Kan vatten/fukt skada batteriet?

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Håller på as we speak att ladda mitt batteri till min cbr600-91.
Batteriet är ett vanligt Biltemabatteri och är gelbaserat (om relevant).

Nu till min fråga;
När jag skulle ta ut batteriet ur den svarta plastbehållaren som den låg i fanns det ca 2 msk vätska i botten av behållaren, alltså under själva batteriet.

Behållaren har en liten sänka undertill där det finns lite utrymme, men själva batteriet var ändå lite fuktigt nertill när jag tog ut det.
Kände och luktade på vätskan, och jag tror att rör det sig om lite regnvatten som kanske trängt in. (eller?!)

Behållaren är ju helt igentäppt med lock ovanpå (som man dessutom skruvar igen) och så sadeln över med, så jag förstår faktiskt inte hur regnvattnet isf skulle ha kommit in under batteriet?? :va
Om det nu är regnvatten? Eller kan det vara något annat?
Isf vad?

Det jag undrar är om mitt batteri är helt okej att använda nu?
Och är det vanligt att det finns/ansamlas vätska i botten av behållaren? :confused:

Jo, och en sak till;
När jag sätter fast batteriet igen i hojen, vilken ska jag då koppla fast först, plus lr minuskabeln?

Tack på förhand. :)

Om du kände på vätskan, utan att få fingrarna bortfrätna så är det inte batteriet som har läkt iaf :)
Det borde vara safe, men du kommer snart få svaret att det ÄR safe!

Batteriet är bra kapslat så lite fukt skadar det inte.
Om det blir HELT dränkt däremot så KAN det blir kortslutning och då drar det slut väldigt fort.

Om du är osäker på vätskan så lukta på den, är den skapligt luktfri så är det kondensvatten eller vatten från någon tvätt/regn.
Om den luktar bittert så kan batteriet läcka.

Hursomhelst, startar batteriet så är det nog ingen fara.
Ang Anslutning så spelar det ingen roll bara du har tändningen avslagen.

Om du kände på vätskan, utan att få fingrarna bortfrätna så är det inte batteriet som har läkt iaf :)
Det borde vara safe, men du kommer snart få svaret att det ÄR safe!

Jo, iom att det är gelbaserat så kan det väl inte heller ha läckt något just frätande fr battariet, så därför chansade jag och kände. ;)
Men kan det läcka nåt annat??

Ett gelbatteri bör inte läcka vatten då det inehåller (som namnet antyder) en gel istället för vatten. Vattnet kommer antagligen från regn eller tvätt.

Nu vet jag inte hur det står till på Hondor, men hade du kört Ducati eller HD hade du inte höjt på ögonbrynen om vatten tagit sig in där det egentligen inte ska vara.

Fack under sadeln, i startrelän eller som senast någonstans vid kylaren så du tror att kylaren gick sönder när du ställer hojen på stödet... :D

Summa summarum, tror inte det är mer än förlupet regn/tvättvatten.

Batterier skall vara torra även Biltemas som även jag har biltemas gel batteri som har fungera utmärkt i 2 sesonger utan något synbart läckage.

Batteriet är bra kapslat så lite fukt skadar det inte.
Om det blir HELT dränkt däremot så KAN det blir kortslutning och då drar det slut väldigt fort.Om du är osäker på vätskan så lukta på den, är den skapligt luktfri så är det kondensvatten eller vatten från någon tvätt/regn.
Om den luktar bittert så kan batteriet läcka.

Hursomhelst, startar batteriet så är det nog ingen fara.
Ang Anslutning så spelar det ingen roll bara du har tändningen avslagen.

Det var ju inte dränkt, bara fuktigt nertill.
Men hojen har de senaste dagarna inte velat starta, så därför blev jag fundersam om vattnet på nåt vis kan ha skadat det och är orsaken till att den inte vill starta... :huvet

Det var ju inte dränkt, bara fuktigt nertill.
Men hojen har de senaste dagarna inte velat starta, så därför blev jag fundersam om vattnet på nåt vis kan ha skadat det och är orsaken till att den inte vill starta... :huvet

Låter inte troligt. Batteriet kan ju iofs vara slut av 1000 olika anledningar men knappast fukt/vatten.
Gelbatterier har ju ingen vidare startström så det hjälper ju inte heller.
En bra underhållsladdare (CTEK) löser antagligen problemet.

Fråga nr2.
Montera + kabeln först, om du råkar komma åt ramen eller något annat ställe med verktyget så händer inget.
Har du monterat - först och sen monterar + så kan du får fina kortslutningar....

Men monterar du + först och sen - och råkar komma åt t.ex ramen när du skruvar åt - så spelar det ingen större roll....

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick