Karta till svenska rallyt?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Är det någon som sitter på en karta till nästa helgs rally och som kan tänka sig att scanna in den delen som sträcka nio ligger på, och tidsplanen för lördagens sträckor?
Tänkte kolla om det är möjligt att se den sträckan utan några större avstickare eftersom jag ska ändå åka till funäsdalen samma dag!


De kartor som man kan ladda ner från swerally.se är inga höjdare...

Edit: Bytte dag från fre till lör.
 
Last edited:

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
En liten YZF
juha01 skrev:
Är det någon som sitter på en karta till nästa helgs rally och som kan tänka sig att scanna in den delen som sträcka nio ligger på, och tidsplanen för lördagens sträckor?
Tänkte kolla om det är möjligt att se den sträckan utan några större avstickare eftersom jag ska ändå åka till funäsdalen samma dag!


De kartor som man kan ladda ner från swerally.se är inga höjdare...

Edit: Bytte dag från fre till lör.

Är inte så långt från Likenäs till Torsby, så har du vägen förbi Torsby är det inte så lång avstickare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
juha01 skrev:
De kartor som man kan ladda ner från swerally.se är inga höjdare...

Edit: Bytte dag från fre till lör.

Har du hittat dom här kartorna?
http://www.swedishrally.com/resources/documents/Rally Guide 1 v2 2006 - Appendix 2 - Maps.pdf

Dom funkar för mig IAF.

I lördags åkte jag servicebil på ett rally i Piteå, där den enda tillgängliga kartan var en inscannad och förminskad orienteringskarta (med höjdkurvor och allt) där ortsnamnen var så små att dom var omöjliga att läsa.
(dessutom var kartan tryckt med blå färg)

I söndags var det rally här hemmavid, med bara en serviceplats där jag tillbringade fyra helger förra vintern, så dit hittade jag

På lördag är det rally norr om Luleå, avfärd härifrån 04:30...
Hur servicen där är upplagd har jag ingen aning om, men det vore ju enklast om dom gav f-n i att köra sönder, så kunde jag stanna hemma.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
juha01 skrev:
Får duga verkar det som.

Är det samma regler än vad det gäller allemansrätten att dom inte kan ta betalt för att man går och tittar?

Nja, marken är ju inhyrd för tävlingen.
Visst går det att planka, men sporten behöver intäkter.
(skulle du planka in på en RR-tävling?)

Eller utbilda dig till funktionär så går du gratis. :tummenupp
Jag innehar funktionärslicens men har inte varit funktionär på ett tag nu eftersom jag oftast är servicebil åt dom tävlande, dock brukar jag ställa upp på radiosamband på SM tävlingen som brukar gå här eftersom jag dessutom innehar amatörradiolicens (jag har även folkrace/rally/co-driver/kartläsare, fast dom utnyttjar jag aldrig)
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
juha01 skrev:
Får duga verkar det som.

Är det samma regler än vad det gäller allemansrätten att dom inte kan ta betalt för att man går och tittar?

Vill du plocka svamp kan dom inte göra ett skit.

Men jag betalar gärna pengar så vi får behålla Svenska rallyt.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
GuW skrev:
Visst går det att planka, men sporten behöver intäkter.
(skulle du planka in på en RR-tävling?)


WRC-cirkusen är en penningmaskin! Jag pröjsar gärna när det är mindre tävlingar och en skälig summa går till dom lokala motorklubbarna. Även när det är frivilligt.

WRC kommer inte att få en spänn så länge jag slipper på något sätt...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
juha01 skrev:
WRC-cirkusen är en penningmaskin! Jag pröjsar gärna när det är mindre tävlingar och en skälig summa går till dom lokala motorklubbarna. Även när det är frivilligt.

WRC kommer inte att få en spänn så länge jag slipper på något sätt...

Näe, men så kommer du att få åka till norge för att få se WRC i framtiden också.

Om det inte går att anordna lönsamma WRC tävlingar i Sverige, så flyttar pengacirkusen, norge har varit på tal ett tag nu, dom har ju dessutom bröderna Solberg, vi har ju inte ens en toppförare med.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
GuW skrev:
Näe, men så kommer du att få åka till norge för att få se WRC i framtiden också.

Om det inte går att anordna lönsamma WRC tävlingar i Sverige, så flyttar pengacirkusen, norge har varit på tal ett tag nu, dom har ju dessutom bröderna Solberg, vi har ju inte ens en toppförare med.

Vore skitbra för sporten att flytta det någonstans där det garanterat finns snö!

Ang. biljettpriser så pröjsar jag med glädje alla tävlingar från SM-nivå och neråt! :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
juha01 skrev:
Vore skitbra för sporten att flytta det någonstans där det garanterat finns snö!

Ang. biljettpriser så pröjsar jag med glädje alla tävlingar från SM-nivå och neråt! :tummenupp

Flytta tävlingen hit då, vi har garanterat snö.

Att arrangera en stortävling tar enorma resurser i anspråk, det är en otrolig mängd människor som ska sitta i skogarna och se till att det funkar.
(sitta i skogarna är bildligt talat, många sitter inklämd i någon lokal och sköter det administrativa, dom får ofta inte ens se tävlingsbilarna, vilket man kan trösta sig med om man sitter i skogen)

Du får räkna med minst fyra bilar med folk på varje sträcka, kanske fler.

Dom SM tävlingar jag har jobbat på har jag fått ett matpaket och en mössa i ersättning, milersättningen för att köra min egen bil brukar jag skänka till amatörradioklubben (också en förening som behöver varje krona) eller helt enkelt avstå ifrån.

Vill vi ha tävlingar måste vi se till att det rullar in pengar till utgifterna!
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
GuW skrev:
Flytta tävlingen hit då, vi har garanterat snö.

Att arrangera en stortävling tar enorma resurser i anspråk, det är en otrolig mängd människor som ska sitta i skogarna och se till att det funkar.
(sitta i skogarna är bildligt talat, många sitter inklämd i någon lokal och sköter det administrativa, dom får ofta inte ens se tävlingsbilarna, vilket man kan trösta sig med om man sitter i skogen)

Du får räkna med minst fyra bilar med folk på varje sträcka, kanske fler.

Dom SM tävlingar jag har jobbat på har jag fått ett matpaket och en mössa i ersättning, milersättningen för att köra min egen bil brukar jag skänka till amatörradioklubben (också en förening som behöver varje krona) eller helt enkelt avstå ifrån.

Vill vi ha tävlingar måste vi se till att det rullar in pengar till utgifterna!


Japp! Det spelar ingen roll om det är till norge eller till umeå för min del, bara det finns snö!

Ang. arbetet omkring tävlingen så vet jag att det är ett jäkla projekt och en massa idéllt arbetande människor, men det jag inte gillar är att jag pröjsar 80:- för att se en sträcka, och klubben som arrangerat sträckan får en bråkdel av summan... WRC-maffian tar resten.

Jag har fö. också varit med och jobbat på småtävlingar! :banana
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
WestW skrev:
Sluta kivas nu :pannkyss

Lesjöfors (14 och 17)? Vilken dag är det och vilken tid?


Söndag 5/2
SS14 Lesjöfors 1 07:50
SS17 Lesjöfors 2 11:20

http://swerally.se/se,karta_tidplan.html
Där finns alla kartor och tidsplanen till sträckorna som pdf i ganska bra kvalite med.

Tyvärr så är det en omöjlighet att flytta rallyt längre upp i landet även fast jag skulle vilja det med av olika orsaker.
Jag tror dock att man får se att i framtiden att det är ett rally som ska gå på vintern, är det ingen snö så får man ta det och köra endå.

Ang betala 80:- för att se en ss så tycker jag att det är en skitsumma för den underhållningen man bjuds på, så det betalar jag gladeligen.
Det kostar ju lika mycket som att se en film på bio och vilket är roligast.

Bara 3 dagar kvar till årets höjdpunkt! :yoparty
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
juha01 skrev:
Synd att man är så ung att man missade grupp-b på den tiden när rally var på "riktigt"... Då gick det brett och med ljudupplevelser utan motstycke!



Edit: Hittade nu vart man får högupplösta kartor gratis!

Här är ss9 bara som exempel http://www.swerally.se/resources/documents/swe06_ss9_likenas.pdf

Jag var inte för ung, jag saknar den tiden, men behållningen var nog ändå att se och HÖRA ett gäng vråltrimmade oplar som faktiskt inte var helt olika dom som gick att köpa, komma vrålandes genom skogen och fälla småtall med bakskärmen i kurvorna.

Grupp B bilarna var nog intressantast att se, åren efter dom förbjöds, göra upp på rallycross-arenorna.
600+ kusar i en MG Metro (jag tror det var rekordnoteringen) på en kort och knixig bana med ett par rejäla lyft är en upplevelse.
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
GuW skrev:
Grupp B bilarna var nog intressantast att se, åren efter dom förbjöds, göra upp på rallycross-arenorna.
600+ kusar i en MG Metro (jag tror det var rekordnoteringen) på en kort och knixig bana med ett par rejäla lyft är en upplevelse.

Jag missade tyvärr med Grupp B bilarna i skogen vilket är ganska synd!

Men faktum är att dom kör snabbare med dagens Grupp N bilar än vad dom gjorde med dom gammla monstrena.
Snacka om att väghållnig, bromsar och däck har gått framåt!
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Se nu till att masa er iväg till Värmland och se "F1 på snö och is" i helgen. Det är snö och kyla ända nere i Karlstad, så sträckorna kommer vara kanonfina. Dessutom skall det bli ännu kallare framåt helgen!
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
WestW skrev:
Någon som vet hur vägarna ser ut? Blir det grusrally?

Jag var uppe på Dan Anderssons Minne i helgen, som bara går ca 1 mil ifrån Lejen och Fredriksberg.
Det var ca 50cm snö i naturen och riktigt fina vägar med höga vallar.
Dock så har det ju vart varmt sista dagarna så jagvet ej hur det ser ut nu men kan inte tänka mig annat än att det kommer att bli bra!

För bilder se www.rallyfoto.se
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top