kardan eller kedja?

speedhammy

pryo... riktig i vår... :-)
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
Ska leka med GSX750R... köra upp i vår!
Hej alla kloka. Kanske nån kan hälpa mig med en grej. Jag är på gång att köpa min första mc. Har två "läger" här som skriker i var sitt öra. Den ena kompisen skriker "Köp kardandrift!!" och den andra tycker kedja är helt okej. Varför skulle det inte vara okej med kedja? :confused: Det är väl som med en vanlig trampcykel, man måste olja den och kolla att den är lagom spänd osv. Men utöver det, vad är det för skillnad??? Hade kamkedja på en av mina bilar och det var iofs skönt, underhållsfritt och håller hur länge som helst, kamremmen på volvon fick man ju byta ganska ofta...

Nån som har ett bra svar innan jag går och köper nåt dumt och får ångra mig? :huvet Har iofs kikat på en mc :kär men den har kedja... fast å andra sidan har kärleken inget förnuft ;)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
speedhammy skrev:
2578473 Hej alla kloka. Kanske nån kan hälpa mig med en grej. Jag är på gång att köpa min första mc. Har två "läger" här som skriker i var sitt öra. Den ena kompisen skriker "Köp kardandrift!!" och den andra tycker kedja är helt okej. Varför skulle det inte vara okej med kedja? :confused: Det är väl som med en vanlig trampcykel, man måste olja den och kolla att den är lagom spänd osv. Men utöver det, vad är det för skillnad??? Hade kamkedja på en av mina bilar och det var iofs skönt, underhållsfritt och håller hur länge som helst, kamremmen på volvon fick man ju byta ganska ofta...

Nån som har ett bra svar innan jag går och köper nåt dumt och får ångra mig? :huvet Har iofs kikat på en mc :kär men den har kedja... fast å andra sidan har kärleken inget förnuft ;)

Den stora nackdelen med kardan är att den -i mina ögon- sitter på rätt tråkiga hojar. :näsblod
/J

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Jörgen Karlsson skrev:
2578479 Den stora nackdelen med kardan är att den -i mina ögon- sitter på rätt tråkiga hojar. :näsblod
/J

Lixom bältdrift ;) Det brukar vara ett tecken på att man ska hålla sig borta :arsele :D

-@

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Det beror ganska mycket på vilken årsmodell du ska köpa av kardan!
Äldre kardan motorcyklar har en såkallad hisseffekt.
Dvs när du gasar så reser sig bakdelen på hojjen!
(Det blir omöjligt att wheela till ex empel : )
Du förlorar även mera effekt på vägen till bakdäcket med kardan gämfört
med kedja!
Men nackdelen med kedja är ju just att du måste vaxa + byta den var 1500mil!

Kardan = Touring
Kedja = Race

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
speedhammy skrev:
2578473 Hej alla kloka. Kanske nån kan hälpa mig med en grej. Jag är på gång att köpa min första mc. Har två "läger" här som skriker i var sitt öra. Den ena kompisen skriker "Köp kardandrift!!" och den andra tycker kedja är helt okej. Varför skulle det inte vara okej med kedja? :confused: Det är väl som med en vanlig trampcykel, man måste olja den och kolla att den är lagom spänd osv. Men utöver det, vad är det för skillnad??? Hade kamkedja på en av mina bilar och det var iofs skönt, underhållsfritt och håller hur länge som helst, kamremmen på volvon fick man ju byta ganska ofta...

98,9% här inne kör antagligen med kedja, aldrig hört någon som klagat på det? Det ska smörjas(jag gör det efter varje tur), underhållas och inspekteras med jämna mellanrum. Ett välskött drivpaket håller länge och måste väl anses vara relativt driftsäkert? Däremot kanske kardan är säkrare, men som sagt, vad sitter kardan på för hojjar som du skulle kunna tänka dig att gränsla?! :va

-@

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
d1ce skrev:
2578483 Lixom bältdrift ;) Det brukar vara ett tecken på att man ska hålla sig borta :arsele :D

-@

Liksom bältdjur ser rätt festliga ut :tungan

(Jag har ff ketting jue! ;) )

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Visst är kardan bättre ur bla underhållssynpunkt men det är knappast rätt sak att ensamt avgöra vilken hoj du vill ha. Dessutom blir det riktigt dyrt om du vill ha en sporthoj med kardan, finns väl inga andra än nyare BMW att välja på?
iofs kan du tjäna in det på försäkringen på ett par år...

Köp vad du vill ha och har råd att försäkra och räkna med att du kommer att byta hoj när du fattat hur det funkar, man hittar inte "hem" innan man ägt några olika varianter.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
d1ce skrev:
2578495 Du ville väl inte känna dig utanför, wannabe! ;)

-@

HD:s flattrackhojar har alltid haft kedja för belt klarar inte sten och grus så bra. En kedja crunschar bara sönder stenen eller sprätter den åt sidan. Men visst, jag tycker kedja är snyggast. Osså får jag ju vara med tuffa kedjekillar som dig! :pannkyss

Det finns ingen amerikansk motorcykel med kardan, det finns däremot i Tyskland. Tyskarna har förlorat två världskrig. Alltså, har man kardan är man en looser. Så måste det vara! :mattias

Last edited:

speedhammy

pryo... riktig i vår... :-)
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
Ska leka med GSX750R... köra upp i vår!
Ahhaaa!!! Tackar alla, nu är jag 100% klokare :)

Jag tror anledningen till att den ena förespråkar kardan är väl just det där racingen han är orolig för då... :D Han har vurpat med en offroad i city och brutit hälften av benen i kroppen.... han kanske vill att jag ska ha en moppe igentligen... :hihi

Okej, det blir kedja... :tummenupp

Devil 41

Ny medlem
Gick med
8 May 2005
Hoj
Kawasaki
Jörgen Karlsson skrev:
2578524 HD:s flattrackhojar har alltid haft kedja för belt klarar inte sten och grus så bra. En kedja crunschar bara sönder stenen eller sprätter den åt sidan. Men visst, jag tycker kedja är snyggast. Osså får jag ju vara med tuffa kedjekillar som dig! :pannkyss

Det finns ingen amerikansk motorcykel med kardan, det finns däremot i Tyskland. Tyskarna har förlorat två världskrig. Alltså, har man kardan är man en looser. Så måste det vara! :mattias

Bra svar Jörgen,kardan vill vi bara se på bilar.
Rengör och smörj kedjan efter körning i regn så håller drivpaketet branoglänge.
(1500-2500 mil).
Förövrigt tycker jag att det är ganska trevligt att sköta om sitt drivpaket.

/ Björn.:tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Devil 41 skrev:
2578726 Bra svar Jörgen,kardan vill vi bara se på bilar.
Rengör och smörj kedjan efter körning i regn så håller drivpaketet branoglänge.
(1500-2500 mil).
Förövrigt tycker jag att det är ganska trevligt att sköta om sitt drivpaket.

/ Björn.:tummenupp

Om jag ska vara seriös så är väl kardan rätt praktiskt. Men jag tycker som du, kardan på hoj tilltalar mig inte estetiskt. Gamla sporthojen Z1000 fanns ju tex i kardan- resp kedjeversion på 80-talet. De med kardan tyckte jag såg hemskt osportiga ut jämfört med kedjemodellen. Trots att inget annat skilde dem åt.

En fördel med kedja är ju också den enkla möjligheten att ändra utväxling till vad som passar för stunden.

/J

Devil 41

Ny medlem
Gick med
8 May 2005
Hoj
Kawasaki
Jörgen Karlsson skrev:
2578746 Om jag ska vara seriös så är väl kardan rätt praktiskt. Men jag tycker som du, kardan på hoj tilltalar mig inte estetiskt. Gamla sporthojen Z1000 fanns ju tex i kardan- resp kedjeversion på 80-talet. De med kardan tyckte jag såg hemskt osportiga ut jämfört med kedjemodellen. Trots att inget annat skilde dem åt.

En fördel med kedja är ju också den enkla möjligheten att ändra utväxling till vad som passar för stunden.

/J

Nog är väl kardan praktiskt,men det hör inte hemma på en sp,hoj.
Däremot så passar kardandrivning ypperligt på en touringmaskin,som
kanske inte har samma möjlighet att få lite "kedjevård" som en sp hoj.
Z1000 med kardan var väll LT modellen,eller?
Vid närmare eftertanke så hade ju även Z1300 kardandrivning,men det
är ju kanske inte en sp hoj med dagens mått mätt.

Kardan är "underhållsfritt"men ger pga gyroeffekten en hisseffekt på
bakhjulet, kan upplevas som störande innan man blir van.

Jag tror att vi håller oss till kedja.:)

Lev väl/Björn.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Devil 41 skrev:
2578792 Nog är väl kardan praktiskt,men det hör inte hemma på en sp,hoj.
Däremot så passar kardandrivning ypperligt på en touringmaskin,som
kanske inte har samma möjlighet att få lite "kedjevård" som en sp hoj.
Z1000 med kardan var väll LT modellen,eller?
Vid närmare eftertanke så hade ju även Z1300 kardandrivning,men det
är ju kanske inte en sp hoj med dagens mått mätt.

Kardan är "underhållsfritt"men ger pga gyroeffekten en hisseffekt på
bakhjulet, kan upplevas som störande innan man blir van.

Jag tror att vi håller oss till kedja.:)

Lev väl/Björn.

Kardanmodellen hette Z1000 ST. Där ST stod för Shaft.

Jo det finns några coola kardanhojar får jag erkänna. Z1300 är nog den coolaste.

Jag ska hålla mig till kedja!

Hilsen
/J

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Tidiga 90-tals modeller av Suzuki Katana hade kardan, fast då tål de inte att trimmas värst mycket pga av snedskuren primärtransmission.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Jörgen Karlsson skrev:
2578808 Kardanmodellen hette Z1000 ST. Där ST stod för Shaft.

Jo det finns några coola kardanhojar får jag erkänna. Z1300 är nog den coolaste.

Jag ska hålla mig till kedja!

Hilsen
/J

Jag hade i min ungdom en Kawa z1100 st!
Den var ehum.... intressant...
BMW brukar dock göra sjyssta kardaner nuförtiden. "Underhållsfritt" men kanske inte trimvänligt. Men 167hk är ju rätt okej på en hoj...

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
speedhammy skrev:
2578473 "Köp kardandrift!!"

Polaren hade en V-Max med MYCKET vrid, den kardanaxeln tyckte inte alls om när han ville burna våldsamt...:D

Tycker f.ö kardan är en helt förträfflig konstruktion/lösning , där det passar sig, typ touringhojar..

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
speedhammy skrev:

Dagens tips är nog att kolla på vilken hoj du vill ha och inte vilket drivpaket du vill ha... ;)
Det går att köra ihjäl sig på en hoj med kardan också men du kan inte ändra utväxling på kardanen för att få en utväxling som passar din körstil mer, det kan du med kedja.

Sen är det snyggare med kedja också...

vx

Lysekilare dee du!
Gick med
26 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ER 6N+ Suzuki Quad
Jörgen Karlsson skrev:
2578479 Den stora nackdelen med kardan är att den -i mina ögon- sitter på rätt tråkiga hojar. :näsblod
/J
Säger han som kör en tråkig HD!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur många av er som dissar allt vad kardan heter har faktiskt kört en modern sporthoj som min?

Hisseffekt?
Det slutade man med för över 10 år sedan.

Tung?
Om nu 190kg kan anses tungt för en 1200cc hoj så...

Tål inte att trimmas?
Tål ju iaf 167hk och 130Nm orginal och BMW brukar överdimensionera sin mekanik rätt ordentligt.

Men visst skulle man vilja ha möjlighet att ändra utväxlingen.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln