Katana och GSX 1100-tråden

ac-cobra

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
norra förorten
Hoj
1982 suzuki katana
Nisse.h. Vad sägs om onsdag 29/8. 19:00
Katana & Gsx träff samling torget på medborgarplatsen
Vid glass kiosken. Då är det ljust så man kan fota..
Sedan en tur på stan nästa stopp Sveavägen???

Ac
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
På g med ny motor / bygge...
IMG_0734.jpgIMG_0735.jpgIMG_0736.jpg
IMG_0733.jpg
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Härligt Huge, kul att du är på G igen :tummenupp

Ett litet tips, den går inte fortare med fem kamaxlar ;)
 
Last edited:

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
jo , med dubbla topplock !
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
557269_10151089598618221_468093885_n.jpg

slänger upp en bild på bygget :)
r6 framgaffel +sving
ngn som sitter på trimkolvar till en 84 ?
 
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Nisse.h. Vad sägs om onsdag 29/8. 19:00
Katana & Gsx träff samling torget på medborgarplatsen
Vid glass kiosken. Då är det ljust så man kan fota..
Sedan en tur på stan nästa stopp Sveavägen???

Ac


Hoppsan detta inlägg missade jag... Vad säger pöbeln om nu på
Onsdag..?
NH
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++

Ser ju kalas ut det där:tummenupp Då blir det du, jag och Burnadanne nästa år då. Danne den rackaren åkte 9,45 i helgen med sin pendlarhoj. Min egen pendlarhoj blir räser nästa år då jag byter till SuperComp, nytt mål blir då 8,5 på 402 (men det lär ju dröja ett tag:gnissla).

Jag har dessutom en ny pendlarhoj i garaget, en GSXR 1100 -89.

/Ingvar
 

Powerwheelie

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Kawaskai ZX-10R
Ska byta vevaxel på min GSX1100 -82 i vinter. Blir en svetsad.
Är sugen på att passa på att uppdatera motorn i samma sväng. Vad behövs för att nå 140-150 hk?
Ge lite förslag på lämpliga set-ups och vad det kan kosta.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Ska byta vevaxel på min GSX1100 -82 i vinter. Blir en svetsad.
Är sugen på att passa på att uppdatera motorn i samma sväng. Vad behövs för att nå 140-150 hk?
Ge lite förslag på lämpliga set-ups och vad det kan kosta.

Bästa trimmet får du om du ringer Motospeed och då får du även en prislapp vad det kostar med nya prylar.. du kan kanske komma undan med halva kosten för prylarna om du hittar beggad cylle och kolvar samt fögasare å en portad topp.. meckar du själv kan det fungera...
Tänkte något i stil med 1166, större ventiler (nyare topp) och portad, kammar, RS36 38 eller 40, 4-1.
Sedan tillkommer veven som du sa, dragstänger, packningar, genomgång av lådan, Super hubb, justera tändningen, tima kammara å bänka den för injustering av förgasare... Jag skulle satsa lite extra på toppen där finns det mycket att hämta..
Jag har en motor som ovan å är jätte nöjd med den. Den går riktigt bra trots orginal ventilerna, (men portad) 82a topp!
I år blir det att bygga en motor till men nu med mera jobb i toppen större ventiler, specialslipade kammar å självklart är målet en bit över 150 kusar ;)

Annars rekommenderas Biker66 hemsida den ger ha begär...
Men alla vill inte ha Bigblock. Personligen fördrar jag motor som en Alfaromeo framför en Volvo i temperament... så det blir 1166 max 1230 i GSXn för min del jag vill kunna varva ur den upp mot 10-11000 utan att effekten avtar..

Full fart spar tid..//NH
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
.....
Annars rekommenderas Biker66 hemsida den ger ha begär...
Men alla vill inte ha Bigblock. Personligen fördrar jag motor som en Alfaromeo framför en Volvo i temperament... så det blir 1166 max 1230 i GSXn för min del jag vill kunna varva ur den upp mot 10-11000 utan att effekten avtar..

Full fart spar tid..//NH

Min 1570 varvar 11500 utan att effekten avta, känns fint med framhjulet en centimeter ovanför atsfalten på trean i drygt 200 blås:D

Bigblock funger bra men blir rätt mycket dyrare eftersom man förutom en dyr cylinder och bearbeting av blocket också måste följa upp med en riktig topp, rakskuret m.m.

Fungerar skapligt bra på gata med lite lägre komp, jag körde 12:1 på min 1427.

Jag har aldrig behövt klaga på tempramentet i mina bigblock-motorer, minst lika bra som i 1168'orna. Man måste dock ha andning som matchar kubiken.

/Ingvar
 
Last edited:

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Min 1570 varvar 11500 utan att effekten avta, känns fint med framhjulet en centimeter ovanför atsfalten på trean i drygt 200 blås:D

Bigblock funger bra men blir rätt mycket dyrare eftersom man förutom en dyr cylinder och bearbeting av blocket också måste följa upp med en riktig topp, rakskuret m.m.

Fungerar skapligt bra på gata med lite lägre komp, jag körde 12:1 på min 1427.

Jag har aldrig behövt klaga på tempramentet i mina bigblock-motorer, minst lika bra som i 1168'orna. Man måste dock ha andning som matchar kubiken.

/Ingvar

Obegränsat med klöver eller meck och att va polare med en guru, ja då är ju allt möjligt... Du har ju både svetsat om insuget störrre ventiler å grottat, dvs gjort allt som går med toppen klart den kan andas...

Vad kostade motorn allt som allt?

Men man ska nog fundera på vad motorn ska byggas till .. Det är en sak att köra fullt i 9sek å en helt annan att hålla fullt (eller bra nära) i en timme.. 25 mil motorväg till stugan ;) misstänker att 1500cc högkomp mal ned motorn betydligt snabbare än 1166 som verkar hålla till det mesta..

Lite intressant är det att man idag petar fram 200kusar ur en standard 1000cc mao borde en 1500cc kunna ge 300 sugkusar teoretiskt... låter dyrt!!

Men vill man bara köra rakt fram så duger Dannes koncept en standard rova å fläkt... Massa pulver för pengarna..

//NH
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Obegränsat med klöver eller meck och att va polare med en guru, ja då är ju allt möjligt... Du har ju både svetsat om insuget störrre ventiler å grottat, dvs gjort allt som går med toppen klart den kan andas...

Vad kostade motorn allt som allt?

Men man ska nog fundera på vad motorn ska byggas till .. Det är en sak att köra fullt i 9sek å en helt annan att hålla fullt (eller bra nära) i en timme.. 25 mil motorväg till stugan ;) misstänker att 1500cc högkomp mal ned motorn betydligt snabbare än 1166 som verkar hålla till det mesta..

Lite intressant är det att man idag petar fram 200kusar ur en standard 1000cc mao borde en 1500cc kunna ge 300 sugkusar teoretiskt... låter dyrt!!

Men vill man bara köra rakt fram så duger Dannes koncept en standard rova å fläkt... Massa pulver för pengarna..

//NH

Det klart det kostar några kronor, det gör det även med fläkt gissar jag:gnissla En förutsättning är att man kan göra mycket själv, annars är det knappast försvarbart.

Moderna 1000-kubikare är ju grymma. BMW's 1000 ger väl drygt 180 hästar på slangen från fabrik.
Skillnaden är att de håller för att de är konstruerade för den effekten från början. Våra gamla järn är ju antika i sammanhanget. Det är ju just det som gör det roligt att hålla på. Ingen förväntar sig att bli avtorkad av en gammal GSX:D

/Ingvar
 

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Ukna
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
Ska byta vevaxel på min GSX1100 -82 i vinter. Blir en svetsad.
Är sugen på att passa på att uppdatera motorn i samma sväng. Vad behövs för att nå 140-150 hk?
Ge lite förslag på lämpliga set-ups och vad det kan kosta.

Eller köpa en färdig motor.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top