Kasst komp i 3:dje cyl,,,, kör ändå,,,,e' jag dum eller?

Stefan2007

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2007
Ort
Lerum
Hoj
Kawasaki Z 750
Tjenare

Ställer frågan igen i en ny tråd...då bågen nu går svinbra !!!,, bättre än någonsin

Alltså jag dålig komp i tredje cylindern,,,
på min Kawa Z 750 från 1980. med 4:1-system

90 psi i tredje cyl, 140 i de andra



Har testat med olja i cyl-loppet,, och kompet steg så det är kanske kolvringarna

MEN......
som sagt bågen går som svinet,,, kan jag inte bara köra på ändådå??,,, och skita i det dåliga kompet i tredje, eller sabbar jag motrorn i längden
 

Anders H.

Hellre Honda än Herpes.
Gick med
25 May 2007
Ort
Gävle
Hoj
Honda
"Kasst komp i 3:dje cyl,,,, kör ändå,,,,e' jag dum eller?"
-Tja, det svarar Du på bäst själv, vill Du köra gräsklippare så... Så här är det: Kompressionen visar hur sliten en motor är, läckande ventiler, skadade kolvar och kolvringar sänker trycket. (90 psi är strax över 6,2 bar jämfört med 9,65 bar i de andra cylindrarna och dessa värden är mycket stora).
Din motor läcker under kompressions- och arbetstakten.

Det vanligaste felet är att ventilerna börjar läcka, det samlas sot på tätningsytan som försämrar värmeavledningen. Detta leder ofta till överhettning och "brända ventiler". Det är stort tryck och hög värme som tillsammans gör att Du kan köra din båge "som svinet".

Dålig kontakt mellan kolvring och cylindervägg leder också till sämre tätning och värmeavledning. = Motorn får dålig kompression, blir svårstartad och tappar effekt. Trycksidan är den sida av cylindern som kolven trycks mot. Eftersom vevstakens lutning ändras vid ÖD kommer kolven att kastas från den ena sidan till den andra, just när arbetstrycket är som störst. Kolven stabiliseras inte mot sidorna utan fladdrar till, ett sk. kolvljud kan höras om kastet är tillräckligt stort.

Tips: Plocka isär och renovera innan totalras, då kanske MC`n går som tåget.
 
Last edited:

Stefan2007

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2007
Ort
Lerum
Hoj
Kawasaki Z 750
Tack Anders för klokt och lite småkojigt svar :)
Jag skall följa dina goda råd,,,

Ps
Bättre ett fungerande tåg än ett ras till svin:)

:yoparty
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
"Kasst komp i 3:dje cyl,,,, kör ändå,,,,e' jag dum eller?"
-Tja, det svarar Du på bäst själv, vill Du köra gräsklippare så... Så här är det: Kompressionen visar hur sliten en motor är, läckande ventiler, skadade kolvar och kolvringar sänker trycket. (90 psi är strax över 6,2 bar jämfört med 9,65 bar i de andra cylindrarna och dessa värden är mycket stora).
Din motor läcker under kompressions- och arbetstakten.

Det vanligaste felet är att ventilerna börjar läcka, det samlas sot på tätningsytan som försämrar värmeavledningen. Detta leder ofta till överhettning och "brända ventiler". Det är stort tryck och hög värme som tillsammans gör att Du kan köra din båge "som svinet".

Dålig kontakt mellan kolvring och cylindervägg leder också till sämre tätning och värmeavledning. = Motorn får dålig kompression, blir svårstartad och tappar effekt. Trycksidan är den sida av cylindern som kolven trycks mot. Eftersom vevstakens lutning ändras vid ÖD kommer kolven att kastas från den ena sidan till den andra, just när arbetstrycket är som störst. Kolven stabiliseras inte mot sidorna utan fladdrar till, ett sk. kolvljud kan höras om kastet är tillräckligt stort.

Tips: Plocka isär och renovera innan totalras, då kanske MC`n går som tåget.

anders, det där är en tvitakt
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top