Kan Telia låsa hastigheten på mitt ADSL?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Jag har Telias 24/1-bredband och jag har haft det sedan jag uppgraderade från 8mbit den 1:a november.
Fram till ungefär nån månad sedan så gick det skitbra att tanka film etc, hastigheter på 2.2-2.4 var inte omöjligt.
Men nu så går inte en enda tankning över 500kb/s och det där jävla tp-test vill inte fungera korrekt på min burk.

Nu till min huvudfråga; Kan Telia sänka min hastighet om de tycker jag tankar för mycket? Jag frågade detta när jag band ytterligare 24månader så jag inte skulle bli debiterad om jag tankade över tex 50gb.

Jag har förstökt ringa dem 3 dagar i rad men får bara svaret "det är många som ringer just nu så vi kan tyvärr inte ta ditt samtal, var god försök senare" :mad:
Jävla r*vhål är vad de är!

OBS: det är inte piratkopierat material jag tankar, endast freeware etc :näsblod

Jag har Telias 24/1-bredband och jag har haft det sedan jag uppgraderade från 8mbit den 1:a november.
Fram till ungefär nån månad sedan så gick det skitbra att tanka film etc, hastigheter på 2.2-2.4 var inte omöjligt.
Men nu så går inte en enda tankning över 500kb/s och det där jävla tp-test vill inte fungera korrekt på min burk.

Nu till min huvudfråga; Kan Telia sänka min hastighet om de tycker jag tankar för mycket? Jag frågade detta när jag band ytterligare 24månader så jag inte skulle bli debiterad om jag tankade över tex 50gb.

Jag har förstökt ringa dem 3 dagar i rad men får bara svaret "det är många som ringer just nu så vi kan tyvärr inte ta ditt samtal, var god försök senare" :mad:
Jävla r*vhål är vad de är!

OBS: det är inte piratkopierat material jag tankar, endast freeware etc :näsblod

mja de e ju ganska blåsigt o sådär bortikring, så de kanske har nåt me de hela o gö..

mja de e ju ganska blåsigt o sådär bortikring, så de kanske har nåt me de hela o gö..

JO men det har ju knappast blåst i över en månad :rolleyes:

Jag har mailat dem för sisådär 3:e gången på en vecka precis nyss men jag tror inte de svarar den här gången heller.
Det roliga är att enligt telefonrösten så är jag inte kund hos dem då inget bredbandsavtal finns på det numret jag uppger :va Det hörde jag nyss.
Kanske ska ge fan i att klaga, jag kanske slipper betala då jag inte är kund...

Huruvida de kan eller inte är ju också en fråga om de "tekniskt kan" eller om de avtalsenligt kan strypa hastigheten. Tekniskt sett, så självklart...

Om de reglerat det i sitt avtal, borde du kunna utröna, om du har det kvar, eller om du kan hitta deras allmäna avtal för bredbandsabbonemang.

Det kan inte vara så att någon har tagit över din dator och distribuerar wärsch på den? :) Been known to happen. kontrollera om du använder nån trafik när du inte gör något med datorn...

Om du har en router/brandvägg inkopplad där lösenord användarkonto ligger i
prova att stänga ner den och vänta i ca 30 minuter och sedan koppla på den igen. Jag hade liknande problem iofs med 8mb på glocalnet som gick ner på ca 500kb och fick det rådet av deras helpdesk. Vips var man uppe på ca 5,8mb igen vilket är acceptabelt på en 8mb lina.

Jag har prövat det där med routern men får väl stänga av skiten över natten.

Jayjay, hur kollar jag det enklast då?

OCh det värsta av allt är att de där förbannade idioterna i supporten flyttar mig i kön hela tiden! Nyss när jag ringde så blev jag nummer 45 (bara det är oacceptabelt) och efter ett tag var jag på plats 63 och nu är jag på 74!!!!! Det är ren jävla tur att ingen person från telia är i närheten för då skulle jag åka in för grov misshandel tippar jag på.

Vad finns det förutom telia som kör på samma nät men som inte heter glocalnet eller sånt skit? Jag skiter i vad det kostar, bara jag får tillbaka min hastighet.

Vad finns det förutom telia som kör på samma nät men som inte heter glocalnet eller sånt skit? Jag skiter i vad det kostar, bara jag får tillbaka min hastighet.

Tele2, bredbandsbolaget, osv osv gå in på prisjakt.nu med tre w framför och titta under bredband o abbonnemang. Om det nu är en tröst kan jag säga att alla dessa supportavdelningar är lika illa. Den största skillnaden mot T(F)elia är att med de andra bolagen har man en möjlighet att få någon ekonmisk kompensation om än minimal.
Är det sedan problem i telestationen är det oavsett bredbandsleverantör, personal från flextronics som lyder under scannova(den del av felia som skall stå för själva tråden) som utför jobbet. Scannova sägs vara ett helt fristående bolag men i min mening är det en papperskonstruktion då det känns som de prioriterar jobb åt Felia.

Hm, det är ganska lätt att få ersättning av Telia också. Jag hade lite leveransstrul + dåligt bemötande, innebar att jag fick två månader gratis internet. Jag har för övrigt 24/2.

//Niclas

Jag ska fan kräva dem på ett halvår gratis eller att de sparkar åtminstone en av sina inkompetenta idioter på supporten.
Nu har de mage att maila mig och ifrågasätta min kompetens som kund. Jag har nu ställt EXAKT samma fråga 3ggr i rad och fått två olika svar (samma svar två gånger och ett annat) och det ena är mer pinsamt än det andra.

Nu ringer jag någon annan som får fixa det hela för så här får det inte gå till när det är jag som är kund. Hade jag varit Ingvar Kamprad så hade jag köpt upp Telia och lagt ner skiten.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick