Karlssonshjalmar.se - någon med erfarenhet?

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
Just nu hojlös!
De pysslar ju mest med internethandel, men deras lager/kontor ligger ju här i Jönköping

De hymmlar inte alls med att det är noname märken, och deras egna märken. Hjälmarna görs i Taiwan och Kina. Dock så görs ju det mesta där borta.

Testade ett par av deras hjälmar och de satt riktigt bra faktiskt. Men frågan är ju om man vågar köpa en sådan hjälm. De har ju aldrig varit testade i Sharp etc till exempel. Kanske är lika säker som att ha en äggkartong på huvudet.

Några inputs? Någon som testat, kanske till och med krashat med en av deras hjälmar?

/Chris

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om du kör 15 mil mindre i år så har du iaf råd att lägga 2500:- på en hjälm istället för 1200..

Jag hade inte chansat.

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Köpte en när jag ramlade över en billig fiddy men nu används den bara vid pulka efter bil mm. Köpte en airoh istället och det känns betydligt bättre må jag säga. Annars är det snabba med leverans mm iaf när jag köpte.

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
Just nu hojlös!
Om du kör 15 mil mindre i år så har du iaf råd att lägga 2500:- på en hjälm istället för 1200..

Jag hade inte chansat.

2500-1200= 1300 kr

1300kr / 16kr/mil = 81,25 mil.

Inte för att vara den som är den :D

Dock håller jag med dig. Jag har kikat väldigt mycket på en Nolan N85, men det verkar vara svårt att få tag på den. Vill ju gärna testa den innan man skickar skickar efter en, antingen i butik eller över internet.

Dock har jag även haft funderingar på att köpa en Karlssons, sen en Nolan och ha den förstnämda som extrahjälm för de man "tar där bak" :banana

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
2500-1200= 1300 kr

1300kr / 16kr/mil = 81,25 mil.

Inte för att vara den som är den :D

Dock håller jag med dig. Jag har kikat väldigt mycket på en Nolan N85, men det verkar vara svårt att få tag på den. Vill ju gärna testa den innan man skickar skickar efter en, antingen i butik eller över internet.

Dock har jag även haft funderingar på att köpa en Karlssons, sen en Nolan och ha den förstnämda som extrahjälm för de man "tar där bak" :banana

81:-/ mil.. Ja, jag vet inte hur långt din hoj gått eller hur noga du är med servicar och så. Men säg 50 mil då så är det tveklöst.

Jag köpte hjälm idag, Shoei XR1100. Haft XR1000 några varv tidigare och varit helnöjd. Försökte prova fram nåt lite billigare alternativ men inget annat passade.

Börja inte med att bestämma dig för märke, börja med att testa tusen olika märken och modeller. Ta sedan de 3 som satt bäst på ditt huvud och välj den som du känner ger bäst bang 4 the buck.

Ingen hjälm, oavsett om den kostar 900:- eller 9000:- kommer skydda dig om passformen är fel. Och det skiljer massot mellan olika hjälmar. Skulle det va så att just ditt huvud (som mitt idiot-klot) inte passar något annat än det dyraste på marknaden, bit i ful-äpplet och ta det ändå. Har du tur sitter budgethjälmarna perfekt och då är det bara att tacka och ta emot.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
När jag tittade på hjälm efter ja tagit kortet så kikade jag på Karlsson's i stan men dom var då förbannat icke behjälpliga så ja sket i de till slut. Var ute efter deras "Beyla Kolfiber" hjälm men den hade dom bara inne i stlk S samt M...

Men visst kunde han ta hem en större och lova fixa de på ett par dagar och var inne där 3 ggr innan ja gav upp och bad han flyga eftersom de var sådana problem att fixa fram den så gick till Nybergsmotor och köpte en HJC FG-15 istället.

Nu mera är de bara XR-1100 som gäller till jag skulle snubbla över en hjälm som är skönare och sitter bättre än den... :D

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vill du ha en billig integralhjälm som "kraschtestat" bra så blir det Biltema.
Tror det var 2009 som Bike lät "kraschtesta" ett antal hjälmar och Biltemas var bland de bästa när det gällde skydda skallen mot slag.
En helt annan femma är om de är komfortabla att åka i. Jag köpte när jag köpte mopeden hösten 2009 den här.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Hjalm-och-visir/Jethjalm-82194/
Och eftersom moppen var så kul var jag 2 månader senare ägare till min Suzuki.
Och konstaterade med Biltemahjälmen på huvudet i 90km/h på Suzukin
att det var totalt obegripligt hur jag någonsin på 60-talet vågat köra i 160km/h.
Men så skaffade jag en "bättre" hjälm och körde efter två år "fortare". Så jag drog slutsatsen att man vänjer sig vid farten.
Ända till den bättre hjälmen blev stulen och jag var tvungen sätta på mig Biltemas Jethjälm igen.
Och konstaterade att med den på huvudet är fortfarande 90km/h min "skräckgräns".

Förhoppningsvis är Biltemas integralhjälm inte lika ruggig att använda i 90km/h som Jethjälmen.

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
Just nu hojlös!
Det jobbiga i hela femman är ju att jag har kronisk huvudvärk med en löjlig mystisk fläck som sitter i bakhuvudet. Om man känner med handen längst nacken så kommer man till ett parti där nacken slutar och skallbenet liksom "står ut lite". Precis över det har jag en mystisk fläck. Ligger något emot den för länge och lite halvhårt så har får jag migränhuvudvärk, typ. Kan till exempel inte sova på rygg med och titta upp i taket.

Det svåra har varit att hitta en hjälm som sitter bra men lämnar lite avstånd just där. Karlssons hjälm gjorde just det :huvet

Men vafan, Elmiamässan snart ju. Då lär det finnas massvis med hjälmar att testa och bra rabatter oftast :banana

Chrisx

.
Gick med
12 Mar 2012
Hoj
Just nu hojlös!
Som någon sa någonstans. If you have a 25 $ head, buy a 25$ helmet. Lätt värt att lägga lite mer för att det ska passa bättre och skydda mera.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife