Kan nån förklara hur av/påställning funkar?

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA

Vad är enklast?
internet elr?

Har ingen erfarenhet av just på/avställning.. :va

/Lännström

Iceman1975 skrev:

Vad är enklast?
internet elr?

/Lännström

Skrapa bort siffran på skattemärket. Du får fram fyra nya siffror som du använder när du ska avställa hojen (Internet smidigast). Föräkringsbolaget kontaktas automatiskt och försäkringen upphör.

Vid påställning måste du kontakta försäkringsbolaget igen.

Iceman1975 skrev:

Vad är enklast?
internet elr?

/Lännström

"Funkar"??

I mitt fall så har jag en helförsäkring som kostar ca 400kr i månaden när hojen är påställd och ställer jag av den övergår den till en garageförsäkring som kostar ca 40 kr i månaden(If). I vissa försäkringar har jag för mig att man betalar samma peng varje månad, alltså man sparar inga penningar på att ha den avställd (tror att Bilsport/MC hade en sådan).

Ställa av/på kan man göra på tre? sätt.
1. Man skickar in reg pappret med "avställning" ifylld

2. Man skrapar skattemärket och får där fram en fyrsiffrig kod som man noterar eller memorerar. Sedan kan man ringa ett 0771 nummer och ställa av den. Då ska man också "göra om" sitt reg nummer till siffror, brukar stå på kuvertet som man får från bilregistret/vägverket.

3. Har man regpappret framför sig finns det en behörighetskod där som man kan använda sig av vid avställning via internet.

Rätt/fel?

//John

Jag använde vv's sida när jag ställde på, mycket smidigt, man får en pdf-fil på mailet som man skriver ut.

johngbg skrev:
"Funkar"??

I mitt fall så har jag en helförsäkring som kostar ca 400kr i månaden när hojen är påställd och ställer jag av den övergår den till en garageförsäkring som kostar ca 40 kr i månaden(If). I vissa försäkringar har jag för mig att man betalar samma peng varje månad, alltså man sparar inga penningar på att ha den avställd (tror att Bilsport/MC hade en sådan).

Ställa av/på kan man göra på tre? sätt.
1. Man skickar in reg pappret med "avställning" ifylld

2. Man skrapar skattemärket och får där fram en fyrsiffrig kod som man noterar eller memorerar. Sedan kan man ringa ett 0771 nummer och ställa av den. Då ska man också "göra om" sitt reg nummer till siffror, brukar stå på kuvertet som man får från bilregistret/vägverket.

3. Har man regpappret framför sig finns det en behörighetskod där som man kan använda sig av vid avställning via internet.

Rätt/fel?

//John

Du kan ju inte ha garageförsäkring om hojen är avställd. Ställer du av hojen så upphör försäkringen. Det går inte att försäkra en avställd hoj.

Du ringer väl in till försäkringsbolaget och säger till dom att du vill ha garageförsäkring bara och då gäller försäkringen endast om hojen står i garage och står stilla.

Så gjorde jag med min bil.

Absolut enklast är att göra det via internet på vägvärkets hemsida. Gör nämligen så själv... :D

1. När du vill ställa på går du in under påställning. Fyller i regnummer, behörighetskod, datum & e-mail.
Du får då ett tillfälligt bevis via e-mejl som du skriver ut & har med dig vid färd.

2. När du vill ställa av gör du precis samma sak och hojjen blir då avställd.

Du kan inte ställa av/på hojjen samma dag utan tidigast dagen efter påställning.

Du behöver inte skrapa nåt skattemärke för att kunna ställa av, räcker med endast behörighetskoden från ägarbeviset.

mvh
Simon

En garageförsäkring är en helförsäkring utan trafikdel. En sån kan man BARA ha på en avställd hoj, såklart.

RoDe skrev:
Du kan ju inte ha garageförsäkring om hojen är avställd. Ställer du av hojen så upphör försäkringen. Det går inte att försäkra en avställd hoj.

Du ringer väl in till försäkringsbolaget och säger till dom att du vill ha garageförsäkring bara och då gäller försäkringen endast om hojen står i garage och står stilla.

RoDe skrev:
Och jag berättar hur jag gjorde med min motorcykel :fatta!

//John

Lånar tråden ett ögonblick om det är ok? :rolleyes:

Cykeln e importerad och reg.besiktigad av firman jag köpte den av. Har med andra ord inte fått ngt svenskt regbevis ännu. Man behöver juh en kod ifrån regbeviset för att ställa på cykeln. Reg.beviset kommer väl på posten antar jag?

Sker påställningen på samma papper där man skriver under om ägarbyte?...eller sker det i samband med att man tecknar en försäkring? eller måste man fixa det helt vid sidan om??

Nån som kan klara ut detta åt mig... :confused:

/KaliZ

KaliZ skrev:
Lånar tråden ett ögonblick om det är ok? :rolleyes:

Cykeln e importerad och reg.besiktigad av firman jag köpte den av. Har med andra ord inte fått ngt svenskt regbevis ännu. Man behöver juh en kod ifrån regbeviset för att ställa på cykeln. Reg.beviset kommer väl på posten antar jag?

Sker påställningen på samma papper där man skriver under om ägarbyte?...eller sker det i samband med att man tecknar en försäkring? eller måste man fixa det helt vid sidan om??

Nån som kan klara ut detta åt mig... :confused:

/KaliZ

Som sagt, denna tråd liknar inget annat...

Man ställer på via samma lap som för ägarbyte ELLER ringer man och ger en kod som står på ägarbytes pappret, eller fixarman det på samma sätt på internet...

Oftast fixas försäkringen automatiskt när man ställer på av via VV, men iblan fuckar försäkringsbolaget upp det!

RoDe skrev:

jag ställde bara av min hoj sen kom det papper ifrån försäkringsbolaget (If) om den nya avgiften för garageförsäkringen (nästan gratis har jag för mig)

Precis! RoDe har fel. Avställd hoj = garage-/avställningsförsäkring börjar gälla.

Jag gjorde precis min första påställning efter att ha ställt av 4 dagar. Kollade med If och hon kunde se att hojen var i trafik från idag - jag nyttjade VV:s hemsida och den 5-siffriga koden på registreringsbeviset. Enligt henne så måste man ha ett bolag bakom annars skulle jag inte få igenom påställningen.

När hon dubbelkollade så hade min helförsäkring trätt i kraft i och med min påställning tidigare i morse. Nästan en hundring om dan så jag kommer att ställa på och av förutom 2-3 sommarmånader.

Mattias skrev:
En garageförsäkring är en helförsäkring utan trafikdel. En sån kan man BARA ha på en avställd hoj, såklart.

Ska man hämta ut skattepengarna och betala in igen? Mycket enklare om man bara låter dom ligga hos vv. Någon som vet?

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back