Kawa KDX, nåt att köpa??

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Karlstad
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Jag är ju på jakt efter en tuff offroad 125:a som dock ska va reggad för landsväg.
Så det finns ju inte så mycket att välja mellan...
Men på blocket.se har ja hittat en KDX 125 som verkar fin, nermonterad och rengjord i vintras.
Den är helt ostrypt men han har en extra krök med stryp i !!!!
problemet är bara att jag aldrig kört KDX är det en bra hoj eller?
Om ni vet nåt om KDX var snäll och berätta!
det jag vill veta framförallt är om den tål landsvägs körning och om den måste servas hela tiden.
Toppfart?
 
Last edited:

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Karlstad
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
tackar Kawa!!
Men det testet är ju lite gammalt(?) 1980 något eller hur.
dessutom har de väl fel, kmx är väl yngre än KDX :fakta
men tack iallafall
KDX bör väl vara ganska lik KMX :confused: eller?
 

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhankmo, Finland
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
mad_man_axel skrev:
tackar Kawa!!
Men det testet är ju lite gammalt(?) 1980 något eller hur.
dessutom har de väl fel, kmx är väl yngre än KDX :fakta
men tack iallafall
KDX bör väl vara ganska lik KMX :confused: eller?

Jo KDX e lite mer påkostad än KMX... testet är från -92 eller -93 tror jag....

Nej KMX har funnits längre än KDX... men tillverkades paralellt under några år... sen slutade väl KDX att tillverkas och en nyare KMX kom till :rolleyes: Tror det är nått sånt...

KMX drar jämnt o fint genom hela registret iallafall... men den får aldrig någon effekt-kick som de felsta 125or brukar få... går bra på landsväg iaf... KMX går 120-130 ostrypt
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
KawaF3771 skrev:

Nej KMX har funnits längre än KDX... men tillverkades paralellt under några år... sen slutade väl KDX att tillverkas och en nyare KMX kom till :rolleyes: Tror det är nått sånt...

Men det där är skumt för jag har en (svensk) broschyr från Kawasaki tror den är från -01 och i den står det om både KMX125 och KDX125! Däremot har jag bara sett nya KMX till försäljning och de ända KDXerna jag har sett har varit begagnade92or.

Sen kan man ju också undra vad Kawasaki egentligen tänker med när de slutar sälja KDXen och fortsätter sälja KMXen som är en mycket fulare och troligen sämre hoj (har bara kört KMX så jag kan inte uttala mig om KDX).
 

oXydex

Guest
jag hade en KDX 125 SR -91b

de fanns bara som 91b dessutom har jag för mig för det tog inte in något mer va jag vet

jag gillade hojen iaf så har du stålars så gör du nog inte bort dig. (va iofs 5 år sen jag hade min) gav då 13 000 för den och den va i mintcondition. sjukt att priserna går uppåt för jag tror inte man hittar dem så billiga nu för tiden
 

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhankmo, Finland
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Vastrix skrev:

Sen kan man ju också undra vad Kawasaki egentligen tänker med när de slutar sälja KDXen och fortsätter sälja KMXen som är en mycket fulare och troligen sämre hoj (har bara kört KMX så jag kan inte uttala mig om KDX).

För att KMX var ett billigare alternativ som var mindre påkostad än en KDX? Och mycket fulare kan jag inte hålla med om. Däremot e KDXen snyggare än KMX men ingen av dem är ful :rolleyes:
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Om du vill slänga ut x antal tusen extra på att få lite extra plast, en sämre motor och en annan look, så köp KDXen. Vill du därimot ha en hoj som går å går å går å går så köp en KMX.
Det som egentligen skilljer dom åt är att KDXen har en annan motor och att den har 2 st kylvingar. Jag har kört 2700 mil på min KMX nu och den bara rullar. Har nästan aldrig några problem med den föruom rena förslitningsskador så som att bromsbeläggen eller drivpaketet tar slut.

Vastrix:
Vad är det egentligen som du tycker gör KMXen till en så dålig hoj? Tråkig motor, ja visst. Det är en offroad med 21 hästar, men KDXen har inte fler direkt. Chassit är grymt stadigt för att vara ett offroad chassi. Fjädringen är tagen från KXen (med vissa förenklingar) från samma år. Det är ju inget kraftpaket direkt, med det är ingen offroadhoj.
 

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Karlstad
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Jag hittade Kawas franska sida och där fanns KDX med, alltså tillverkas den fortfarande!!
Men har den verkligen sämre motor än KMX????
Intrycket jag har fått är väl snarare att KDX är lite vassare än KMX:en
De tillverkas ju fortfarande båda modellerna så då utvecklas de väl också för varje år eller hur....
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
mad_man_axel skrev:
Jag hittade Kawas franska sida och där fanns KDX med, alltså tillverkas den fortfarande!!
Men har den verkligen sämre motor än KMX????
Intrycket jag har fått är väl snarare att KDX är lite vassare än KMX:en
De tillverkas ju fortfarande båda modellerna så då utvecklas de väl också för varje år eller hur....

KMXen är vad jag vet mer driftsäker och skillnaden i hästar är 2 - 3 st.. alltså obetydligt...
Tror inte dom utvecklas direkt...
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
EBS skrev:

Vad är det egentligen som du tycker gör KMXen till en så dålig hoj? Tråkig motor, ja visst. Det är en offroad med 21 hästar, men KDXen har inte fler direkt. Chassit är grymt stadigt för att vara ett offroad chassi. Fjädringen är tagen från KXen (med vissa förenklingar) från samma år. Det är ju inget kraftpaket direkt, med det är ingen offroadhoj.


Allting är relativt EBS. Jag har bara kört 2 offroad 125or. En KMX och en DTR (båda på körskola så det är ingen "hårdkörning"). Det blir kanske ingen rättvisjämförelse men DTRen är (enligt mig) överlägsen på alla punkter (motor, bromsar, utseende mm.).

Edit: Jag har aldrig sagt att KMXen är en dålig hoj men jämfört med KDX så är den (troligen) sämre.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jag var ju med på den där tiden:)
KDXerna gick värre än KMX, klart märkbart tom så det är inte obetydligt.
KMXerna var visserligen väl lågväxlade om man skulle köra asfalt så de gick att lägga på en kugg mer fram.
DTR är bekvämare tat åka på men KMX/KDX har en mer riktig crosssittställning när man kör som är roligare när det ska åkas undan på grus tex.
Men som sagt ska det nötas sfalt är DTRen bättre.
 

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Karlstad
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
Tack för att så många bidragit med sina kunskaper!
Jag har fått tips om en KDX från -91 för 18500:-
Den har gått 1300 mil och var avställd i 4 år (99-03)
Den renoverades under vintern och bla. drev, däck och topplockspackningen är bytt.
Vad tror ni, är den värd pengarna?
den är dessutom helt ostrypt, men jag får med en strypt krök som gör den laglig( i tid till besiktningen)

EDIT: jag såg på Kawas franska sida att en ny KDX kostar 3899 euro medans en ny KMX kostar 3199 euro.
Då kan ju inte KDX vara sämre än KMX.....eftersom skillnaden är 700 euro dvs. runt 7 000 sek.
 
Last edited:

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhankmo, Finland
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
mad_man_axel skrev:
Tack för att så många bidragit med sina kunskaper!
Jag har fått tips om en KDX från -91 för 18500:-
Den har gått 1300 mil och var avställd i 4 år (99-03)
Den renoverades under vintern och bla. drev, däck och topplockspackningen är bytt.
Vad tror ni, är den värd pengarna?
den är dessutom helt ostrypt, men jag får med en strypt krök som gör den laglig( i tid till besiktningen)

EDIT: jag såg på Kawas franska sida att en ny KDX kostar 3899 euro medans en ny KMX kostar 3199 euro.
Då kan ju inte KDX vara sämre än KMX.....eftersom skillnaden är 700 euro dvs. runt 7 000 sek.

KDX är ju bättre,,, har någon sagt nått annat?

Köp KDX för 18500 är billigt min KMX -92/94 kostade 2250€
 

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljusdal
Hoj
DT125R
KawaF3771 skrev:
KDX är ju bättre,,, har någon sagt nått annat?

Köp KDX för 18500 är billigt min KMX -92/94 kostade 2250€


fy fan va dyrt för en kmx, nästan 21000sek......fast det kanske är dyrare i finn-land :confused:
skulle aldrig betala över 15000 för en offroad 125a från 92
 

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhankmo, Finland
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Hammet skrev:
fy fan va dyrt för en kmx, nästan 21000sek......fast det kanske är dyrare i finn-land :confused:
skulle aldrig betala över 15000 för en offroad 125a från 92

Det skiter jag i om du betlar eller inte. Den ser nästan ut som ny och går fint. Dessutom nyrenoverad baksving, fram och bakstötdämpare är packningar bytta och ny olja, ny kolv och nytt foder i cylindern... Dessutom prutade vi ner priset från 2500€ till 2250€... Det var nog inte alls så dyrt... + att den är i huvudsak bara använd i 4 år.

Det är nog marginellt dyrare här oxå...
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top