Kapa ut nytt område för högtalare i Bell Bullitt.

chappe

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2015
Hej!

Jag har en Bell Bullitt och har nyligen köpt en Cardo Packtalk Bold för att kunna snacka med polarna. Tillsammans med intercomen medföljer ett par JBL-högtalare som är avsedda att fästa inuti hjälmen.
Problemet är det att "fickorna" inuti min hjälm som är avsedda för placering av högtalarna inte alls sitter där mina öron gör. Jag har googlat och kollat på Youtube en hel del och jag verkar vara långt ifrån ensam om att ha problem med "fickornas" placering.
Jag stötte på en video där en snubbe visar upp sina egna modifikationer av hjälmen, där han bl.a. kapat ut ett nytt område för högtalarna

Jag funderar nu på att göra precis samma sak, d.v.s. att kapa ut ett nytt område och fästa högtalarna så att de faktiskt sitter vid mina öron. Se bilderna nedan. Jag tänker att jag skulle kunna kapa vid den röda linjen för att kunna placera högtalarna i den vita cirkeln.

175903291_781751089369162_7241809816889991488_n.jpgev ny placering.jpg

Det jag dock blir lite osäker på är huruvida detta ingrepp kommer att påverka hjälmens säkerhet. Området som ev. ska kapas verkar vara en "separat del" från hjälmens övriga skyddsmaterial (hoppas ni förstår, har svårt att formulera detta bättre).

Summa summarum: Tror ni att ett sådant ingrepp kommer att påverka hjälmens säkerhet avsevärt?

Tackar så mycket i förhand för svar!

Vänliga hälsningar,
Chappe

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Kan du inte höja volymen bara då?
Beroende på hojtyp är det inte säkert att det funkar. På nakenhoj är öronproppar i princip ett måste (på alla hojar om du frågar mig) och då behöver man ha högtalaren vid örat annars hör man tyvärr för lite. Vindbrus brukar vara största boven i dramat.

chappe

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2020
Hoj
KTM 1290 Super Adventure 2015
Åter till min fråga :)

Tror ni att ett sådant ingrepp kommer att påverka hjälmens säkerhet avsevärt?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Åter till min fråga :)

Tror ni att ett sådant ingrepp kommer att påverka hjälmens säkerhet avsevärt?
svårt att riktigt se på bilden. Är det bara en skinnlapp så nej, ingen fara, anser jag. Är det däremot en hård bit som remmen fäster i så hade jag inte velat kapa ur den så som du visat då den ju skulle tappa i styrka. Möjligen om du då ersätter den med en helt nytillverkad del som har hålet på rätt ställe från början men istället har ersättningsmaterial där högtalarhålet sitter idag.

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Jag har mycket svårt att se hur den lilla biten påverkar hjälmens funktion nämnvärt. Men jag vet såklart inte - och jag tror inte någon av oss kan ge dig ett klockrent svar.

Jag hade tagit ur för högtalaren enligt bild om det var min hjälm.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Är Bell Amerikanskt? Kan det vara så att öronplaceringen skiljer sig mellan världsdelarnas invånare? Spännande i så fall

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Är Bell Amerikanskt? Kan det vara så att öronplaceringen skiljer sig mellan världsdelarnas invånare? Spännande i så fall
Man vet aldrig med amrisarna, dom har ju dragskon till dragkedjorna på fel sida :dummer

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
Är det så? Trodde det var tjej och killdragkedjor som var skillnaden
Visst är det så, har inget med kön att göra. Var så förvirrande när jag var i USA första gången, då när dollarn var så billig (USA är mitt Ullared brukade jag säga :)) och provade en North Face jacka. Knäppt (fniss) är det. Eller så köpte jag bara damkläder, vem vet?

Closet

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2019
Hoj
Honda CBR650 -19
Kan säkerligen vara något från andra sidan atlanten! Jag köpte både hjälm och jacka från amerikanska Icon och har båda problemen.... (öronhålen för långt bak i hjälmen och dragskon på fel sida på jackan).

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår