Kato-utredningen klar

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
finns på MotoGP.com

Man såg aldrig olyckan bara att han plötsligt låg där på banan.
Tragiskt men bra att man bringar klarhet i vad som hände iaf.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Hur går detta ihop?

“...the motorcycle was traveling in first gear with the front brake engaged as it decelerated on the approach to the chicane.”

“Kato veered out in a straight line at approximately 170 km/h from the center-left side of the racing course causing the left side of his bike to violently collide with the tire barrier at approximately 150 km/h, after which he crashed into the adjacent foam barrier at approximately 140 km/h.”

:va

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Hur går detta ihop?

“...the motorcycle was traveling in first gear with the front brake engaged as it decelerated on the approach to the chicane.”

“Kato veered out in a straight line at approximately 170 km/h from the center-left side of the racing course causing the left side of his bike to violently collide with the tire barrier at approximately 150 km/h, after which he crashed into the adjacent foam barrier at approximately 140 km/h.”

:va

Hajade också till på det där, men det kanske är möjligt med de nya slirkopplingarna.. Sen är det ingen omöjlighet att de är växlade till 150 på ettan.

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
kan det inte va så att han just växlat ned till ettan, olyckan hände väl på väg in i den supersnäva chikanen...?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
rejser skrev:
kan det inte va så att han just växlat ned till ettan?

Om hastighets- och växellägesangivelserna som visas i rutan på Eurosport är något sånär riktiga låter kombinationen 170 km/h och ettan något märklig.

Ring Sverker Olofsson!

Last edited:

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Nyteknik skrev:
Om hastighets- och växellägesangivelserna som visas i rutan på Eurosport är något sånär riktiga låter kombinationen 170 km/h och ettan något märklig.

Ring Sverker Olofsson!

jo det låter lite väl häftigt o trycka i etten i 150+km/h...

jasså e Sverker teamchef i motoGP nuförtiden?

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
"...and the rear suspension compresses suddenly when the rear tire regains its grip. The rebounding of the suspension throws the rider high up in the direction of forward inertia.."

Och varför envisas t o m utredarna med att påstå att "rebound suspension throws" the rider up bla bla. vid highsider. OK, jag har aldrig highsidat men hur f_a skall en rebound kunna skicka en person upp i luften??? Reboundrörelsen kommer ju först efter man lättat. Rebound handlar ju om 0.3-0.7 sekunders rörelse eller så. Varför skulle dämparen vid en HS helt plötsligt expandera i Mach-fart. Det är ju hojens bakre del som hastigt inbromsas. Föraren fortsätter i Newtons anda o liksom träffar sadeln med lite sned vinkel som styr upp kroppen i en 45 eller så vinkel. Som o styra en boll med tennisracket. Somliga skall alltid hitta en "förklaring".

Sorry för lite off, men utredningen verkar ju lite skum.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
håkanolsson skrev:
"...and the rear suspension compresses suddenly when the rear tire regains its grip. The rebounding of the suspension throws the rider high up in the direction of forward inertia.."

Och varför envisas t o m utredarna med att påstå att "rebound suspension throws" the rider up bla bla. vid highsider. OK, jag har aldrig highsidat men hur f_a skall en rebound kunna skicka en person upp i luften??? Reboundrörelsen kommer ju först efter man lättat. Rebound handlar ju om 0.3-0.7 sekunders rörelse eller så. Varför skulle dämparen vid en HS helt plötsligt expandera i Mach-fart. Det är ju hojens bakre del som hastigt inbromsas. Föraren fortsätter i Newtons anda o liksom träffar sadeln med lite sned vinkel som styr upp kroppen i en 45 eller så vinkel. Som o styra en boll med tennisracket. Somliga skall alltid hitta en "förklaring".

Sorry för lite off, men utredningen verkar ju lite skum.

Nja, det är inte rebound-dämpningen som skickar iväg en, den om något skulle väl kanske lindra kicken.. Men det blir en "rebound" på fjädern när den trycker ut igen, du bottnar ju fjädern som sedan i kombo med allt annat skickar iväg dig på en rejäl flygtur.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:

Ring Sverker Olofsson!

Svårt att tro att hojarna är växlade till 170 på ettan, men som jag skrev innan, slirkopplingarna kanske det gör det möjligt att dunka ner växlarna väldigt fort och tidigt utan att cyklarna går på övervarv.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
oFFkeFF skrev:
Nja, det är inte rebound-dämpningen som skickar iväg en, den om något skulle väl kanske lindra kicken.. Men det blir en "rebound" på fjädern när den trycker ut igen, du bottnar ju fjädern som sedan i kombo med allt annat skickar iväg dig på en rejäl flygtur.

Jag tycker bara den lilla, lilla returen är inte värd att nämna i sammanhanget. Om man botnar fjädern i stillastående. Hur mycket "fjong" blir det då. Nä, inget nästan. (returdämpning :Bugar Fel fokus. Däremot däcket som kanar i sidled och får fäste, stannar ju nästan upp helt(med lite överdrift) En enorm retardation av den bakre delen av cyckeln.

Jag vill se Mc Coys highsider, när han far in i frigolitskyltarna. Vet någon var den finns?

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Nyteknik skrev:
Kanske är jag lite överkänslig, men är det inte fel tråd att gotta sig i krascher? Nåja, vilket race tänker du på?

Jag tror det var 99, Donnington, i Craner Curve. En värsting highsider. Jag vet, fel tråd. Jag ville bara kolla hur en highsider funkar för att forsätta OTandet av min egen OT. Inget gottande dock. Utan endast i vetenskapligt syfte.

/h

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
läs detta om utredningen, något förkortat och med kommentarer..

även detta är läsvärt, rekomendationer om forskning om nack/hjämstöd.

min tolkning av rapporten är att det va en race incident som fick värsta tänkbara utgång pga för lite avåkningsyta, och en lucka mellan en däcksbarriär och en foambarriär.
Det som va riktigt illa, hanteringen av kato direkt efter vurpan och att loppet inte rödflaggades står med i rapporten, men den fäster ingen större vikt vid detta.
ja, läs själva, och kom ihåg, öppna alltid käften om säkerheten på de banor vi åker på i sverige, ifrågasätt hur den som har ansvaret ser på problemen, samtidigt som ni är lyhörda och ger konstruktiv såväl som positiv kritik.
Det finns en vilja att förbättra, dock också ett förlegat synsätt på säkerhet inom våran organisation.
//Petter Reuterholt, (som inte vill låta som en storebror, men som dock har sett en del sen licenskursen 1990 )

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...