dunderhonung
Vill ha en duke nu!!
- Gick med
- 27 Sep 2007
Håller på as we speak att ladda mitt batteri till min cbr600-91.
Batteriet är ett vanligt Biltemabatteri och är gelbaserat (om relevant).
Nu till min fråga;
När jag skulle ta ut batteriet ur den svarta plastbehållaren som den låg i fanns det ca 2 msk vätska i botten av behållaren, alltså under själva batteriet.
Behållaren har en liten sänka undertill där det finns lite utrymme, men själva batteriet var ändå lite fuktigt nertill när jag tog ut det.
Kände och luktade på vätskan, och jag tror att rör det sig om lite regnvatten som kanske trängt in. (eller?!)
Behållaren är ju helt igentäppt med lock ovanpå (som man dessutom skruvar igen) och så sadeln över med, så jag förstår faktiskt inte hur regnvattnet isf skulle ha kommit in under batteriet??
Om det nu är regnvatten? Eller kan det vara något annat?
Isf vad?
Det jag undrar är om mitt batteri är helt okej att använda nu?
Och är det vanligt att det finns/ansamlas vätska i botten av behållaren?
Jo, och en sak till;
När jag sätter fast batteriet igen i hojen, vilken ska jag då koppla fast först, plus lr minuskabeln?
Tack på förhand.
Batteriet är ett vanligt Biltemabatteri och är gelbaserat (om relevant).
Nu till min fråga;
När jag skulle ta ut batteriet ur den svarta plastbehållaren som den låg i fanns det ca 2 msk vätska i botten av behållaren, alltså under själva batteriet.
Behållaren har en liten sänka undertill där det finns lite utrymme, men själva batteriet var ändå lite fuktigt nertill när jag tog ut det.
Kände och luktade på vätskan, och jag tror att rör det sig om lite regnvatten som kanske trängt in. (eller?!)
Behållaren är ju helt igentäppt med lock ovanpå (som man dessutom skruvar igen) och så sadeln över med, så jag förstår faktiskt inte hur regnvattnet isf skulle ha kommit in under batteriet??

Om det nu är regnvatten? Eller kan det vara något annat?
Isf vad?
Det jag undrar är om mitt batteri är helt okej att använda nu?
Och är det vanligt att det finns/ansamlas vätska i botten av behållaren?

Jo, och en sak till;
När jag sätter fast batteriet igen i hojen, vilken ska jag då koppla fast först, plus lr minuskabeln?
Tack på förhand.