vad jag är ute efter
Tack på förhand!
Köpt hoj nu! Men det visar sig att det finns en viss teknik i att kicka igång dessa skönheter.
Tänkte utgå från denna bild
Motorn startar ju inte om jag kickar i fel "varv" så att säga (läge 3-4)
När jag kickar runt motorn, hur långt går den på en kick?
Efter att ha slitit första 40 minuterna med att försöka kicka kollade jag upp tekniken, kör motorn till TDC som jag antar är som på bilden, kickar 2 fulla kickar sen släpper decomp och startar, är det rätt?
Vissa tips säger att man bara ska köra 3cm med decomp förbi TDC och sedan kicka igång den, blir det inte fel läge att starta den i eller missuppfattar jag bilden?
Hur känner jag att jag är på rätt varv i motorn för att starta den(#2 bensin/luft) cykel inte avgascykeln #4)
Tillägg: hur använder ni choken på bästa sätt? Jag startar lätt första gången ganska lätt utan någon av dom men får jag "kärringstopp" går den inte igång igen...troligtvis jag som gör något fel
Många frågor, hoppas ni förstår vad jag är ute efter
Tack på förhand!
Last edited: